Woensdag 12/05/2021

Update

250 banen bedreigd bij Tenneco in Sint-Truiden

Bij Tenneco in Sint-Truiden zijn 250 banen bedreigd, of ongeveer 20 procent van het personeelsbestand. De producent van schokdempers verhuist een deel van de productie naar Oost-Europa. Dat blijkt uit een intentieverklaring van het bedrijf, dat kampt met een dalende automarkt in Europa. Ook een vestiging in Spanje staat voor een grote herstructurering. Eerder werd een productievestiging in Zweden gesloten.

De herstructurering in Sint-Truiden (Limburg) treft 210 arbeiders en 40 bedienden. Er verhuizen ook engineeringverantwoordelijkheden naar Oost-Europa.

Het verschil in loonkost tussen de vestiging in Sint-Truiden en de vestigingen in Oost-Europa bedraagt 70 procent, en dat heeft een belangrijke factor gespeeld in de herstructurering, zegt Tom Valckenaers, plantmanager bij Tenneco. De productie die richting Oost-Europa verdwijnt, is dan ook de meer manuele productie van schokdempers met een laag volume. Daar speelt de loonkost een grote rol. Sint-Truiden zou zich dan concentreren op zijn sterktes: de geautomatiseerde productie van grote schokdempervolumes en de productie van hoogtechnologische componenten en schokdempers.

Andere vestigingen
Tenneco is ook van plan om een vestiging in het Spaanse Gijon te sluiten. In die fabriek werken 230 mensen. Eerder werd een productievestiging in het Zweedse Vittaryd gesloten. Die sluiting, die in september vorig jaar was aangekondigd, werd in augustus afgerond. In de vestiging werkten circa 120 mensen. In heel Europa zouden bij Tenneco ruim 600 jobs sneuvelen.

"De operaties, inclusief de Vittaryd-sluiting, maken deel uit van het eerder aangekondigde kostenbesparingsplan waarmee Tenneco de structurele kosten in Europa met 60 miljoen dollar per jaar wil drukken", zo staat in een persbericht van het bedrijf. De herstructureringen moeten het hoofd bieden aan de dalende vraag naar auto's in West-Europa. Waar er in 2007 nog ruim 16 miljoen wagens werden geproduceerd in Europa, schat men de autoproductie in 2013 op ongeveer 12 miljoen wagens.

Vakbonden niet verrast
De vakbonden in Sint-Truiden reageren ontgoocheld, maar niet verrast. "Ons is gezegd dat het zonder naakte ontslagen zal gebeuren, en er dus eerst andere oplossingen worden gezocht zoals het SWT, het stopzetten van tijdelijke contracten, enzovoort", zegt Peter Kunnen van ACV Metea.

De bonden hadden het banenverlies wel voelen aankomen. "Als er miljoenen auto's minder worden verkocht in West-Europa, is er overcapaciteit, en wordt de productie verschoven naar regio's waar wel nog groei is", weet Kunnen. "Vandaar de keuze voor Oost-Europa. Bovendien wil de directie besparen op de kosten van kleine, arbeidsintensieve series, door deze naar landen met lagere lonen over te hevelen. Alleen de grote, geautomatiseerde productie blijft in Sint-Truiden, maar daar zijn uiteraard minder mensen voor nodig."

"Zoveelste klap voor Limburg"
"Toch blijft dit een harde klap in het gezicht", vult Miek Versavel van het ACLVB aan. "De zoveelste al voor de Limburgse industrie. De mensen zijn dan ook erg ontgoocheld. Op onze vraag heeft de directie hen naar huis gestuurd tot maandag. Volgende dinsdag zullen dan de onderhandelingen starten, met de consultatie- en informatiefase van de wet Renault."

Het stadsbestuur van Sint-Truiden en Voka Limburg dringen na de aankondiging bij Tenneco aan op een versnelde uitvoering van het strategische actieplan dat de Limburgse economie er opnieuw bovenop moet helpen. Zowel burgemeester Veerle Heeren van Sint-Truiden als gedelegeerd bestuurder Johann Leten van Voka Limburg vinden dat het slechte nieuws een signaal is om de regionale economie nieuwe impulsen te geven. Het zogenaamde SALK-plan voor Limburg voorziet in de middelen hiervoor, maar de uitvoering ervan laat nog op zich wachten.

"Als we de SALK-besluiten versneld kunnen uitvoeren, kan er onder meer werk worden gemaakt van de uitbouw van ons industrieterrein in Brustem", zegt Heeren. "Daar willen we 15 hectare vrijmaken voor (hoogtechnologische) bedrijven, waartoe we ook de automotive sector rekenen. De jobs die we daar creëren, kunnen het verlies bij Tenneco dan compenseren."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234