Maandag 23/11/2020

InterviewHarry De Paepe

25 jaar later opnieuw ophef over BBC-interview met Lady Diana: ‘Als dit klopt, wordt de positie van de omroep nog wankeler’

In 1995 interviewde BBC-journalist Martin Bashir prinses Diana in Kensington Palace.Beeld Corbis via Getty Images

Het Verenigd Koninkrijk is opnieuw in de ban van Lady Di. 23 jaar na haar dood duiken er geruchten op dat de prinses voorgelogen werd om deel te nemen aan een iconisch interview in 1995. De BBC, die het uitzond, ligt onder vuur. Auteur en VK-kenner Harry De Paepe legt uit waar de heisa om draait.

Wat is er precies aan de hand?

Harry De Paepe: “Op 20 november 1995 vond een intussen bijna mythisch interview plaats met prinses Diana, afgenomen door journalist Martin Bashir. In dat interview praat Diana openhartig over haar huwelijksproblemen met prins Charles. 25 jaar later rijst het vermoeden dat dat interview niet erg koosjer verlopen is. De broer van Lady Di, Charles Spencer, beschuldigt de BBC er nu van dat ze hem en de prinses met valse bankafschriften heeft overtuigd om deel te nemen aan dat interview. Die bankafschriften zouden gesuggereerd hebben dat Diana in opdracht van de koninklijke familie werd geschaduwd door de Britse veiligheidsdienst MI5.

“Het interview met Lady Di sloeg destijds in als een bom in het Verenigd Koninkrijk. Het had er zo’n 23 miljoen kijkers, en ook wereldwijd waren alle ogen op haar gericht. De uitzending heeft geleid tot de effectieve echtscheiding van Diana en Charles in 1996, met alle gevolgen van dien. Tot haar tragische einde in 1997.”

Wat zijn de gevolgen voor de BBC?

“Als blijkt dat het klopt, betekent dat dat de BBC haar journalist beschermd heeft. De beschuldigingen zijn immers niet nieuw. In 1996 was er al een intern onderzoek bij de BBC.

“In ieder geval werpt het een enorme schaduw op de geloofwaardigheid van de Britse openbare omroep, net nu die al onder vuur ligt door rechtse media en de regering. Vooral de regerende Tory’s vinden dat de BBC bevooroordeeld is en stelt haar financiering in vraag. Er wordt in het Verenigd Koninkrijk al langer de vraag gesteld of er wel een staatsomroep gefinancierd met belastinggeld moet zijn. Eén ding is zeker: deze zaak zal critici enkel meer munitie geven.”

Harry De Paepe.Beeld rv

Wat zijn de gevolgen voor de journalist?

“De journalist in kwestie, Martin Bashir, is zwaar ziek door Covid-19. Maar het is mogelijk dat er hem een rechtszaak wacht. Die man heeft een reputatie opgebouwd die vasthangt aan zijn interview met Diana. Als de beschuldigingen blijken te kloppen, zal dit hoogstwaarschijnlijk een streep door zijn carrière zijn.

“Bashir beweert dat Diana in een handgeschreven briefje verklaarde dat ze volledig akkoord ging met het interview. De BBC hoopt dat briefje terug te vinden, want het zou de omroep kunnen vrijpleiten. Maar waar is het naartoe?”

Waarom is Diana nog steeds zo’n icoon?

“De komst van Lady Di vormde echt een kantelmoment in de koninklijke familie. Ze belichaamde de veranderende tijden. Bovendien gaf Diana een menselijk gelaat aan de toch wel kille en stuurse high society. Ze was ook een mooie, charmante vrouw die zich inzette voor liefdadigheidswerk. Zo heeft ze aidspatiënten bezocht en aangeraakt in een periode dat dat nog erg gevoelig lag.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234