Dinsdag 20/04/2021

Dieselprijs

2 euro per liter diesel? Nog niet voor morgen

null Beeld Photonews
Beeld Photonews

Vandaag overschrijdt de prijs van een liter diesel voor het eerst de kaap van 1,6 euro. De nieuwe stijging met 4,2 cent is te wijten aan de hogere prijs van de ruwe aardolie en indexeringen. Betalen we binnenkort 2 euro voor een liter? "Die kans is miniem", zeggen experts.

Wie regelmatig tankt, weet het wel. Sinds maart zitten de brandstoffenprijzen in de lift. Voor een liter benzine 95 (E10) betaal je vanaf vandaag maximaal 1,535 euro per liter. Daarmee staat de benzineprijs op zijn hoogste peil sinds juli 2015. Voor diesel moet men zelfs niet in de annalen gaan graven. Nooit was diesel zo duur als vandaag. De nieuwe prijssstijging met 4,2 cent per liter is te wijten aan de hogere noteringen op de internationale oliemarkten. Maar ook met de trimesteriële indexering van de distributiemagres en de bijdragen voor de opslag en beheer van de strategische voorraden.

Voor de dieselrijders is de nieuwe stijging een zoveelste koude douche. Sinds begin vorig jaar betaalt men al ruim een kwart meer voor een liter diesel. De redenen zijn niet ver te zoeken. De regering heeft immers drie jaar geleden beslist om de prijs voor diesel minstens op hetzelfde peil te krijgen als voor benzine. Daarom werden de accijnzen voortdurend opgetrokken. Dat heeft als gevolg dat duizend liter diesel bij de raffinaderij momenteel 540 euro kost. Maar aan de pomp betaalt men ook nog accijnzen, de btw en andere bijdragen, waardoor de uiteindelijke kostprijs ruim 1.609 euro (voor 1.000 liter) bedraagt. "Een chauffeur betaalt dus driemaal de productprijs", geeft een sectorfederatie aan.

Schatkist

De enige die volop profiteert van de forse stijging van de dieselprijs is Vadertje Staat. "Alleen al de accijnsverhogingen voor diesel brengen de schatkist 600 miljoen euro per jaar extra op", klinkt het bij de sectorfederatie. "Als men daar ook de indexeringen (200 miljoen euro) en de afschaffing van het fiscale voordeel voor biobrandstoffen (200 miljoen euro) bijrekent, dan komt men aan een extra opbrengst van 1 miljard euro per jaar."

Aan het huidige tempo van prijsstijgingen lijkt 2 euro voor een liter diesel of benzine niet veraf meer. "Zo'n vaart zal het niet lopen", zegt brandstoffenexpert Omer Coeckaerts. "Alleen als de prijs voor een vat ruwe aardolie zou stijgen tot 120 of 130 dollar is dat niet uit te sluiten. Maar we zitten voor diesel aan het einde van de accijnsverhogingen die de regering plande. En de kans is klein dat ze die accijnzen binnenkort nog verder verhogen. Als tanken de komende maanden nog duurder zou worden, dan zal dat alleen te wijten zijn aan de prijzen van de internationale oliemarkten."

Steeds kouder

Op de oliemarkten in Londen en New York is de prijs voor een vat ruwe aardolie de laatste maanden al flink geklommen. Begin dit jaar kostte een vat Noordzee-olie van 159 liter bijna 68 dollar, gisteren werd voor datzelfde vat al meer dan 84 dollar betaald.

Die forse prijsstijging heeft diverse oorzaken. Zowel de Europese als de Amerikaanse economie draait op volle toeren, waardoor de vraag naar olie toeneemt. Bovendien wordt het steeds kouder in het noordelijk halfrond, zodat het verbruik van diesel en stookolie stijgt. Alleen groeit de vrees dat het aanbod aan olie niet volstaat om tegemoet te komen aan de groeiende vraag. Iran, één van de grootste olieproducenten, kan geen olie meer uitvoeren naar het Westen door de boycot van de VS. En Venezuela pompt door interne problemen veel minder vaten op dan gebruikelijk.

Dat beperktere aanbod maakt olie steeds duurder. "In principe zouden landen als Rusland en Saoedi-Arabië meer olie kunnen oppompen, maar ze geven de indruk dat ze liever de hogere inkomsten willen bestendigen dan meer te produceren", zegt de Belgische petroleumfederatie. Sommige olieanalisten achten een prijs van 100 dollar tegen eind dit jaar perfect mogelijk. Maar de meerderheid gelooft (nog) niet in dat scenario.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234