Dinsdag 11/08/2020

24/7: Lacht van Acht

Acht is net vier jaar geworden en trakteert zichzelf, met de steun van Telenet, op een verjaardagscadeautje: Lacht, een nieuwe zender met alleen maar comedy. Lacht start op 1 juli, eerst gratis, maar vanaf medio september in een nieuw betaal-pakket van Telenet. Jan Debackere

In het buitenland heb je al langer comedyzenders die sitcoms, stand-upcomedy en humorprogramma's uitzenden. Acht, de zender die Concentra vier jaar geleden oprichtte, duikt in het gat dat hier nog wagenwijd openligt. In juli gaat Lacht 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 comedyprogramma's uitzenden. De eerste maanden kan iedereen die via Telenet televisie kijkt de programma's zien. Vanaf midden september verdwijnt Lacht achter de betaalmuur. Telenet brengt dan een betaalpakket op de markt waar Lacht in zal zitten.

Welke programma's je op de zender zal kunnen zien, wil programmadirecteur Vincent Loozen nog niet kwijt. "Daarvoor is het nog net te vroeg. Maar we zullen heus niet het wiel opnieuw uitvinden. Het wordt een klassieke comedyzender zoals er al veel zijn. Ik sluit ook niets uit, behalve Jacques Vermeire misschien." "Vanaf 1 juli gaan we al wat teasen", vult Ernest Bujok, directeur audiovisuele media bij Concentra, aan. "Vanaf september gaan we hem overtuigen."

Waarom willen jullie naast Acht nog een extra kanaal?

Loozen: "Dat was altijd al ons plan. Acht moest een soort locomotief zijn, een zender die op een aantal pijlers gebaseerd is: series, muziek, comedy,etc. Daar wilden we altijd al specifieke zenders aan vasthangen. Bovendien zie je ook dat televisie steeds meer richting themazenders evolueert. De grote zenders hebben sinds eind jaren negentig flink wat marktaandeel verloren. Met Acht zijn we snel gegroeid, sneller dan de markt: dagelijks bereiken we nu gemiddeld 600.000 kijkers. Dat zijn serieuze aantallen, zeker omdat we ons op een specifieke doelgroep richten. Met zo'n basis is het makkelijker een nieuwe themazender op te richten."

Bujok: "Met Acht hebben we nu een kritische, verkoopbare massa. Nu is het tijd voor een volgende stap. Het bereik van Acht vergroten door breder te programmeren is geen optie omdat Acht dan Acht niet meer zou zijn. Dus gaan we voor een nieuwe themazender die bij Acht past."

Loozen: "De realiteit is ook dat er steeds meer betaaltelevisie komt. Iedereen heeft de mond vol van Netflix bijvoorbeeld, maar dat is ook gewoon betaaltelevisie. Wij proberen een merk te maken en hoe en waar de mensen dat consumeren, is niet belangrijk. Dat zal nog veranderen, alleen weet niemand nog hoe. Het enige wat telt is dat het op een plek is die economisch leefbaar is. En op dit moment is dat nog de televisie."

Hoe verhoudt Acht zich tot Lacht?

Loozen: "Acht zal net als nu regelmatig maar beperkt comedy uitzenden. Sommige programma's zullen alleen op Lacht komen, andere later ook op Acht."

Bujok: "Het voordeel van Lacht is dat we meer rekening kunnen houden met de kijkers. We zullen hen beter kennen en vragen wat ze graag zien. Als ze wat meer Charlie Chaplin of Comedy Capers willen, kun je dat programmeren."

Zal Lacht reclame uitzenden?

Bujok: "We mogen dat, maar zullen er zeer voorzichtig mee zijn."

Loozen: "We zullen in ieder geval nooit programma's onderbreken."

Kan zo'n zender oprichten alleen nog dankzij Telenet? Zij betalen jullie wellicht een mooie som voor Lacht.

Bujok: "Niet genoeg. (lacht) Nee, we kunnen dit doen omdat we met Acht al veel werk hebben verzet. We kennen de programma's, we weten wat interessant is. De marginale kost op Lacht is relatief laag en die wordt gedekt door Telenet. Eigenlijk is Lacht al winstgevend vanaf dag één. Voor ons is dat al fantastisch. We hebben dat nog nooit meegemaakt."

Loozen: "Maar een zender moet ook uit meer elementen bestaan. Als ik zie welke omzet we met Acht nu al uit onze webshop halen... Dat zijn substantiële bedragen. Je kunt er geen zender mee bouwen, maar het wordt steeds belangrijker. Dat zal met Lacht ook zo zijn."

Is Acht na vier jaar al winstgevend?

Bujok: "Op commercieel vlak blijft het moeilijk. Als ik zie wat we omzetten met regionale televisie en welke moeite het kost om op de nationale markt een fractie daarvan om te zetten met Acht... Feitelijk komt het er op neer dat de VRT en de Vlaamse Mediamaatschappij een onzichtbare pax media gesloten hebben: de VRT heeft het gros van de kijkers, de VMMa het gros van de advertentie-inkomsten. De advertentiemarkt zit nu bijna bijeengepakt bij de vijf zenders van de VMMa en zij verkopen die samen.

"Bij de radio hebben we dat ook meegemaakt. Adverteerders met 100.000 euro die 1.000 euro bij Nostalgie (de radiozender is voor de helft eigendom van Concentra, red.) wilden spenderen, kregen te horen dat ze hun korting verloren. Bij televisie is het net hetzelfde. In het begin kregen we zakgeld, daarna ging het beter met de oprichting van Transfer (een reclameregie voor themazenders als Acht, National Geographic en Njam!, red.). Plots zit je dan bij de grote jongens en behandelen ze je ook zo. Adverteerders krijgen een andere deal als ze ook bij ons komen. Dat is heel moeilijk om te doorbreken in zo'n kleine, bijna gemonopoliseerde reclamemarkt. Als we dit jaar ons budget halen, is dat bijna een wonder."

Loozen: "Het gaat goed en we blijven groeien, alleen moet het commerciële even snel volgen. Wat als het niet meer volgt? De markt zakt overal. Maar het voordeel is dat we lean and mean zijn: we werken met weinig mensen en kunnen met een beperkt budget veel doen. En we hebben blijkbaar goede smaak. Als ik zie hoeveel interesse er is van bijvoorbeeld buitenlandse zenders om met Acht samen te werken, is dat voor ons een goede zaak. Daardoor zijn we in staat geweest goede programma's te krijgen. Ik denk dat het voor Lacht niet anders zal zijn."

www.lacht.tv

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234