Woensdag 01/12/2021

33 miljard dollar: Google zit op berg cash

G

oogle pakte donderdagavond uit met ijzersterke resultaten. Het bedrijf klopte de verwachtingen van analisten fors. Die waren bang dat nieuwe initiatieven van Google hun tol zouden eisen. In het derde kwartaal steeg de winst met 32 procent. Op de bankrekening van Google staat nu 33 miljard dollar (23,6 miljard euro).

Wat heeft Google in hemelsnaam te zoeken in robotauto’s en windenergie? De vraag werd de afgelopen dagen herhaaldelijk gesteld. Beleggers sloeg het nieuws koud om het hart. Google zal zijn zuurverdiende centen toch niet in verlieslatende projecten steken, was de teneur bij financieel analisten.

Google zag de voorbije jaren zijn reserves aandikken tot 33 miljard dollar, een gigantische oorlogskas waarmee het bedrijf tal van leuke dingen kan doen. Maar dan moeten het goede investeringen zijn die gegarandeerd opbrengen. En daarover zijn de beleggers allesbehalve zeker. “De energie- en auto-initiatieven zijn dan wel relatief onbeduidend, ze staan wel symbool voor mogelijk roekeloos investeringsgedrag”, zegt analist Clayton Moran. “Ik denk dat dit tot grote bezorgdheid leidt bij de beleggers.”

Andere analisten zijn milder voor Google. Scott Kessler van Standard & Poor’s: “Google maakte duidelijk dat het geen traditioneel bedrijf is en ook niet van plan is zo te handelen. Als je van plan bent je zuurverdiende centen te beleggen in Googleaandelen, moet je beseffen dat ze van tijd tot tijd zulke zaken zullen proberen.”

En er zijn ook believers in de nieuwe projecten van Google, zeker als het gaat om hernieuwbare energie. Google heeft een pak datacenters en dat zijn beruchte energieslurpers. Het bedrijf heeft dus een rechtstreeks belang bij investeringen in groene energie. Volgens Amir Efrati, columnist bij de Wall Street Journal, heeft Google weinig te verliezen bij zulke groene projecten. “Wat betekent een investering van 200 miljoen dollar voor een bedrijf als Google, dat meer dan 30 miljard dollar op de bank heeft staan? Er zijn weinig nadelen verbonden aan zulke projecten. Je krijgt applaus van milieujongens, genereert veel media-aandacht en de projecten verdienen zichzelf mogelijk terug als ze slagen.”

Dat Google paden betreedt die niet rechtstreeks te maken hebben met zijn corebusiness is geen nieuw gegeven. Het bedrijf, opgericht door Larry Page en Sergey Brin, predikt al sinds 2004 een diversificatiestrategie. In april 2004 lanceerde Google Gmail, zijn gratis e-mailservice. In datzelfde jaar werd digitalekaartenmaker Keyhole aan de haak geslagen. Google gebruikte de technologie van dat bedrijf om Google Earth op te zetten, waarmee kan worden ingezoomd op elk plekje op de aarde.

Eind oktober 2006 volgde dan de aankoop van YouTube, de website waar miljoenen videoclips kunnen worden bekeken. De videodienst trekt tegenwoordig 2 miljard kijkers per week, een stijging met 50 procent. In november 2007 werd Android in de markt gezet, een gratis softwarepakket voor smartphones.

Enkele maanden geleden lanceerde Google zijn eigen televisieplatform genaamd Google TV. Sony start morgen in de VS met de verkoop van de eerste tv’s die draaien op het nieuwe besturingssysteem. Daarmee combineert Google het huidige tv-aanbod met het open web.

Google diversifieert zijn activiteiten om een eventuele terugval van zijn zoekmachine en daaruit voortvloeiend verlies aan reclame-inkomsten op te vangen. Dat is een strategie die op lange termijn wordt uitgezet. Google moet immers niet onmiddellijk vrezen voor zijn positie als marktleider. Het heeft een quasimonopolie op de Europese markt en beantwoordt drie kwart van de internetzoekopdrachten in de VS. Maar toch. Sociaalnetwerksite Facebook kondigde deze week een belangrijke deal aan met Microsoft, wat een bedreiging kan zijn voor de hegemonie van Google.

Wie via Microsofts zoekmachine Bing op het internet zoekt naar een nieuwe wagen of een nieuw boek kan onmiddellijk zien wat zijn Facebookvrienden daarover vinden. Wie via het net op zoek gaat naar een aankoop zal dus eerst de mening van zijn vrienden kunnen opvragen.

Microsoft is er tot dusver niet in geslaagd om de hegemonie van Google te doorbreken. Ook niet toen Microsoft en concurrent Yahoo! twee maanden geleden hun zoekmachines bundelden en gezamenlijk de aanval inzetten op Google. Maar nu Microsoft scheep gaat met Facebook zitten ze bij Google wel te schuiven op hun stoel.

“Bing was een ontgoocheling, maar het nieuwe partnerschap is anders”, zegt Zeus Kerravala, analist van de Yankee Group Research, in Computerworld. “Mensen hebben liever Google dan Microsoft, maar ze verkiezen Facebook boven Google. Als de samenwerking tussen Microsoft en Facebook ervoor zorgt dat Facebook beter wordt, dan kan dat ertoe leiden dat gebruikers Google links laten liggen.”

Komt de ware bedreiging voor Google de komende jaren dan van Facebook? Ja, zeggen ook andere analisten. In de toekomst zullen Google en Facebook strijden om de inkomsten die sociaalnetwerksites opleveren. “Voor tal van Facebookgebruikers zijn ‘sociale zoekopdrachten’ belangrijk. Velen zullen overschakelen naar Bing voor alle zoekopdrachten”, zegt Ezra Gottheil, analist van Technology Business Research. “Google verliest dan niet alleen gebruikers, maar vooral jonge gebruikers.”

Google heeft op het vlak van sociaalnieuwssites nog veel klaar gemaakt. Een eerste initiatief, Google Wave, werd in augustus opgedoekt. Maar het bedrijf is niet van plan om het op te geven. Er gaan geruchten dat Google Me op stapel staat, een nieuwe site die moet uitgroeien tot een echte Facebookkiller. De miljarden op de bankrekening kunnen daarvoor dienen.

Op termijn kan Facebook een bedreiging vormen voor Google, maar voorlopig is daar weinig van te merken. Zeker niet als de resultaten van Google er worden bijgehaald. Aandelen in Google gingen donderdag 9 procent hoger, nadat het bedrijf alle analistenverwachtingen had geklopt met beter dan verwachte kwartaalresultaten. Het ging om de grootste procentuele dagstijging sinds november 2008. Google rapporteerde een stijging van 25 procent van de inkomsten uit internetadvertenties en maakte zo brandhout van de kritiek van sommige analisten dat het bedrijf te veel zou spenderen aan “roekeloze” en geldverslindende projecten, waaronder de nieuwe Androidsoftware, windenergieparken en zelfrijdende auto’s.

Erik Dejonghe, professor nieuwe communicatietoepassingen aan de UGent, ziet de geldmachine van Google nog lange tijd draaien. “Google zit de gebruikers zo in de vingers dat het moeilijk denkbaar is dat die dat zomaar loslaten.” Volgens Dejonghe, die vroeger bij technologiebedrijf Barco aan de slag was, is er een wezenlijk verschil tussen Facebook en Google. “Er gaat wel eens een dag voorbij dat je geen Facebook gebruikt, maar een dag zonder Google is ondenkbaar en dat speelt in het voordeel van Google.” En die bankrekening dan? “Met de nieuwe investeringen zoekt Google een excuus om opnieuw geen dividend uit te betalen aan zijn aandeelhouders. Google heeft tot dusver altijd beweerd dat het beter weet waar te investeren dan zijn eigen aandeelhouders. Dat is fout. Het is niet omdat je de beste bent in je eigen domein dat je dat ook op andere terreinen bent. Google kan maar beter zijn spaarcenten uitbetalen aan zijn aandeelhouders. Die zullen er dan wel zinnigere investeringen mee doen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234