Maandag 14/06/2021

20 miljoen volgers: Hazard is populairste Belg op het web

De grootste Belg op de drie belangrijkste sociaalnetwerksites is een Rode Duivel. Eden Hazard (25) overschreed op Facebook, Instagram en Twitter als eerste landgenoot de kaap van 20 miljoen volgers.

Acht maanden van ondermaatse prestaties hebben het imago van de Duivel nauwelijks aangetast: de beste Hazard, een voetballer voor de fijnproevers, kan iedereen weer bekoren. En die trend zet zich ook door op sociale media. Op het niveau van de allergrootste sterren zit hij nog niet - Cristiano Ronaldo heeft minstens 10 keer zoveel volgers - maar van alle online Belgen blijkt Hazard wel de boeiendste. 8.714.065 volgers op Facebook, 4.730.336 op Twitter en 7 miljoen op Instagram. Samen goed voor 20,4 miljoen volgers, ongezien voor een Belg. Acteur Jean-Claude Van Damme is daarmee zijn eerste plaats kwijt. Hij blijft steken op 19,8 miljoen volgers, van wie veruit het merendeel (18 miljoen) op Facebook. Nog opvallend: in de top tien prijken nog vijf andere Rode Duivels.

Eden Hazard is morgenochtend de grote favoriet om in de Premier League uitgeroepen te worden tot 'EA Sports Speler van de Maand Oktober'. Populair bij alle stemgerechtigden, publiek en kennerspanel.

Boy next door

Hij is een mondiaal merk geworden, zonder dat hij er buiten het veld veel inspanningen voor doet. Aan de dribbelaar is weinig gemaakt. Miljonair, maar tegelijk ook de ongedwongen boy next door. Geen geflirt met modellen, geen uitdagende fotoshoots, geen gekke kapsels, geen aandachtzoekerij. De wereldwijde populariteit van Chelsea heeft zijn faam wel een flinke duw gegeven, maar hij heeft veel aan zichzelf te danken. Vooral op de Aziatische markt ligt Hazard, door zijn gestalte en uiterlijk, erg goed. Tijdens tournees de voorbije jaren viel het op dat bakvissen zich gewillig aan zijn voeten gooiden. In de fanshop van Chelsea is zijn shirt al enkele jaren een bestseller.

Niet commercialiseren

Sponsors hebben er al een aantal keer op aangedrongen maar liever wil hij zijn sociale media niet commercialiseren. Zijn schaarse tijd buiten het voetbal besteedt hij liefst aan vrouw Natasha en zoontjes Yanis (5), Léo (3) en Samy (1). Hazard heeft wel een team in dienst, onder wie een imagospecialist, maar de grote sponsordeals zijn op twee handen te tellen. Hij heeft een lucratief contract met Nike, al staat hij daar in de hiërarchie ver onder Ronaldo en Neymar. Hij sloot een deal met EA Sports als gezicht voor computerspel FIFA. En in België was hij het gezicht van Nivea en Lotus, kleinschaligere reclamecampagnes.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234