Maandag 26/10/2020

20 %

meer fairtradekoffie verkocht

Colruyt, Delhaize, Oxfam Wereldwinkels, Max Havelaar en Fair Trade Original melden aan de vooravond van de Week van de Fair Trade een toename in de verkoop van fairtradeproducten in België. De eerste helft van 2006 kochten we 20 procent meer koffie en 8 procent meer bananen met het keurmerk Max Havelaar dan de eerste helft van vorig jaar.

Daarmee lijkt de verkoop van fair trade goed op weg om de recordcijfers van vorig jaar te overtreffen. In 2005 kocht de Belg 3,5 miljoen kilo bananen met het Max Havelaarkeurmerk of 4,7 procent van de Belgische bananenmarkt. Voor koffie was dat 912 ton (via 25 merken), goed voor 1,7 procent van de markt.

De rol van de supermarkten is doorslaggevend in die groei. In 2005 werd bijna 70 procent van de producten met het Max Havelaarkeurmerk via die weg aan de man gebracht. Momenteel zijn fairtradeproducten onder meer te koop in Carrefour/GB, Delhaize, Colruyt, Makro, Spar, Smatch, Alvo, Cora, Match, Co-Markt en Champion.

(IPS)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234