Vrijdag 18/10/2019

3,5 miljard euro voor BlackBerry: kosten op sterfhuis?

Voor een prikje van 3,5 miljard euro wil een groep investeerders het noodlijdende Research in Motion, eigenaar van de BlackBerry-smartphones, wel overnemen. Maar wat vangen ze ermee aan? Bitter weinig als ze geen manier vinden om opnieuw meer toestellen te verkopen, zeggen kenners.

Voor een bedrijf dat vier jaar geleden nog 47 miljard dollar (35 miljard euro) waard was, lijkt een overnameprijs van 4,7 miljard dollar (3,5 miljard euro) een hoop kleingeld. Maar door het zware weer waarin Research in Motion (RIM), de Canadese maker van de BlackBerry-telefoons, de afgelopen jaren is terechtgekomen, heeft het nog maar bitter weinig keuze.

De strategie van overnamekandidaat Fairfax Financial, momenteel al de grootste aandeelhouder in het bedrijf, is op zich solide: het wil het bedrijf van de beurs halen, zodat het iets meer tijd krijgt om zichzelf financieel gezond te maken. Maar de vraag is natuurlijk of ze de commerciële tuimeling van de smartphonemaker nog kunnen tegenhouden, zeker nu ook Apples iPhones en toestellen onder het Androidbesturings-systeem een stevige opmars aan het maken zijn in de ooit door BlackBerry gedomineerde markt voor professionele gebruikers.

De deal is ook nog verre van rond, merkten financiële analisten afgelopen week overigens op: er is nog de gewoonlijke due diligence-procedure die de deal moet ondergaan, en het is nog helemaal niet zeker dat Fairfax Financial het geld bijeengeharkt zal krijgen. Zelf heeft het namelijk niet de financiële armslag om het hele bedrag in één keer op tafel te leggen, dus worden er momenteel ook nog mede-investeerders en bankleningen geronseld.

Wanneer het bedrag uiteindelijk wordt bovengehaald, kopen de overnemers in essentie drie activa: de smartphones, de achterliggende diensten en infrastructuur, en de community van zakelijke gebruikers, die vooral geconcentreerd zit rond BlackBerry Messenger, een soort chatdienst voor zakelijke gebruikers met extra beveiliging en mogelijkheden om samen aan documenten te werken.

De gewone consumentenmarkt, waar de grootste klappen vielen, is allang niet meer interessant, en zal volgens het bedrijf ook volledig worden verlaten. Niet verstandig, zegt telecomanalist Jan Dawson bij het Britse marktstudiebureau Ovum. "Ze hebben die consumententoestellen nodig om een zekere schaal te bereiken: hun winstmarge per verkocht toestel is klein, zonder een groot volume verkochte toestellen verdienen ze dus niets meer aan hun smartphones zelf."

Infrastructuur

Ook op de zakelijke markt is het aandeel van het bedrijf namelijk aan het afkalven: terwijl BlackBerry's in 2010 nog 31 procent van de professionele gebruikers bedienden, is dat nu al teruggelopen naar 8 procent. "Er zijn nog heel wat bedrijven die blijven zweren bij BlackBerry, maar hun aantal is stevig teruggelopen ten opzichte van enkele jaren geleden", zegt ook directeur Daniëlle Jacobs van Intug, een internationale belangengroep van grote bedrijven die toestellen en diensten in bulk aankopen bij bedrijven als RIM. "Apple en bedrijven die Androidtoestellen verkopen, met Samsung op kop, hebben zeer snel een groot stuk van de markt ingepalmd."

Het andere belangrijke actief van RIM is de infrastructuur die het rond zijn BlackBerry's heeft gebouwd. Centraal staan aparte servers die het dataverkeer van de telefoons voor hun rekening nemen, zodat e-mail- en tekstberichten niet over het netwerk van telecomproviders hoeven te gaan. "Hun robuuste en beveiligde infrastructuur was altijd het hart van hun systeem", zegt Jacobs. "Maar bedrijven als Samsung beginnen, gesterkt door hun plotse succes op de zakelijke markt, een inhaalbeweging te maken op dat gebied."

Erosie

Twaalf jaar geleden bleek BlackBerry's infrastructuur zo robuust dat het zowat het enige telecommunicatiesysteem bleek dat nog op poten stond tijdens de terroristische aanvallen op de VS op 11 september 2001.

Maar net als het BlackBerry Messenger-platform en de software die RIM produceert voor ambulante zakelijke gebruikers, staat die infrastructuur vooral ten dienste van de eigen toestellen; een vorig jaar opgeworpen plan om een versie van BlackBerry Messenger te maken voor Apple- en Androidtoestellen werd onlangs zelfs verlaten. "De waarde van die infrastructuur en andere diensten wordt zo goed als volledig geërodeerd indien de smartphones zouden verdwijnen", zegt Dawson. "Die diensten zijn gebouwd en worden onderhouden voor dat éne systeem, en kunnen niet zomaar worden overgedragen naar een ander."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234