Maandag 16/09/2019

25 jaar GEN

6 juni 1991

Het GEN duikt voor het eerst op in 'Star 21', een investeringsplan voor het spoor van minister van Verkeerswezen Jean-Luc Dehaene (CD&V).

Begin 2001

De regering-Verhofstadt trekt 65 miljard frank uit voor de aanleg van het GEN. Verkeersminister Isabelle Durant (Ecolo) belooft een potje aan te leggen voor de aankoop van 150 treinstellen.

Begin 2002

Het GEN komt meteen op droog zaad te zitten. Een van de oorzaken is het uitblijven van de 'alternatieve financiering' die gedelegeerd bestuurder Etienne Schouppe (later CD&V) dacht bijeen te krijgen door de verkoop van NMBS-gronden en -gebouwen.

Eind 2002

Karel Vinck , de opvolger van Schouppe, weigert te investeren in de voorstadstrein, "omdat dat financieel te gevaarlijk is voor de NMBS". Die zou de NMBS met een jaarlijks deficit van 36 miljoen euro opzadelen, dertig jaar lang.

2003

Talloze discussies monden uit in een GEN-akkoord tussen de federale staat en de drie gewesten. Ze richten samen een GEN-fonds op. Tegen 2012 moet alles klaar zijn.

Januari 2005

Het eerste GEN-station opent in Evere. De halte Bordet is volledig gerenoveerd, met verschillende aansluitingsmogelijkheden op trams en bussen.

April 2007

Buurtbewoners en burgemeesters trekken naar de rechter om het project te verhinderen. Spoorbouwer Infrabel laat weten twee tot drie jaar vertraging op te lopen omdat een aantal vergunningen op zich laat wachten.

Eind 2010

Infrabel-baas Luc Lallemand verplaatst de deadline naar 2019.

Eind 2012

De eerste treinen voor het GEN worden opgeleverd door Siemens. De Desiro is een hyperlichte boemeltrein die snel optrekt, zodat hij vlot van de ene halte naar de andere geraakt.

Februari 2013

Lallemand stelt de deadline uit naar 2025. "80 procent van de vertraging heeft te maken met het uitblijven van bouwvergunningen", zegt hij. Die verantwoordelijkheid legt hij bij het Brussels Gewest.

Oktober 2014

Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) maakt bekend dat het spoor 663 miljoen euro moet besparen. Spoorbouwer Infrabel moet 47 procent daarvan dragen. Officieel is de deadline nog steeds 2025, maar in spoorkringen valt te horen dat die niet meer haalbaar is.

23 maart 2015

Jo Cornu, CEO van de NMBS, haalt de oude plannen van onder het stof en herlanceert het GEN onder een nieuwe naam: de S-Baan (naar de S-Bahn in Duitsland). Er verandert echter weinig.

Januari 2016

De bouw van twee belangrijke lijnen naar Nijvel en Louvain-la-Neuve wordt vier jaar uitgesteld omdat het GEN-fonds 75 miljoen euro tekortkomt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234