Zaterdag 04/07/2020

Update

16 treinen per dag tussen Brussel en Amsterdam

Beeld BELGA

Vanaf december 2014 rijden er elke dag zestien IC-treinen tussen Brussel en Amsterdam. Daarmee vangen de NMBS en de Nederlandse Spoorwegen het Fyra-debacle op. "De tijd van improviseren is voorbij", belooft Marc Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder van de NMBS.

Sinds februari rijdt er opnieuw acht keer per dag een conventionele trein tussen Brussel en Den Haag, een rehabilitatie van de oude Benelux-trein. Vanaf eind dit jaar worden dat er opnieuw twaalf en eind volgend jaar zestien. De treinen zullen dan ook doorrijden tot Amsterdam en stoppen in Brussels Airport. Die laatste halte levert de reizigers weliswaar zo'n vijftien minuten extra reistijd op.

Thalysverbindingen opgedreven
Daarnaast wordt eind dit jaar het aantal Thalysverbindingen tussen Brussel en Amsterdam opgedreven van negen tot twaalf. Die vernieuwing wordt al vanaf 7 oktober doorgevoerd. De zestien stoptreinen tussen Antwerpen en Roosendaal blijven behouden.

Pas eind 2016 komt het nieuwe reisplan tot volle uitvoer. Dan zullen elke dag veertien Thalystreinen en zestien IC's rijden tussen Brussel en Amsterdam, plus twee Eurostarverbindingen tussen Amsterdam en Londen.

Fyra was verkeerde inschatting
"De Fyra was een verkeerde inschatting van de vraag naar hogesnelheidsverbindingen", geeft Descheemaecker vrijdag toe. "Het was de euforie van het moment."

De NMBS heeft overigens nog geen dagvaarding ontvangen van Fyra-producent AnsaldoBreda, in tegenstelling tot de Nederlandse Spoorwegen. "Als een dergelijke dagvaarding er komt zal die wellicht worden samengevoegd met onze eigen procedure tegen AnsaldoBreda", zegt bedrijfsjuriste Maaike Coucke. "Ik wil er trouwens op wijzen dat wij tot nog toe alle juridische procedures in deze zaak tot een goed einde hebben gebracht", besluit Descheemaecker.

Reizigersverenigingen tevreden
Reizigersverenigingen TreinTramBus en Rover reageren "verheugd" op de plannen. Er zijn wel enkele opmerkingen. De organisaties zeggen blij te zijn "met het brede palet aan reismogelijkheden voor de nabije toekomst". Antwerpen krijgt een veel betere verbinding met Nederland via het belangrijke knooppunt Breda, stellen de organisaties vast. "Naar Rotterdam is er weliswaar geen tijdswinst, maar naar Amsterdam en Eindhoven wel."

Anderzijds vinden de organisaties het jammer dat het volledige herstel van de klassieke Benelux-verbinding lang op zich laat wachten. "TreinTramBus en Rover hadden gehoopt op een volledig herstel van de Beneluxtrein Brussel-Amsterdam in december 2013. Het is jammer dat de reizigers daar langer op moeten wachten en dat de reistijd Brussel-Rotterdam vanaf december 13 minuten langer wordt."

Het voorstel voor een stoptrein per uur Antwerpen-Roosendaal met 10 tussenstops noemen de organisaties dan weer "beneden de maat". TreinTramBus en Rover zouden liever een van de intercitytreinen op de as Brussel-Antwerpen doorgetrokken zien naar Roosendaal.

Den Haag gaat door met plannen
Den Haag gaat door met haar plannen voor een eigen intercityverbinding met Brussel. De Nederlande stad heeft veel vragen over de verbinding die de Nederlandse en Belgische spoorwegen vandaag aankondigden. "Hoe lang duurt de reis? Wat is het comfort van de treinstellen? Kortom, biedt de nieuwe Beneluxtrein kwaliteit voor de reiziger?", zei de Haagse schepen van Verkeer Peter Smit in een reactie. Smit voegt eraan toe dat afhankelijk zijn van een monopolist niet altijd goed uitpakt.

Den Haag had tientallen jaren lang met de zogenaamde Beneluxtrein een verbinding met Brussel. Die verdween in december vorig jaar met de komst van de Fyra. Daarop besloot Den Haag om zelf een intercitydienst met de Belgische hoofdstad op poten te zetten, de zogeheten Lage Landen Lijn. Vervoerder Arriva mag de lijn exploiteren. Den Haag en Arriva kregen vorige maand geen toestemming om in 2014 in België te rijden. Voor 2015 zullen ze een nieuwe aanvraag indienen. Ook Brussels Airport is een partner van de Lage Landen Lijn.

De NS en de NMBS haalden de Fyra in januari van het spoor. Een maand later reden de eerste treinen weer tussen Den Haag en Brussel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234