Zaterdag 24/10/2020

23ste ARTbrussels wil meer dan verkopen

'Eigenlijk is een kunstbeurs een contradictie'

Brussel

Eigen berichtgeving

Nica Broucke

'België heeft alles wat nodig is om belangrijk te zijn in de kunstwereld', beweerde ex-S.M.A.K.-directeur Peter Doroshenko al: 'Goede kunstenaars en veel verzamelaars.' Beide groepen vinden elkaar op ARTbrussels, dat van België vier dagen het centrum van de hedendaagse kunst maakt. Ook voor deze 23ste editie geldt: niet kwantiteit, maar kwaliteit en inhoud primeren.

Het is een traditie bij kunstbeurzen, en ARTbrussels blijft er ook nu niet van gespaard. De Gentse galerie Hoet Bekaert, die dit jaar voor het eerst deelneemt (standnummer 11FC-12), werd het slachtoffer van een te ijverige poetsploeg. Een deel van de installatie van de 23-jarige Matthieu Ronsse belandde gisterenochtend in de vuilniscontainer. Jan Hoet Jr.: "Het plastic op de vloer en het kartonnen huisje, een essentieel onderdeel van de installatie, zijn verdwenen. Bovendien is de stand helemaal door elkaar gegooid."

In de loop van de dag probeert Ronsse zijn Zonder titel (2004) te repareren. Het kartonnen huisje kan in gescheurde staat gerecupereerd worden en bij gebrek aan plastic haalt de kunstenaar het vasttapijt weg van de door een imposante bakstenen muur afgebakende ruimte. "Het is niet helemaal wat het moet zijn, maar het kan ermee door", zucht Ronsse, die samen met negentien anderen meedingt naar de 10.000 euro die sponsor Illy voor de beste 'One Man Show' veil heeft. De prijs gaat later op de middag naar Anouk De Clercq (bij Crown Gallery, 11B11) voor Conductor (2004) en Building (2003), twee indrukwekkende video's die het talent bevestigt van de artieste, die zowel muzikaal als beeldend onderlegd is - en dat merk je.

Dit jaar is er opvallend veel schilderkunst en fotografie. "We hebben het aantal galeries met 15 procent gereduceerd", zegt directrice Karen Renders. "We selecteren op basis van internationale uitstraling en de inspanningen die galeries doen om jonge artiesten op een internationaal niveau te tillen. Daarvan komt driekwart uit het buitenland, 34 galeries zijn actief in België."

Een van die Belgen is Transit uit Mechelen (11A-07A), dat al voor de derde keer op rij werd geselecteerd. "ARTbrussels is voor ons incontournable", zegt Bert De Leenheer, samen met Dirk Vanhecke de enthousiaste bezieler van die galerie annex vzw. "We zijn niet afhankelijk van Transit, omdat we allebei als docent ons brood verdienen. Dat geeft ons de luxe dat we kunstenaars lange tijd kunnen volgen, ook als ze commercieel niet 'rendabel' zijn. We zijn blij wanneer we iets verkopen, maar het is niet onze eerste prioriteit."

In zijn One Man Show op de stand knipoogt Herman Van Ingelgem (°1968) met BUY-BUY (2005) naar het onvermijdelijke commerciële aspect van de kunstbeurs. Hij maakte een installatie met afgescheurde gipsplaten en een video waarin steeds hetzelfde flatgebouw opduikt. "Ik zie architectuur als een prothese, een verlengstuk van de mens", zegt Van Ingelgem. Zal zijn installatie verkocht worden? "Ik denk het niet, ik ben al blij dat ik ze heb kunnen maken en kan laten zien. Niet het verkopen interesseert ons, kunstenaars, wel het realiseren van projecten. Eigenlijk is de kunstbeurs een contradictie."

Het klopt dat ARTbrussels verzamelaars in de watten legt, maar er worden inspanningen gedaan om het commerciële inhoudelijk te onderbouwen. Getuige daarvan de debatten in samenwerking met het IBK en MuHKA zondagmiddag, het informatiecentrum omtrent kunst in België (ingang hal 12) en de infodag voor jonge, beginnende kunstenaars op maandag. Bovendien heb je bij Toekan (12A-07B) al een (door Jan Hoet gecertifieerd) kunstwerk vanaf 10 euro.

ARTbrussels, tot en met 18 april in Hallen 11 & 12 Expo Heizel. Open van 12 tot 20 uur, maandag tot 22 uur. Info: artbrussels@artexis.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234