Donderdag 13/05/2021

Update

4FM wordt JOE FM

Leen Demaré: bekendste 4FM-presentatrice. Beeld UNKNOWN
Leen Demaré: bekendste 4FM-presentatrice.Beeld UNKNOWN

Radiozender 4FM verandert op 1 april van naam en wordt JOE FM. De commerciële zender moet dynamischer worden en krijgt als baseline 'the smile, the music'. De doelgroep blijft dezelfde, met name 30- en 40-jarigen. Ook muziek blijft een heel belangrijk ingrediënt van JOE FM.

De VMMa nam in mei 2007 4FM over, na Q-Music de tweede landelijke commerciële radiozender in Vlaanderen. In januari 2008 investeerde de moedergroep van onder meer Vtm fors in de radio.

"Te veel grijze muis"
De volgende, logische stap is de zender van de achter- naar de voorgrond brengen, zegt Peter Bossaert, algemeen directeur van de Q-group. "Vanaf dit jaar willen we 4FM echt activeren en zijn profiel versterken. We geloven sterk in 4FM, maar de zender was eigenlijk nog te veel een grijze muis. We moeten daar niet flauw over doen: 4FM is een goed radiostation, maar geen sterk merk."

"Andere jingles"
En dus hebben de radiomakers aan de Medialaan in Vilvoorde de voorbije maanden eens flink nagedacht over de toekomst van 4FM. Ze stelden vast dat Q-Music, onder meer met zijn talrijke acties, bruist en spettert. "De radiomakers van 4FM moesten meer op de rem staan. Daarom willen we een ander radiostation maken, met een andere naam, een ander logo en andere jingles", aldus programmadirecteur Erwin Deckers.

"Iets met een hoek af"
JOE FM moet staan voor vrolijkheid, energie, verrassing en spontaniteit. De zender moet ook een 'ondeugend' karakter hebben, "iets met een hoek af". Ten bewijze: van het groene logo is ook een hoek af. "Joe is een naam waar je niet om heen kan, iemand die je niet kunt negeren. JOE FM moet minder een grijze muis zijn en moet bij de luisteraars vooral veel binnenpretjes opwekken", zegt programmadirecteur Bert Geenen.

De goede dingen van 4FM blijven behouden. "Zeker nu MNM een jonger doelpubliek wil bereiken, willen wij de 30- en 40-jarigen niet afvallen. En ook de muziek, veel muziek, blijft centraal bij JOE FM", zegt Deckers. De nadruk ligt daarbij op instant herkenbare hits.

Potvin en Van Brussel
JOE FM schiet op 1 april uit de startblokken. "En dat is geen 1 april-grap", zegt Bossaert. Aan het programmaschema wordt momenteel nog gewerkt, maar de stemmen voor het ochtendblok liggen al vast: Alexandra Potvin, bekend van onder meer TV1, Donna en Q-Music, en zanger Raf Van Brussel. "Deze twee presentatoren stralen 'personality' uit. In elk radioblok moet iemand zitten die persoonlijkheid uitstraalt", aldus Deckers.

"Ook bij radio crisis"
Volgens Bossaert is deze naamsverandering een duidelijke investering en geen besparing. "De crisis woedt zeker ook in het radiolandschap, maar we kunnen daar wel aan weerstaan."
4FM haalt momenteel meer dan 6 procent marktaandeel. Volgens Bossaert heeft de Q-Group geen specifiek hogere marktaandelen voor ogen met JOE FM. "Het is perfect zoals het nu is, maar het marktaandeel mag altijd hoger klimmen." (belga/svm)

Alexandra Potvin mag het ochtendblok voor haar rekening nemen. Beeld UNKNOWN
Alexandra Potvin mag het ochtendblok voor haar rekening nemen.Beeld UNKNOWN
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234