Zondag 21/07/2019

Update

2,5 kilometer lange tunnel had op één na beste quotering

De tunnel op de A9 nabij het Zwitserse Sierre waarin gisteravond een Belgische bus verongelukte, werd ingehuldigd in november 1999. Elke dag rijden er circa 15.000 voertuigen door de 2,5 kilometer lange tunnel. De wegendienst van het kanton Wallis spreekt van een "gemiddelde dagelijkse trafiek". Bij een test in 2005 kreeg de tunnel nog de score 'goed'. Dat is de op een na beste van vijf mogelijke scores, zegt mobiliteitsorganisatie Touring.

Het resultaat wordt bevestigd op de website van EuroTest/TAP, een verband van organisaties in zeventien landen die lid zijn van de internationale automobielorganisatie FIA. De criteria voor de tests van EuroTest "gaan een stuk verder dan de Europese tunnelrichtlijn van 2004", aldus Touring.

De tunnel op de A9 telt twee kokers van elk twee rijvakken, zonder pechstrook. In de tunnel waar het ongeval plaatsvond, is er wel een veiligheidsruimte. Net op die plaats crashte de bus. Bij het ongeval vielen 28 doden, onder wie 22 leerlingen uit lagere scholen in Heverlee en Lommel.

De maximumsnelheid in de tunnel bedraagt 100 kilometer per uur. Er werd niet gewerkt. "De laatste grote schoonmaak vond plaats in de lente van 2011", luidt het bij de wegendienst van het kanton Wallis.

Het busongeval vond gisteren plaats rond 21.15 uur. De bus raakte de rechterkant van de baan en reed vervolgens frontaal op de betonnen muur ter hoogte van een veiligheidsruimte rechts van de weg. De oorzaak van het ongeval is nog niet bekend.

Het wrak van de bus werd vandaag in de loop van de ochtend uit de tunnel getakeld. De weg is weer vrijgegeven voor het verkeer.

Beeld AP
Beeld REUTERS
Beeld AP
Beeld AFP
Beeld AFP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden