Zaterdag 18/01/2020

21 gewonden bij tramongeluk in Sint-Pieters-Woluwe

E�n vrouw ernstig maar niet levensgevaarlijk gewond

Brussel

Eigen berichtgeving

Bij een tramongeluk gisterenvoormiddag op de Tervurenlaan in Sint-Pieters-Woluwe zijn 21 gewonden gevallen. Een vrouw van 46 is ernstig gewond maar niet in levensgevaar. Een gelede tram reed achteraan in op een tram bestaand uit één stel. Over de precieze oorzaak van het ongeluk is nog weinig duidelijkheid. Een technisch defect zou alvast aan de oorsprong liggen.

Omstreeks 10.20 uur reden twee trams van de Brusselse vervoermaatschappij MIVB kort achter elkaar de hellende Tervurenlaan op. Ter hoogte van het Park van Woluwe, iets voorbij de halte Groene Hond is er dan 'iets' misgelopen waardoor de tweede tram op de eerste inreed.

Door de klap vielen er 21 gewonden, die naar vijf verschillende ziekenhuizen werden gebracht. Ook een Mug (mobiele urgentiegroep) van het Brugmannziekenhuis kwam ter plaatse. "De meeste gewonden vielen achteraan in de eerste tram", zegt MIVB-woordvoerster Annemie Genbrugge. "Ook de trambestuurder van de aanrijdende tram liep verwondingen op, maar geen ernstige. Hij zat niet gekneld en kon de tram op eigen kracht verlaten. Hij was wel zeer geëmotioneerd."

Zeventien van de slachtoffers mochten enkele uren na het ongeluk de verschillende ziekenhuizen verlaten, zei Didier Schruers, woordvoerder van de politiezone Montgomery gisterennamiddag. "Vier blijven nog gehospitaliseerd. Een 46-jarige vrouw is ernstig maar niet levensgevaarlijk gewond. De exacte aard van de verwondingen ken ik niet. De drie andere slachtoffers die in observatie blijven, hebben verwondingen in het aangezicht, voornamelijk snijwonden, door stukgesprongen glas en kneuzingen aan rug en benen. Ze hebben geen breuken opgelopen."

Wat er precies gebeurd is, was gisteren nog onduidelijk. "Het onderzoek zal wellicht enkele dagen in beslag nemen", zegt Genbrugge. Volgens sommige getuigen zou de eerste tram in panne gevallen zijn. Door dat defect zou het voertuig in tegengestelde richting beginnen te rijden zijn waarna het gebotst is met de tweede tram die kwam aangereden.

Het verhaal van de MIVB luidde enigszins anders. "Tram 44 (de eerste, KB) zou door een technisch defect zeer traag gereden hebben", zegt Genbrugge. Een motorprobleem lag volgens de MIVB wellicht aan de basis van de lage snelheid. "Tram 39 kwam op dat moment met 40 of 45 kilometer per uur, de maximaal toegelaten snelheid, aangereden."

Wellicht moet de bestuurder van de tweede tram verrast zijn geweest door de trage snelheid van de eerste. Op het moment dat een tram remt, wordt er zand op de sporen gestrooid, waardoor de wielen meer grip krijgen op de sporen. Maar de MIVB vond hiervan geen resten terug.

De schade was aanzienlijk. Door de klap van de aanrijding (de trams wegen respectievelijk 15 en 22 ton, KB) raakte het achterste deel van de eerste tram zwaar beschadigd. Het voertuig ontspoorde. Bij de tweede tram liep de stuurcabine ernstige schade op, maar het stel bleef wel op de sporen. Na de aanrijding legde de MIVB een pendeldienst met bussen in tussen de opslagplaats in Woluwe en de rotonde Montgomery. Goed anderhalf uur na het ongeval was er van de aanrijding nauwelijks nog iets te merken. Beide trams waren naar de stelplaats van Woluwe geduwd waardoor de eigenlijke tramdienst kon hervatten. Het parket en de technische diensten van de MIVB kwamen ter plaatse om de omstandigheden van het ongeval te onderzoeken. Het rampenplan was op geen enkel moment van kracht. (KB)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234