Maandag 21/06/2021

3,5 miljard investeringen in Brusselse haven De Brusselse haven bouwt een containerterminal en breidt in oppervlakte uit

Maritiem

Voorstelling jaarboek Lloyd

Over de haven van Brussel wordt vaak met enig hoongelach gesproken. "Toch zijn we inzake densiteit en met een rendement van 90.000 ton per hectare de tweede haven van Europa", stelt directeur-generaal Charles Huygens vast. Met statistieken kan je inderdaad veel bewijzen, maar desalniettemin kan men vaststellen dat vele gebruikers geloven in de toekomst van de bescheiden Brusselse haven. Vorig jaar was Brussel goed voor 18,5 miljoen ton goederen, waarvan 5 miljoen werd getransporteerd via het water. Bouwmaterialen en oliën zijn de voornaamste trafieksoorten. Al enkele jaren wordt een groei van ongeveer 2 procent genoteerd. Direct en indirect (in de 250 kmo's die een link hebben) is de haven goed voor 10.000 jobs. De jongste zeven jaar zou de toegevoegde waarde van het overslaggebeuren met 20 procent zijn gestegen.

Het vertrouwen wordt ook geïllustreerd door de 3,5 miljard frank (86,76 miljoen euro) aan private en openbare investeringsprojecten die de volgende jaren zullen worden uitgevoerd. Het meest ambitieuze project is de bouw van een containerterminal die zowel aansluit op het spoor-, het water- als het wegtransport. Directeur-generaal Huygens hoopt de terminal volgend jaar al in gebruik te kunnen nemen. Om het project te kunnen realiseren, werd de NV Bruxelles Port Investment in het leven geroepen. Aandeelhouders zijn de haven (51 procent), de NMBS-dochter Ferryboats en de firma's Smets en EGIS. In een beginfase gaat Huygens uit van 10.000 containers per jaar. Om rendabel te zijn, zal dat aantal moeten groeien tot 16.000. "Dat moet zeker realiseerbaar zijn", zegt de directeur-generaal. "Onderzoek toont immers aan dat Brussel een potentieel heeft van 50.000 of zelfs 60.000." Een regelmatige containerlijn met Antwerpen en Rotterdam zal in het leven worden geroepen om de trafiek te doen toenemen.

Omdat het eigenlijke havengebied vandaag uit slechts 64 hectare grond bestaat, koestert het havenbedrijf de hoop om de volgende jaren minstens 25 hectare bij te kopen zodat de overslag- en distributiecapaciteit verder kan groeien. Maar veel grond ligt er niet te koop. De Brusselse haven moet immers binnen haar gewestgrenzen blijven en kan bijvoorbeeld niet uitbreiden op het grondgebied Vilvoorde. De haven heeft haar oog laten vallen op de terreinen van het failliete Carcoke (12 hectare), die zich in de omgeving van de Budabrug bevinden. "De grond is evenwel fel vervuild en de aankoopprocedure verloopt stroef", merkt Huygens op. Plannen om gronden van de NMBS te kopen, zijn dan weer wel in een gevorderd stadium. GSC

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234