Donderdag 01/10/2020

'35.000 euro voor nul publiciteit'

Deelnamebudget per team voor het WK ploegentijdrijden: 35.000 euro, ruw geschat. Onkostenvergoeding van de UCI: 8.500 euro. Steeds meer wielermanagers haken dan ook af. 'De formule moet dringend worden herdacht.'

Patrick Lefevere kreeg gelijk. "Nu staat het kot even in lichterlaaie, maar finaal zal het brandje toch weer worden geblust en het WK ploegentijdrijden gewoon doorgaan", voorspelde de manager van QuickStep Floors begin augustus. En kijk: alles bleef zoals het was. Zondag wordt het WK ploegentijdrijden gereden zoals gepland.

Ondertussen tikt de tijdbom wel verder. De onkostenvergoeding van de Internationale Wielerunie (UCI) is nu al drie jaar het twistpunt. Belachelijk laag, vindt de Internationale Vereniging van Profwielerteams (AIGCP). Tweeduizend euro, twaalf maanden geleden in Qatar. Inmiddels opgetrokken door de UCI tot 8.500 euro voor de WorldTour-ploegen en 3.600 euro voor de (pro)continentale teams. "Een kleine geste", geeft Lefevere toe. "Maar meer dan een gaatje in een zere tand vult het toch niet. Een trip van 4.500 kilometer (Bergen, heen en terug, JDK) en bootovertocht van 16 uur met alle auto's en vrachtwagens. De vluchten van renners en personeel. De kosten van de drie B&B's die we in de buurt van startplaats Ravnanger hebben geboekt. Tel maar op. Het blijft een dure onderneming."

Naar schatting 35.000 euro. Een investering waar de andere Belgische ploegen, in tegenstelling tot drievoudig wereldkampioen QuickStep Floors, feestelijk voor bedanken. Al heeft dat meerdere gronden. "Het financiële aspect speelt zeker mee", zegt Christophe Sercu, teammanager van Sport Vlaanderen-Baloise, dat er vier jaar op rij (2012-2015) bij was. "Maar, eerlijk: het potentieel voor een prominente rol ontbreekt ons. We werden leeggeplunderd en hebben geen tijdrittoppers meer à la Vanmarcke, Lampaert, Campenaerts of Wallays. Dan is het zogenaamde prestige er snel af, hoor."

Ook Lotto-Soudal hield het na Richmond 2015 voor bekeken. "Daar kiemde de onvrede", herinnert sportief manager Marc Sergeant zich. "Welgeteld één minuut tv-exposure, werd ons beloofd. Terwijl we wel de zevende tijd klokten. Het schoot bij veel teams in het verkeerde keelgat. 'Hebben we daarvoor zo ver gereisd en zoveel geld uitgegeven?', klonk het verbolgen. Probeer je sponsors maar eens te verkopen dat je 35.000 euro spendeert aan een race zonder prijzengeld, WorldTour-punten, publiciteit... Toegevoegde waarde: nihil. Neen, voor dat bedrag gaan we liever twee keer meer op trainingsstage."

Van 35 naar 17 teams

De gevolgen laten zich raden. Het deelnemersveld kalft steeds verder af. Van 35 teams in Firenze 2013 over 27 in Richmond 2015 naar 17 vorig jaar in Doha. "Die trend zal zich blijven doorzetten", vreest Lefevere. "Een forfait was bij ons nog niet aan de orde. Maar misschien komt die tijd nog wel. En een WK met slechts drie teams kan toch nooit de bedoeling zijn?"

Vraag is inderdaad of de huidige formule onder de gestelde voorwaarden nog overlevingskansen heeft? Sercu: "Ik blijf het een fantastisch mooie discipline vinden. Het zou doodjammer zijn mocht deze wedstrijd verdwijnen. Maar een faire regeling naar de teams toe dringt zich wel op."

Of de ploegentijdrit ook niet beter kan worden losgekoppeld van de andere WK's, werpen Sergeant en Sercu op. "Kleef er een betere datum op en een aparte locatie. Bij voorkeur wat dichter in de buurt. Dat zou de kosten drukken, want veel ploegen hebben hier hun service course."

Succes gegarandeerd? Lefevere heeft er zo zijn twijfels bij. "Ze hebben dat ooit geprobeerd, in Eindhoven, ten tijde van wijlen UCI-voorzitter Hein Verbruggen. Het draaide uit op een financiële flop. Al mogen ze het van mij gerust elk jaar in Wevelgem organiseren. Ruimte genoeg."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234