Donderdag 15/04/2021

Winkelen

3 Suisses failliet: het einde van een bedrijf dat alles had om het digitaal te maken

null Beeld rv
Beeld rv

De Belgische tak van 3 Suisses is failliet. Het Franse bedrijf had nochtans alles in huis om ook vandaag nog relevant te zijn: als icoon van de mode per postorder was 3 Suisses een Zalando avant la lettre.

"Solden tot -80 procent! Alles moet weg", bloklettert de website van 3 Suisses. De buitenkansjes staan groot geafficheerd, bestellen kan nog perfect. Niets op de website doet vermoeden dat de Belgische tak van het Franse bedrijf vorige week failliet werd verklaard. Dat zelfs het begin van de koopjesperiode zwaar tegenviel, 30 procent minder verkoop dan vorig jaar, deed de slabakkende onderneming de knoop doorhakken, meldt De Tijd.

De naam 3 Suisses stond decennialang nochtans als een huis. Al in 1933 lanceerde het bedrijf een eerste postordercatalogus, waardoor zelfs de inwoners van de verst afgelegen Franse dorpjes toegang kregen tot eigentijdse betaalbare mode. Na de Tweede Wereldoorlog groeide de populariteit exponentieel. Ook bij ons: de kans is groot dat u het eerste pakketje dat u ooit aan huis geleverd kreeg, gekozen had uit de vuistdikke catalogus vol glimmende plaatjes.

In 2013 verdeelde 3 Suisses nog steeds twee keer per jaar acht miljoen exemplaren van die catalogus. In die zin zit meteen de kern voor de neergang van het bedrijf vervat. Want hoewel het een voorloper was door al midden jaren 90 zijn volledige aanbod online te zetten en beschouwd werd als pionier van de e-commerce, duurde het tot 2014 vooraleer 3 Suisses de definitieve omslag durfde te maken. Pas vier jaar geleden nam het postorderbedrijf afscheid van zijn catalogus en zette het volop in op zijn onlineplatform.

Tegen dan was het te laat. "Zeg 'winkelen per catalogus' en iedereen denkt meteen aan 3 Suisses. Maar zeg online shoppen en niemand die er nog aan denkt", vat professor marketing en retailexpert Els Breugelmans (KU Leuven) het probleem samen. "Nochtans had 3 Suisses alles in zich om ook vandaag nog een groot succes te zijn. Ze hadden het logistieke systeem, het klantenbestand, de knowhow om aan huis te leveren. Het enige wat ze moesten veranderen was het platform vanwaar de mensen hun bestellingen deden."

Geldverslindende catalogi

Succesverhalen van bedrijven die hun klassieke businessmodel wel succesvol overboord wisten te gooien, zijn niet dik gezaaid. Andere catalogusbedrijven zoals La Redoute, Neckermann, Wehkamp of IJsboerke worstelen allemaal met dezelfde problemen als 3 Suisses of gingen eerder al over kop.

Het is een kwestie van 'transformenen', zegt Jorg Snoeck van RetailDetail. "Die bedrijven willen wel transformeren, maar ze doen dat halfslachtig. Ze menen het niet, ze durven hun oude manier van werken niet los te laten. Ze hebben niet op tijd begrepen dat ze vandaag concurreren met de hele wereld en dat ze dan voor een model moeten kiezen dat zo weinig mogelijk kost. Geldverslindende catalogi of een groot arsenaal aan bakstenen winkels passen niet in dat plaatje."

Decennialang viel de vuistdikke 3 Suisses-catalogus twee keer per jaar bij miljoenen klanten op de deurmat. Beeld 3 Suisses
Decennialang viel de vuistdikke 3 Suisses-catalogus twee keer per jaar bij miljoenen klanten op de deurmat.Beeld 3 Suisses

Bovendien hebben die 'oude' bedrijven allemaal businessmodellen die geënt zijn op winst maken. "Terwijl hun nieuwe concurrenten enkel gericht zijn op groeien", zegt Snoeck. "Winst maken doet Zalando vandaag niet. Dat interesseert het zelfs niet. Het wil enkel de grootste zijn. Het is gaan lopen met het cliënteel van zijn verouderde concurrentie. 3 Suisses zal het laatste bedrijf niet zijn dat zo valt."

null Beeld rv
Beeld rv
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234