Zondag 20/10/2019

Zelfdoding

250 jongeren per week gaan te rade op website die zelfdoding helpt voorkomen

Beeld thinkstock

Dit jaar gingen op vijf maanden tijd maar liefst 5.000 jongeren op zoek naar mentale veerkracht op de website leefzonderfilter.be. Die werd gelanceerd door de Vlaamse overheid en moet zelfdoding helpen voorkomen. "Er rust duidelijk nog steeds een taboe op mentale gezondheid bij jongeren."

"Hoe gaat het écht met jou? Sta je weleens stil bij hoe je je voelt? Voel jij je weleens onzeker?" Dat zijn de vragen die jongeren voorgeschoteld krijgen wanneer ze surfen naar leefzonderfilter.be, een deelpagina van fitinjehoofd.be. Die website moet de mentale veerkracht en dus ook de mentale gezondheid van 18 tot 24-jarigen bevorderen met anonieme tests, informatie en een meldpunt.

Zo moeten jongeren die de test 'Veerkrachtschaal Plus' maken stellingen beantwoorden als: "Ik heb bij tegenslag al vaker gedacht dat ik beter een einde aan mijn leven zou kunnen maken." Of: "Ik twijfel aan de zin van het leven." 

Sinds de lancering van de campagne op 15 januari en juni dit jaar bezochten meer dan 25.000 jongeren de website, blijkt uit het antwoord van bevoegd minister Jo Vandeurzen (CD&V) op een parlementaire vraag van Björn Anseeuw (N-VA). Meer dan 5.000 jongeren gebruikten de site actief door informatie in te winnen, tests in te vullen of een account aan te maken. Dat zijn er meer dan 250 per week. Wel is de nuance geboden dat niet alle bezoekers zélf met vragen zitten, maar evengoed inlichtingen kunnen komen inwinnen om vrienden of familieleden te helpen.

De website is gericht op 18 tot 24-jarigen en kadert in de Vlaamse 'Fit in je Hoofd, Goed in je Vel'-campagne, die zelfzorg en mentale kracht in Vlaanderen moet bevorderen. Die campagne is dan weer onderdeel van het Vlaams Actieplan Suïcidepreventie. Zo moet de website zelfdodingen helpen voorkomen via zelfhulp, waarbij bezoekers zelf hun mentale toestand leren kennen en begrijpen.

Mentale veerkracht

Maar wat zegt de populariteit van de website over de mentale gezondheid van de Vlaamse jeugd? "Dat is moeilijk vast te stellen", zegt Liese Weemaels van het Vlaams Instituut Gezond Leven, dat de website beheert. "Het is het resultaat van een goede campagne die jongeren aanspreekt, maar toont ook dat jongeren nog steeds met veel onzekerheden zitten." 

En dat de website jongeren bereikt staat buiten kijf. Zo bereikte de campagne op Facebook en Instagram 65 procent van de Vlaamse 18 tot 24-jarigen dankzij social influencers als actrice Nora Gharib. Dat succes vertaalde zich meteen in de bezoekerscijfers die soms met tienduizend bezoekers per dag piekten.

Maar naast een goede marketing is er toch meer aan de hand, want ook de zelfmoordlijn 1813 krijgt steeds meer bezoekers over de vloer die aan zelfhulp doen op de daarvoor voorziene webtools. "Er rust nog steeds een taboe op mentale gezondheid, en dat moeten initiatieven als 'Leef zonder filter' helpen doorbreken", zegt Gwendolyn Portzky van het Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie, dat de zelfmoordlijn beheert. "Je mentale gezondheid in vraag stellen zou even vanzelfsprekend moeten zijn als je fysieke gezondheid."

En mentale veerkracht bevorderen, waar 'Leef zonder filter' in het bijzonder op focust, is volgens Portzky de beste manier om in een vroeg stadium aan suïcidepreventie te doen. "Het helpt voorkomen dat mensen een risico krijgen om suïcidaal te worden. Voor mensen die al suïcidale gedachten hebben, zijn andere preventiemiddelen geschikter."

"Het is belangrijk dat we aandacht blijven hebben voor geestelijke gezondheidsproblemen bij kinderen en jongeren", laat de woordvoerder van bevoegd minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V) weten in een reactie. "We moeten blijven herhalen aan jongeren: “Praat over je gevoelens en over hoe het met jezelf en met je vrienden en ouders omgaat." Verder is Vandeurzen tevreden dat de campagne de Vlaamse jongeren heeft kunnen bereiken.

Wie met vragen zit over zelfdoding, kan terecht bij de Zelfmoordlijn op het gratis nummer 1813 en op de site www.zelfmoord1813.be.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234