Dinsdag 27/10/2020

30 onder de 30

Max Pinckers - 1988

India, Bangladesh, Maleisië, Brazilië, Japan, Hongarije, Engeland, Sardinië: Max exposeert overal ter wereld. In 2012 studeerde hij af aan het Gentse KASK met de reeks 'The Fourth Wall' die hij schoot in India, waar hij een groot deel van zijn jeugd doorbracht. Ook zijn reeks 'Will They Sing Like Raindrops or Leave Me Thirsty' maakte hij in India. Voor de reeks 'Lotus' over de transseksuele ladyboys ging hij naar Thailand.

Zijn fotografie neigt naar documentaire, maar hij stelt tegelijkertijd de subjectieve positie van de fotograaf in vraag. Max is verbonden aan galerie Stieglitz 19 in Antwerpen. Verder is hij mede-oprichter van het online platform voor gevonden beeldmateriaal foundfootage.be en van vzw De Bedoeling.

maxpinckers.be

Nick Claeskens - 1990

Zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid blijven: dat is de ambitie van Nick, afgestudeerd aan de Karel de Grote-Hogeschool in Antwerpen. Voor zijn eindwerk '2030' documenteerde hij de inwoners van de flats bij hem om de hoek in Antwerpen Luchtbal. "Veel klasgenoten gingen naar het buitenland. Eerst had ik schrik dat de docenten zouden vinden dat ik te dicht bij huis bleef. Maar ze reageerden positief. Alsof we op reis zijn in eigen land, zeiden ze."

Ook voor zijn nieuwe project blijft Nick in België: een reeks over kleinschalige, familiale busbedrijven. Omdat hij zijn fotografie combineert met een job in een fotowinkel, zal hij de reeks pas over een lange tijd afwerken. "Ik hoop later mijn brood te kunnen verdienen met mijn documentaire fotografie. Dat is het genre waarin ik me thuis voel."

nickclaeskens.com

Maroesjka Lavigne - 1989

IJsland, Japan, Zuid-Korea: Maroesjka stapt graag met haar camera op het vliegtuig. "Voor mijn afstudeerproject 'Ísland' woonde ik vijf maanden op IJsland, een land dat me totaal overdonderde. Dankzij die reeks wist ik een plekje te scoren bij de Robert Mann Gallery in New York."

Even later trok ze naar Seoel voor een reeks over de enorme plastische chirurgie-industrie aldaar. En onlangs zat ze in Japan voor een serie in opdracht van het Flanders House in Osaka. Die beelden worden volgende zomer geëxposeerd in Museum Dr. Guislain in Gent. Tijdens haar reizen maakt Maroesjka zowel landschapsbeelden, portretten als stillevens. De spanning tussen mens en natuur staat vaak centraal. Qua sfeer zijn haar beelden eerder dromerig en soms wat bevreemdend. Vanaf 18 december is er werk van haar te zien op Brugge Foto.

maroesjkalavigne.be

Stine Sampers - 1993

Een visueel dagboek: zo zou je de Tumblr van Stine kunnen omschrijven. Al op haar 12de begon ze te fotograferen. Toch koos ze voor een opleiding kunstwetenschappen aan de UGent. Na twee jaar switchte ze naar theaterstudies aan het KASK, waar ze zowel acteert als scenario's schrijft.

"Puur focussen op fotografie werkt niet voor mij", aldus Stine. "Bovendien liggen theater en fotografie dicht bij elkaar. De modellen voor mijn lens zie ik als acteurs. Ik werk sterk autobiografisch en fotografeer veel vrienden. Ik zie mijn foto's als magisch realisme. Ik blijf dicht bij de werkelijkheid, maar voeg er een extra laag aan toe."

Onlangs richtte Stine het multimediale collectief Sorry Collective op waarmee ze samen met auteurs, theatermakers en muzikanten werkt aan totaalconcepten. Eerder dit jaar publiceerde ze haar fotoboek Under the City Lies a Sea.

stinesampers.com

An-Sofie Kesteleyn - 1988

Vorig jaar publiceerde DM Magazine An-Sofies reeks over Amerikaanse kinderen en hun wapen: 'My First Rifle'. Eerder had ze zich al in de kijker gespeeld met haar portrettenreeks van een roodharige tweeling. "Ik volg hen al sinds 2007. Binnenkort ga ik naar hun 18de verjaardag."

Nadat ze in 2011 afstudeerde aan het KASK, kreeg An-Sofie een job bij de Volkskrant. De afgelopen drie jaar woonde ze in Amsterdam. Nu keert ze terug naar België. "Het was een leerzame periode, maar ook erg intensief. Nu vind ik het tijd om wat meer te focussen op mijn eigen projecten. Wat het eerstvolgende wordt, weet ik nog niet. Ik ben nog maar net terug uit Japan voor een reeks over de opkomst van obesitas. In plaats van pure registratie van nieuwsfeiten, fotografeer ik liever persoonlijke verhalen die het nieuws in een ander daglicht plaatsen."

ansofiekesteleyn.be

Annelie Vandendael - 1987

Annelie werkt meestal met een Hasselblad: een analoge spiegelreflexcamera. Vooral omdat ze het heel belangrijk vindt om dicht bij de werkelijkheid te blijven: "Vandaag de dag zien we zo veel gemanipuleerde en gefotoshopte beelden, dat ik wil zoeken naar een echt beeld. Van echte mensen en hun imperfecties. Dat is voor mij vele malen interessanter dan een modeproductie met een anoniem model."

Vandendael studeerde af aan het KASK en werkt momenteel als freelancefotograaf. Eigen projecten - zoals een reeks over Afrika waar ze nu aan werkt - combineert ze met opdrachten, onder meer voor binnen- en buitenlandse bladen, maar ook voor modeontwerper Paul Smith. Haar reeks 'Sois Belle' is nog tot 10 januari te zien in Barbé Gallery in Gent.

annelievandendael.com

Alexander Meeus - 1989

Van Alexander is de beklijvende reeks 'Levensbeëindiging', waarvoor hij terminale patiënten volgde in hun laatste maanden of weken. Aanleiding was de dood van zijn moeder, die in 2008 na een slepende ziekte voor euthanasie koos. "Nog altijd ben ik erg tevreden over de reeks, maar na een tijd werd het me te zwaar en wilde ik wat afstand nemen van het onderwerp", vertelt Meeus, die naast documentaire werk ook portretten maakt in opdracht van kranten (zoals dit beeld van kunstenaar Kris Martin, in opdracht van De Standaard). Als student was hij al zelfstandige in bijberoep om zich voor te bereiden op de toekomst. "In 2011 voelde ik dat mijn werk een andere richting uitging. Ik kreeg een terugslag van de dood van mijn moeder en begon andere beelden te maken: sferischer en stiller. Die beelden staan als zijproject naast mijn documentair oeuvre."

alexandermeeus.wordpress.com

Zaza Bertrand - 1986

Drie jaar geleden zwaaide Zaza met grote onderscheiding af aan het KASK in Gent. Daarna werkte ze een tijdje voor de Volkskrant in Nederland. Intussen is ze terug in België en werkt ze als freelance documentaire fotograaf met focus op eigen projecten. Bekend werd ze met haar reeks 'Dreamland' over rijke Egyptische meisjes die leven in gated communities in Caïro. Momenteel werkt ze aan een nieuwe reeks in Japan, waar ze koppels fotografeert in een hotelkamer.

"Ik zie mezelf echt als documentaire fotograaf, al is het niet mijn ambitie om de volledige waarheid te tonen", vertelt Zara. "Ik had de Egyptische meisjes ook kunnen fotograferen als ze aan het studeren waren, maar ik koos er bewust voor om juist foto's te maken op momenten dat ze zich verveelden. Ik toon een persoonlijke interpretatie van de werkelijkheid."

Dit weekend stelt Zaza, samen met illustratrice Stien Bekaert, tentoon in KERK in Gent. Ook op Brugge Foto, vanaf 19 december, is er werk van haar te zien.

zazabertrand.com

Sébastien Van Malleghem - 1986

"Iets anders doen dan beelden maken, ik zou het me niet kunnen voorstellen." Sébastien is een geboren fotograaf. Hij studeerde in Brussel aan l'Ecole Supérieur des Arts, ook wel 'le 75' genoemd. Zijn stijl draait rond sociaal geëngageerde reportagefoto's, onder meer over Belgische gevangenissen en de politie.

"Ik hou van ervan de werkelijkheid te fotograferen," zegt hij. "De essentie van fotografie is voor mij om zo dicht mogelijk bij mijn onderwerp te komen. Ik wil mensen tonen dat er andere realiteiten bestaan dan die van hen. Daarom fotografeer ik graag mensen die anders zijn, van wie we onze blik liever afwenden. Verder werk ik graag rond het thema rechtspraak."

Sébastien verkoopt zijn reportagereeksen aan internationale kranten en magazines. Recent nog verscheen zijn gevangenisreeks op de site van TIME Magazine. Vorig jaar publiceerde hij zijn politiereeks in de vorm van een boek: Police.

sebastienvanmalleghem.eu

Eline Ros - 1990

Het lijkt wel alsof de dagen van Eline Ros geen 24, maar 36 uur duren. Naast haar master Filmstudies en Visuele Cultuur organiseert ze evenementen en werkt ze als professioneel fotograaf. Ze studeerde aan Karel de Grote in Antwerpen en specialiseert zich vooral in interieur en portret. Onder haar klanten zijn onder meer De Singel in Antwerpen, DM Magazine en verschillende interieurarchitecten.

Een fotografiecarrière lag voor de hand, want "mijn moeder studeerde ook een tijdje fotografie, dus bij ons thuis slingerden er altijd camera's rond. Al heel jong ging ik daarmee aan de slag. Nu wordt mijn tijd grotendeels opgeslorpt door mijn studies, maar in 2015 ga ik opnieuw focussen op fotografie."

cargocollective.com/elineros

Julien Lanoo - 1985

Dat u deze architectuurfotograaf niet kent, komt wellicht omdat hij zo vaak in het buitenland werkt. Hij publiceert er in architectuurbladen zoals Domus en Habitare. Onder zijn klanten mag hij Vitra rekenen en Franse architectenbureaus, zoals LAN, Valode & Pistre en TANK. Al mocht hij onlangs ook een Belgische topper aan zijn portfolio toevoegen: Julien De Smedt. "Voor het boek dat hij volgend jaar uitgeeft, maak ik de foto's", vertelt Julien die grafisch ontwerp studeerde, maar vooral bezig was met fotografie.

Zijn werkwijze omschrijft hij als volgt: "Ik voel goed gebouwen aan. En ik weet mezelf weg te cijferen als fotograaf. Veel collega's hebben een eigen stijl: in hun ogen ziet elk gebouw er altijd hetzelfde uit. Zonde is dat. Elk gebouw heeft een uniek verhaal. Dát wil ik vertellen in mijn beelden."

jula.fr

Alexander Popelier - 1986

Studeerde in 2008 af als grafisch ontwerper aan het KASK, maar is nu fulltime fotograaf. Samen met collega Lieven Dirckx runt hij de fotostudio Avantgand. Naast reclameopdrachten en werk voor magazines, heeft hij ook vrije projecten. Zo doet Alexander alle shoots voor modeontwerper Tom Van Der Borght. "Ik werk het liefst samen met andere artiesten", zegt Alexander. "Daarom hou ik ook zo van modefotografie: werken in een team waarin iedereen zijn eigen ding kan doen. Qua stijl hou ik van filmische fotografie: knap gecomponeerde beelden met een duidelijke sfeer en goed gebruik van licht. Inspiratie vind ik eerder in film of andere disciplines dan bij fotografen."

Als tiener was Alexander bezig met breakdance en nog altijd koestert hij een grote liefde voor dans. Onder zijn pseudoniem Zoob heeft hij ook een Tumblr-pagina: Daily Zoob. "Hier kan ik snapshots en spontane beelden kwijt: de ideale uitlaatklep voor mijn dagelijks werk, dat eerder gelikt en technisch is."

Een selectie van zijn Tumblr goot hij onlangs in een boekje. In februari 2015 stelt Alexander zijn werk tentoon in KERK, de tijdelijke ontmoetingsplek in een oude fabriek in Gent.

zoob.be

Sebastian Vervenne - 1986

De Belgische Yann-Arthus Bertrand, zo zou je Sebastian kunnen noemen. Al meer dan tien jaar maakt hij foto's vanuit de lucht. "Op mijn 13de begon ik te fotograferen en toen ik 19 was, evolueerde dat naar luchtfotografie. Dat was nog voor de drones - ik werkte met een 15 meter hoog statief en een soort strandvlieger waaronder ik mijn camera bond."

Vandaag fotografeert hij vooral vanuit helikopters. Hij verdient zijn brood als freelancecameraman: voor Wim Robberechts filmt hij onder meer sportevenementen. "Helivluchten zijn te duur voor mij. Gelukkig mag ik vaak mee met mensen die privé met de helikopter vliegen. Waar ik foto's maak, hangt dus af van hun bestemming." Nu werkt Sebastien aan 'Our Glaciers': een reeks over belangrijke gletsjers in Europa, onder meer in Noorwegen en Zwitserland.

sebastianvervenne.be

ourglaciers.com

Lara Gasparotto - 1989

Spontane, dromerige en bevreemdende beelden zijn het handelsmerk van Lara uit Luik, die afstudeerde aan Saint-Luc. "In plaats van in losse series te werken, vormen al mijn foto's samen één geheel. Ik reis veel en maak overal foto's, maar de precieze plaats is voor mij onbelangrijk. Ik wil met mijn beelden vooral de verbeelding prikkelen. En daarvoor gebruik ik mijn visie op de werkelijkheid", vertelt ze. "Vroeger wilde ik archeoloog worden. Maar sinds ik op mijn 18de fotografie ontdekte, ben ik erdoor geobsedeerd."

Naast haar reizen, put ze inspiratie uit schilderkunst. In maart verscheen bij Lannoo Lara's tweede boek: Rivages. Haar eerste boek Sleepwalk dateert van 2012. Beiden boeken zijn opgevat als haar Tumblr-pagina: een associatieve opeenvolging van beelden. Lara is verbonden aan galerie Stieglitz 19. Momenteel is haar werk te zien op een groepsexpo in het Bonnefantenmuseum in Maastricht.

laragasparotto.tumblr.com

Titus Simoens - 1985

Al drie jaar werkt Titus aan een project over kinderen die opgroeien in speciale scholen. Onder de titel 'Blue, see' documenteerde hij de Zeevaartschool in Oostende. De reeks over een kungfuschool in China doopte hij 'Mount Song'. Momenteel werkt hij in een boksschool in Cuba.

"In al deze scholen spelen discipline en structuur een belangrijke rol", zegt Titus, die niet alleen mooie foto's wil maken, maar ook sterk met de inhoud van zijn beelden bezig is. Hij studeerde in 2008 af aan Karel de Grote. Een van zijn foto's uit de zeevaartschoolreeks stond op de cover van de Balthazar-cd Rats. Op dit moment bereidt Simoens zijn eerste boek voor. In februari heeft hij een soloshow in het Caermersklooster in Gent.

titussimoens.be

Marie Wynants - 1993

Een half jaar geleden rondde Marie haar bachelor fotografie af aan Sint-Lukas. In plaats van een master te starten, koos ze ervoor om te focussen op haar eigen projecten. "Sommigen zullen mijn beelden misschien zien als modefotografie, maar dat is het niet. Het gaat mij niet om de kleding, maar om de mensen", aldus Marie die een jaar lang stage liep bij Athos Burez (zie p. 42).

"Meer dan door fotografie word ik geïnspireerd door mensen, en dan vooral door mijn vrienden. Ik werk nooit met professionele modellen. Werken met vrienden heeft veel voordelen: ik ken hun persoonlijkheid, dus weet ik waartoe ze in staat zijn. Ik kan hen uitdagen en zij triggeren mij ook. Een van mijn goede vrienden is Max Colombie van Oscar and the Wolf. Sommige van mijn foto's belandden ook op zijn album."

mariewynants.tumblr.com

Jens Mollenvanger - 1987

De straat is de favoriete plek van Jens. In 2009 maakte hij het boekje Antwerp Street Style over het hippe straatbeeld in de modestad. Maar hij maakt ook meer reportage-achtige beelden. "Als aandachtige voorbijganger spot ik grappige situaties, zoals een meisje in de Zoo dat geschminkt is als tijger. En aan de Louis Vuitton-rugzak van haar moeder hangt een oranje Kipling-aapje. Prachtig vind ik dat", glimlacht Jens. Verder maakt hij portretten, vaak in opdracht van bladen als Flair en Elle en het Nederlandse agentschap Hollandse Hoogte. Hij portretteert ook graag mensen uit zijn omgeving, zoals zijn vriendin Natalia. Binnenkort hoopt hij een reeks te starten over Linkeroever. "Ik woon daar al mijn hele leven en ben erg gefascineerd door de strakke gebouwen, de bewoners en de soms spookachtige sfeer."

jensmollenvanger.be

Sofie Middernacht - 1985

Wallpaper*, Fred Perry, J.W. Anderson, Glamcult: het zijn maar een paar namen op de lange lijst klanten van Sofie. Ze studeerde aan het KASK, maar maakte die niet af. "Ik moest me aan te veel regeltjes houden." Liever leerde ze fotografie in de praktijk dus ging ze naar Londen en assisteerde daar 'haar helden': Nick Knight, Inez van Lamsweerde & Vinoodh Matadin en Tom Ford.

Sinds september 2013 werkt ze samen met haar vriend Maarten Alexander (zie ook p. 4). Ze doen vooral modefotografie. "Onze stijl is qua regie clean en sober. Maar we maken het verschil door het licht. Daarin zijn we technisch erg sterk", aldus het duo. "Liefst doen we zo veel mogelijk vrij werk, dat we proberen te publiceren in modebladen. Daarmee tonen we wat we kunnen en halen we zo commerciële opdrachten binnen."

maartenalexander.com

Gert Verbelen - 1987

Voor zijn afstuderen werkte Gert intensief aan zijn reeks 'Naar de kern'. Daarvoor bezocht hij de middelpunten van alle 18 lidstaten van de Europese Unie. "Ik reisde naar één specifieke plaats: het wiskundig berekende middelpunt van een land, meestal een godvergeten dorp. Daar bleef ik een week om me helemaal onder te dompelen in die plek."

In de beelden wil Gert vooral een bepaalde sfeer opwekken, meer dan echt de plek tonen. "Net voor ik mijn master begon, sprak ik Stephan Vanfleteren. Hij was gebeten door mijn project en heeft me twee jaar begeleid. Verder ben ik beïnvloed door Stephen Shore en William Eggleston: de eerste kleurfotografen. Zij deden niet aan conceptfotografie, maar lieten gewoon hun beelden spreken." In juni verschijnt er van het project een boek. Er komt ook een tentoonstelling in Gent.

gertverbelen.be

Athos Burez - 1987

Het moet langer dan drie seconden blijven boeien." Dat criterium hanteert Athos voor zijn beelden. Met zijn felle kleuren, bizarre decors en gekke details moet hij zich daar alvast niet te veel zorgen over maken. "In mijn foto's moet iets vreemds zitten. En je moet er dingen in kunnen blijven ontdekken. Sowieso hou ik van overdadige settings waarin alles klopt: de kleuren, de attributen, de ruimte, de sfeer. Wellicht ook omdat ik een grote filmfan ben, vooral van kostuumdrama's en over the top films uit de jaren 70." Athos studeerde in 2010 af als beeldend kunstenaar en volgde daarna nog twee jaar fotografie. "Als freelancer werk ik vooral in opdracht, bijvoorbeeld voor modebladen of muzikanten. Gelukkig krijg ik vaak carte blanche en mag ik zelf het verhaal en de sfeer bepalen."

athosburez.com

Debby Thijs - 1988

Muziek heeft een grote invloed op Debby. "Door muziek kom ik in de juiste stemming en begin ik impulsief te fotograferen. Ik luister vooral naar bands als Nine Inch Nails. Hun songteksten combineer ik soms met mijn foto's."

In haar beelden onderzoekt Debby de essentie van het mens-zijn. Die dualiteit tussen pathos en rede - zoals ze het zelf beschrijft - zit in de inhoud én in de vorm van haar beelden. Denk aan harde zwart-witcontrasten. "Onlangs ging ik door een moeilijke periode, zeg maar een zwarte pagina. Daardoor is mijn werk rauwer en autobiografischer geworden, al hou ik voldoende ruimte voor de eigen interpretatie van de kijker."

debbythijs.be

Bieke Depoorter - 1986

Sinds Bieke afstudeerde aan het KASK, schiet haar carrière als een pijl uit een boog. Zo is ze nu Associate Member van het fameuze Amerikaanse fotoagentschap Magnum en kan ze over een tijdje Full Member worden. Haar beelden zijn qua kleur en compositie erg knap opgebouwd. Maar Bieke heeft ook een bijzondere werkwijze. Ze reist in haar eentje door een land en vraagt aan mensen of ze de nacht bij hen mag doorbrengen. Zo bouwt ze een vertrouwensrelatie op en portretteert ze het gastgezin in hun huis. Ze deed dat een eerste keer voor haar afstudeerproject in Rusland. Later volgden Amerika en Egypte. Haar beelden balanceren tussen filmisch en documentair: "Alles wat je ziet, is echt gebeurd. Maar ik geef slechts een extract van die realiteit weer. Ik toon mijn eigen werkelijkheid."

biekedepoorter.com

Karmen Ayvazyan - 1991

Naakten, landschappen, stillevens, portretten: het eindwerk waar Karmen momenteel aan werkt, bestrijkt alle fotografische genres. "Meer dan het onderwerp, zoek ik eenheid in beeldtaal", zegt ze. "Belangrijke elementen daarin zijn surrealisme, idealisering en schoonheid. Ook gekunstelde houdingen keren vaak terug in mijn beelden."

Veel inspiratie haalt Karmen, die studeert aan het KASK in Gent, uit klassieke schilderkunst. Otto Dix, Édouard Manet en Michaël Borremans zijn haar favorieten. Qua fotografen zijn dat Guy Bourdin en Viviane Sassen. Vorig jaar liep ze stage bij De Standaard Magazine waarvoor ze nu ook nog freelancet. Onlangs was haar werk te zien op Breda Photo in Nederland.

karmenayvazyan.be

Thomas Sweertvaegher - 1988

Thomas Sweertvaegher - beter bekend als Switn - begon als tiener zijn skatende vrienden te fotograferen. Hij werd er beroemd mee, maar zet nu stilaan een punt achter zijn skateportfolio: "Na tien jaar ben ik uitgefotografeerd in die scene. Nu ben ik meer bezig met straatfotografie. Zonder vooropgezet plan trek ik met mijn camera de straat op, en dan zie ik wel wie of wat ik tegenkom."

Thomas werkt vaak in zwart-wit. "Omdat je minder keuzes hebt dan bij kleurenfotografie, is in zwart-wit het beeld zelf belangrijker. Het geeft ook een tijdlozer resultaat." Thomas studeerde een paar jaar aan het KASK en werkt nu freelance. Zo maakt hij portretten voor De Morgen, Humo en Trends. Nog tot 25 januari is zijn werk te zien op de expo Belgian Street Photography in het Brusselse BELvue Museum.

switnphoto.com

Charite Smet - 1987

Guy Bourdin, de Franse modefotograaf met glamoureuze stijl, is de grote favoriet van Charite. "Zijn beelden zijn soms een tikje bizar. Dat zie ik graag. In mijn eigen beelden zit, ondanks de vele kleuren, ook vaak een duister kantje. Echt choqueren is niet mijn bedoeling, maar ik wil wel dat mijn beelden blijven hangen. Als er een hoek af is, lukt dat beter dan met het perfecte plaatje. Modefotografie is mijn favoriet. Vooral omdat ik graag mensen fotografeer. Landschappen, stillevens of dieren zijn niks voor mij."

Charite studeerde vorig jaar af aan het SASK in Sint-Niklaas en werkt vandaag als freelancer, onder meer als huisfotograaf voor verschillende webshops.

charitesmet.tumblr.com

Sanne De Wilde - 1987

Sanne werd bekend met haar reeks 'The Dwarf Empire' over een Chinees pretpark waar wel honderd dwergen wonen en werken: "Interessant was de wrange verhouding tussen mij als fotograaf en de dwergen als onderwerp. Het oude concept van de mensententoonstelling was niet ver weg. Ik wilde geen deel worden van het probleem dat ik aan de kaak wilde stellen. Maar de bewoners waren heel hartelijk en namen me op in hun gemeenschap. Nu, jaren later, keer ik terug om hen te gaan bedanken met een rugzak vol pralines, speculaas, Elixir d'Anvers en foto's."

Sanne kreeg fotografie met de paplepel ingeven van vader Pol die persfotograaf is. Sannes reeks 'Hilton Hotel' wordt vanaf 7 januari tentoongesteld in de Arenberg Schouwburg in Antwerpen. 'The Dwarf Empire' is vanaf 19 december te zien op Brugge Foto 2014. In de lente komt het boek uit.

sannedewilde.com

Dirk Alexander - 1988

Hoewel hij nu fotografeert voor internationale magazines en modelabels, leek niets erop dat Dirk in de modewereld zou belanden. "Mijn hele jeugd heb ik intensief geturnd", vertelt hij. Via een collega-turner leerde ik fotografie kennen en werd het mijn droom om natuurfotograaf te worden voor National Geographic."

Dirk studeerde fotografie aan Sint-Lukas en mikt zijn pijlen op het buitenland. "Ik wil zeker niet alleen in België blijven. Ik ben ambitieus en perfectionistisch, iets dat ik heb overgehouden aan mijn turncarrière. Ik probeer mezelf elk jaar een doel te stellen. Zo zou ik graag een wereldtournee volgen van een superster. En editorials shooten voor V Magazine, Vogue of ID Magazine."

Qua stijl kiest Dirk voor cleane, uitgepuurde beelden. Als inspirerende fotografen noemt hij Mert & Marcus, Sean + Seng en Willy Vanderperre.

dirkalexander.tumblr.com

Stefaan Temmerman - 1989

Vijf jaar lang al volgt Stefaan de Kortrijkse metalband Amenra. Recent bundelde hij dit project in een boek.

"Hun muziek inspireert me heel sterk", legt hij uit. "Omdat de sound zo rauw is, maak ik er ook rauwe beelden bij. Daarom gebruik ik veel zwart-wit. Sowieso hou ik van die techniek, wellicht omdat ik jarenlang analoge fotografie studeerde en dat was per definitie zwart-wit. Vaak lijken mijn digitale beelden ook op analoge foto's met een grove korrel en wat ruis."

Stefaan zit nu in zijn laatste Masterjaar aan het KASK in Gent en werkt sinds zijn stage bij De Morgen eerder dit jaar regelmatig voor de krant. Hij fotografeert ook veel andere bands en festivals. Zo maakte hij een foto van het nietsvermoedende feestende Pukkelpoppubliek net voor de vreselijke storm losbarstte.

stefaantemmerman.wordpress.com

Rob Funcken - 1989

De Turkse stad Istanboel staat centraal in het werk van deze Nederlander, die studeerde aan Sint-Lukas in Brussel. Een paar jaar geleden kwam hij voor het eerst in Istanboel. "Ik werd compleet overrompeld door de mensen, de cultuur en de stad. Die staat bol van de contrasten: oost versus west, arm-rijk, mens-natuur, oud-nieuw..."

Rob keerde al vaak terug en liep er vorig jaar stage. Een van zijn reeksen is 'Substitute Postcards from Istanbul', waarin hij de toeristische highlights laat liggen en de buitenwijken intrekt. "Meestal zijn mijn beelden tamelijk leeg. Het is geen 100 procent documentaire fotografie, maar ik probeer wel de kenmerkende schrille contrasten van de stad te vangen. Zo maakte ik een foto van een plein met vlaggetjes en tulpen. Het oogt vrolijk, tot je beseft dat de vlaggetjes van een uiterst rechtse politieke partij zijn."

robfuncken.nl

Adriaan Hauwaert - 1990

Dode hoeken, verlaten garagepoorten en kapotte lantaarnpalen: Adriaan bekijkt de stad op een heel eigen manier. "Je zou het stedelijke landschapsfotografie kunnen noemen", zegt hij. "Ik heb mijn camera altijd bij me voor het geval ik ergens op stoot. Ik zoek naar plaatsen waar anderen achteloos passeren, maar waar ik een zekere schoonheid in zie. Door er een foto van te maken, haal ik die plek uit zijn context en ontstaat er iets nieuws."

Een van Adriaans grote inspiratiebronnen is de Belgische fotograaf Bert Danckaert, die ook vergeten plekken in de stad vastlegt. "Anders dan Danckaert, die vooral recht op recht werkt, zoek ik meer het perspectief op. Ook de surrealistische landschappen van Daniel Everett en de fotoshop-composities van Josef Schulz vind ik inspirerend."

adriaanhauwaert.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234