Vrijdag 13/12/2019

3D-cinema gaat van start in België

Brussel l Bioscopengroep Utopolis vertoont vanaf morgen als eerste in België driedimensionale films. Of moeten we zeggen: herlanceert, want met 3D-cinema wordt al sinds de jaren vijftig geëxperimenteerd. Marktleider Kinepolis gaat vanaf november in 3D.

Door Ronald Meeus

Vanaf morgen vertonen Utopolis Mechelen en Turnhout de 3D-uitvoering van de documentaire Dinosaurs - Giants of Patagonia, waarin door een prehistorische wereld wordt gelaveerd. Later dit jaar passeren nog meer 3D-films, zoals de Disneyfilm Meet the Robinsons, Beowulf van Robert Zemeckis, en de 3D-herlancering van Tim Burtons Nightmare Before Christmas.

"In Luxemburg, waar men op dat vlak al iets verder staat dan in België, bezoeken er ongeveer evenveel mensen de 3D-versie van Meet the Robinsons als de traditionele versie", zegt woordvoerster Tanja Piessens van Utopolis. "Zo'n nieuwe technologie trekt nieuwe bezoekers aan of overtuigt bezoekers die hadden afgehaakt om terug naar de cinema te gaan."

Concurrerende bioscopengroep Kinepolis begint in november, wanneer Zemeckis' Beowulf in de zalen komt, met 3D. "Het is de bedoeling dat tegen dan zeker één filmzaal per complex een 3D-projector heeft", zegt Kinepoliswoordvoerster Myrian Dassonville.

Beide Belgische bioscoopgroepen zijn daar rijkelijk laat mee, want al sinds 2005 is er in de Verenigde Staten een ware revival van de 3D-bioscoopfilm bezig, met onder meer Spy Kids 3D en Polar Express, die volledig met 3D-camera's werden opgenomen. Amerikaanse bioscopen staan ook net iets verder met 3D-cinema dan de onze. "Maar digitale projectoren met 3D-capaciteiten betekenen een zware investering", zegt Piessens.

Op zich is 3D-cinema niets nieuws: de technologie stoelt nog altijd op het principe van de stereoscopie, dat een dieptedimensie toevoegt aan het beeld door de twee ogen van de kijker van verschillende visuele informatie te voorzien. Daarmee wordt al sinds het begin van vorige eeuw geëxperimenteerd in de fotografie, en in de jaren vijftig dook het ook in de filmindustrie op.

In de jaren tachtig was er al een kleine en kortstondige commerciële opstoot van 3D-cinema, met films als Jaws 3D en Friday the 13th Part 3. Die moesten toen met de bekende speciale brilletjes worden bekeken: het ene glas was rood en het andere groen. Ook voor de digitale versies moeten bezoekers een, zij het veel beter, brilletje opzetten. "Die brilletjes kosten ons meer dan 35 euro per stuk", zegt Piessens. "We zijn dus al ver af van de kartonnen brilletjes uit de jaren tachtig."

Maar beterschap is ook op dat vlak op komst: het Nederlandse technologiebedrijf Philips liet vorig jaar al voor het eerst een televisiescherm zien dat verbluffend realistische 3D-beelden kan vertonen aan een ongebrilde kijker.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234