Maandag 21/09/2020

20 jaar Bonzai in Ethias Arena: De megaboom van een mini-boom

Beeld UNKNOWN

Begin jaren negentig werd new beat ten grave gedragen, maar lang bleven Belgische beatbonzen niet bij de pakken neerzitten. Luidruchtig veroverde het platenlabel Bonzai Records de wereld vanuit Deurne met harde trance. Dat twintigjarig jubileum wordt zaterdag gevierd in de Ethias Arena onder het mantra: "Tsà-tsa-tsa-tsàààà... Booooooonzai!"

In 1994 werd een jonge kerel op een warme lente-avond brutaal overvallen. Geld of een peperduur horloge kon de dief niet boeien. Het enige waar de overvaller in geïnteresseerd leek, was het t-shirt van z'n slachtoffer. Volgens een regionale krant die over de aanranding berichtte, was er "nochtans niets speciaals met dat shirt aan de hand. Er stond alleen maar een boompje en het woord "bonzai" op."

Dat verhaal weerspiegelt die tijdsgeest perfect. Het Antwerpse label Bonzai mocht dan wereldwijd een publiek vinden, maar tezelfdertijd bleef ze onder de radar van de kwaliteitsmedia. Dat liet niet weg dat acts als Thunderball, Yves Deruyter, Bountyhunter, M.I.K.E of Dave Davis miljoenen cd's sleten, en een bloeiende dj-carrière uitbouwden in clubs en megadancings. Méér nog: zelfs Felix Da Housecat, Tiesto en Marco Bailey hebben ooit hun naam verbonden aan het legendarische label uit Deurne. De snoeiharde trance van het label Bonzai veroverde tussen 1992 en 2000 dan ook heel de wereld. De kiem voor dat succes werd gelegd in discotheken als Cherry Moon, La Rocca, Illusion, Boccacio, Extreme, At The Villa of Zillion.

Nog opmerkelijker is dat geen enkel dancelabel ter wereld zoveel T-shirts sleet met het eigen logo als Bonzai. Merchandising met het Japanse miniatuurboompje was tot in datzelfde Japan, de Verenigde Staten en Australië gegeerd. Het gevolg liet zich raden: van Blankenberge tot Tokio floreerde ook de zwarte markt van namaakspullen. De kans dat u een nepshirt uit die tijd bezit, zou zelfs groter zijn dan de kans op een authentiek product.

Rond de eeuwwisseling werd Bonzai evenwel bruusk geremd in z'n groei. Aan het eind van 2001 kreeg het label zware opdoffers te verduren. Na de aanslag op de WTC-gebouwen werd een compilatie-cd, die door stom toeval instortende torens op de hoes afbeeldde, uit de handel geweerd. En in diezelfde periode stapelden zich ook de schandalen rond Frank Verstraeten, baas van de Zillion, op. Daarmee bleef een mix-cd rond de naam van die discotheek stof verzamelen in de magazijnen van Bonzai.

Dat de cd-verkoop sowieso gekelderd werd door de opgang van illegale downloads, betekende de doodsteek voor het moederbedrijf Lightning Records. Een herstructurering en naamsverandering drong zich op: Bonzai Records ging verder als Bonzai Music. Sindsdien legt het label zich goeddeels toe op de verkoop van online muziek.

Sinds enkele jaren is Bonzai niettemin aan een heropleving toe. En volgens het label pikt de nieuwe generatie aan. Na evenementen als Tomorrowland en I Love The Nineties, waarbij de legendarische trance eigenlijk voor een nostalgisch hoogtepunt moest zorgen, bleek ook de jongere generatie pap te lusten van de spijkerharde trance.

Piepjonge ravers die hun kennis voor morgens willen bijspijkeren, helpen we alvast graag op weg met de meest essentiële classics van Bonzai.


Thunderball - 'Bonzai Channel One' (1993)

De grootste ravehit van dat jaar. Jan Vervloet, één helft van het duo Thunderball, zou later opnieuw een wereldberoemde dancetrack schrijven met 'Afflitto' van Fiocco.


Jones & Stephenson - 'The First Rebirth' (1993)
Een classic uit het Bonzai-tijdperk, omdat zowel hardcore-dj's als trance-dj's deze snelle track onder de naald schoven. De hippe Berliners van Modeselektor coverden het nummer vijf jaar geleden nog.


Da Hool - 'Meet Her At The Love Parade' (1997)

Het grootste commerciële succes van Bonzai. In Frankrijk, Belgie en Nederland wisselde de single zo'n anderhalf miljoen singles van eigenaar. De Duitse dj Hooligan - alias Da Hool - besliste om de verkoop daarbuiten zélf in handen te nemen. Een gouden meesterzet.


Yves Deruyter - 'The Rebel'
Dj Yves Deruyter werd in de jaren negentig bedacht met een goddelijke status. Met de hits 'Rave City' en 'Calling Earth' plaveidde hij de weg naar z'n grootste succes. 'The Rebel' bleek zijn 'Smells Like Teen Spirit'.


Push - 'Universal Nation' (1998)

In het trancemilieu heeft deze song zo'n epische status dat ze ook kortweg 'The Anthem' wordt genoemd. Tiësto gebruikte het nummer voor de opening van z'n concert Innercity, wat volgens hem "de doorbraak naar een groot publiek" betekend heeft.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234