Donderdag 22/04/2021

3,1 miljoen voor shuttles naar moeilijk bereikbare werkplaatsen

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) trekt 3,1 miljoen euro uit voor shuttles naar werkplaatsen die niet worden bediend door het openbaar vervoer. Er wordt een openbare aanbesteding uitgeschreven om een uitvoerder te zoeken.

Uit lopende projecten zoals Havenbus Zeebrugge, MaxMobiel Gent en MLSO Linkeroeverpendel blijkt dat er een duidelijke nood is aan een specifieke aanpak voor moeilijk bereikbare werkplekken, stelt Crevits. Het gaat onder meer om locaties waar werknemers ook in vroege en late shiften werken en die niet worden bediend via het regulier aanbod van De Lijn.

De Vlaamse overheid zal de moeilijk te ontsluiten gebieden aanduiden. Via een aanbesteding wordt dan een partner gezocht om de verbindingen uit te voeren.

"Willen we tegen 2030 minstens 40 procent van de verplaatsingen duurzaam laten verlopen, dan zijn gerichte inspanningen nodig om locaties met vervoersarmoede aan te pakken", stelt Crevits. "Aanvullend op het reguliere aanbod van De Lijn en het Pendelfonds wil ik via shuttlediensten inspelen op concrete mobiliteitsvragen naar moeilijk bereikbare gebieden en naar bedrijven waar in shiften wordt gewerkt."

undefined

Kritiek van vakbonden
De socialistische vakbond ACOD, BTB en ABVV reageert kritisch op het plan van Vlaams minister van Mobiliteit Crevits. De vakbond hekelt het gebrek aan overleg en wil een "serieus" debat over woon-werkverkeer.

ACOD vindt het "te kort door de bocht" dat de enige vereiste is dat het bedrijventerrein niet bediend wordt door De Lijn. "Moeten we nu besluiten dat de deur open staat voor een nieuwe structuur, parallel aan deze van De Lijn, die met belastinggeld gaat concurreren met alle bestaande initiatieven, zonder sociaal overleg met werknemersvertegenwoordigers of duidelijke criteria, zoals het statuut van de chauffeurs, " klinkt het.

De socialistische bediendenbond wijst erop dat Crevits al in 2010 beloofde om werk te maken van een "shuttledecreet" en zegt verrast te over de aankondiging om daarvoor 3,1 miljoen euro vrij te maken. De vakbond zegt dat de beslissing "meer lijkt op electoraal gespin van de minister om nog snel een belofte te realiseren".

ACOD vindt, in het licht van de capaciteitsproblemen bij het stadsvervoer en de aangekondigde structurele ingrepen op het streekvervoer, onaanvaardbaar "dat overheidsmiddelen zouden weggesmeten worden voor het organiseren van, wellicht nuttig, maar compleet onrendabel woon-werkverkeer dat in normale omstandigheden gefinancierd wordt door de bedrijven die vrijwillig voor een afgelegen vestigingsplaats kozen. De minister ontwijkt het debat over wie verantwoordelijk is voor het woon-werkverkeer en geeft het verkeerde signaal inzake ruimtelijke ordening en mobiliteitsbeleid."

ACOD wil een debat over het woon-werkverkeer, en zegt dat het Pendelfonds naar de achtergrond werd geschoven en dat de discussie over het ontwerpmobiliteitsplan op een laag pitje staat.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234