Zondag 13/06/2021

Review

'2014 Fifa World Cup Brazil' gaat alleen voor de makkelijke ballen

null Beeld Electronic Arts
Beeld Electronic Arts

Ze hebben het geflikt! De Rode Duivels wonnen met 3-2 van Brazilië, en nemen daarmee de Wereldbeker voetbal 2014 naar huis. En toen ging de PlayStation uit. Welkom bij '2014 Fifa World Cup Brazil', EA's licht onvermijdelijke officiële game bij het aanstormende wereldkampioenschap. Het is een game die vooral draait rond sfeer, en qua gameplay de lat een eind lager legt dan de jaarlijkse Fifa-exploten.

Houdt het, in deze tijden waarin 'downloadable content' voor videogames eindelijk is doorgebroken, nog wel steek om een aparte game in een doosje te verkopen voor één enkel (zij het wereldwijd gevolgd) evenement? Gameuitgever Electronic Arts heeft twee jaar geleden zelf een beetje bewezen van niet, door van zijn eveneens vierjaarlijkse game voor het Europees kampioenschap voetbal een extra download voor de gewone, jaarlijks verschijnende Fifa-voetbalgame te maken. Maar het WK is natuurlijk een ander soort beestje: het evenement lokt iedere vier jaar miljoenen kijkers die normaal gezien niks met voetbal hebben evengoed naar hun tv-scherm, en dat is een effect dat EA ook met deze officiële game wil bereiken.

Dat merkt u in de eerste plaats aan de sfeer die van de game uitgaat. '2014 Fifa World Cup Brazil' weet op een rake manier de gekte van een echt wereldkampioenschap voetbal weer te geven in de wedstrijden op het scherm, en tapt daarvoor vooral uit zijn voorgaande WK-afleveringen, waar het eveneens al een lange traditie in heeft.

Het feestpapier vliegt u om de oren, de tussenshots van het publiek zijn levendiger dan ooit, de stadions waar de wedstrijden zullen worden gespeeld zijn op een natuurgetrouwe manier weergegeven, en zelfs het kleurenpalet - met erg overgesatureerde kleuren, toepasselijk voor een game die zich in een land met een tropisch klimaat afspeelt - past perfect bij de sfeer die de makers willen vastleggen met de game.

'2014 Fifa World Cup Brazil' is een game die vooral mikt op het 'man cave'-publiek: voetbalkijkers die samentroepen in een woonkamer met een krat bier en versnaperingen bij de hand, en die tussen twee wedstrijden op tv door een balletje fantasievoetbal willen spelen.

Ook de gameplay is aangepast aan dat publiek: de puur technische innovaties - zoals de botsfysica van de spelers en de dribbelsnelheid, twee dingen waarin Electronic Arts' Canadese EA Sports-afdeling zwaar heeft geïnvesteerd de afgelopen jaren - bleven er natuurlijk in, maar de moeilijkheidsgraad en de artificiële intelligentie van eventuele computergestuurde tegenspelers werd een beetje bijgevezen. Het speelt makkelijker dan de gewoonlijke Fifa-games, en er is - hoewel EA de afgelopen jaren eveneens een pak heeft gesleuteld aan het defensieve element - meer aandacht voor aanval dan voor verdediging.

null Beeld Electronic Arts
Beeld Electronic Arts
null Beeld Electronic Arts
Beeld Electronic Arts

Electronic Arts doet per definitie zijn best om de Fifa-games bij een zo breed mogelijk publiek te krijgen. De allerlaatste videogame die ooit op de markt kwam voor de PlayStation 2 was daarom niet toevallig het afgelopen najaar gelanceerde 'Fifa 14'. Vanuit dat oogpunt is het uiteraard geen vreemde démarche om deze WK-licentiegame uitsluitend op de afscheidnemende PlayStation 3 en Xbox 360 uit te brengen. Maar daarmee houdt het bedrijf zijn PlayStation 4- en XBox One-spelers, het soort verstokte fans die effectief hebben geïnvesteerd in hun Fifa-ervaring en daardoor ook de technisch superieure versie van de game in huns hebben, wel verstoken van de WK-mallotigheid.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234