Dinsdag 27/10/2020

150.000 bezoekers en veertig views

De Boekenbeurs spreekt, oogt, voelt en ruikt opvallend fris. Alleen, de niet-bezoeker kan het niet weten. Omdat de communicatie zo oubollig is, betoogt event-expert Peter Decuypere.

Pieter Aspe maakte zich dit weekend nog behoorlijk druk over de ticketprijs van de Boekenbeurs: 10 euro asjeblieft! Schandalig toch? "Hopen geld voor wat opeengestapelde boeken en volledig gratis signerende auteurs dat dan ook nog eens naar de schimmige organisatie boek.be wordt versluisd", aldus de auteur. Werk aan de winkel voor hoofdcommissaris Pieter Van In, zouden we durven denken.

Laat het duidelijk zijn: ik volg Aspe niet, want er gebeurt wel wat op die Boekenbeurs in Antwerp Expo. Alleen weten ze bij boek.be hun waardevolle verhaal veel slechter te verkopen dan de succesauteur Pieter Aspe.

Neem om te beginnen die naam: 'Boekenbeurs in Antwerp Expo'. Wat voor een triestige bedoening is me dat toch: een 'beurs' van 'boeken' in een 'expo'. Hoe hard kun je in de jaren 70 blijven hangen? Het is bovendien altijd uitkijken met een event dat elk jaar opnieuw iets harder prat gaat op zijn traditie en zich fier laat vergelijken met een kranige oude dame.

De laatste vier jaar heb ik zelf de Boekenbeurs veelvuldig bezocht. Ik moet wel, want ik leur er zelf met twee boeken. Toevallig dan nog boeken over evenementen. Uiteraard teken ik ook present voor de obligate signeersessies, waarbij je - zoals in de Zoo - vluchtig door de bezoekers wordt aangestaard, die dan even vluchtig weer doorlopen wegens te nobel onbekend.

Je ziet veel eenzame, geeuwende auteurs, vermoeid door dat jarenlange niet-signeren. Jammer genoeg is het ook dat vermoeide beeld dat de niet-bezoekers hebben van de boekenbeurs. "Laten we er maar opa naar toesturen met onze jongste kindjes. Dan kunnen wij, de mama's en de papa's, iets écht leuks doen."

En nochtans, beste mama's, papa's én tieners, naast die geeuwende auteurs, vallen er best wel leuke dingen te beleven op die Boekenbeurs. Je kunt er Guinness Book World Records breken, bijvoorbeeld, en jouw bezoek met een (echte) tattoo laten vereeuwigen. Minder stoer, maar ook creatief: je kunt naar buiten wandelen met een foto van jezelf op een Bpost-zegel. Dat is scoren bij de vrienden.

Het feitelijke event spreekt, oogt, voelt en ruikt dus opvallend fris. Alleen weten die niet-bezoekers dat niet. Erger nog: ze kunnen het niet weten. Dat is het wringende schoentje: die o zo oubollige communicatie van de Boekenbeurs. "Komaan, Peter! We zitten op Facebook én op Instagram. En op YouTube haalt onze laatste video zelfs, euh, veertig views."

150.000 bezoekers en 40 views! Hoog tijd, Boekenbeurs-marketeers, om de 21ste eeuw binnen te stappen. Jullie hebben overschot aan gouden content, influencers te veel en lezers met zo veel mooie en warme verhalen. En dat vertaalt zich dan in een paar triestige foto's, tweets en een abominabele YouTube-video. Jullie verkopen duizenden verhalen op die schappen, maar het eigen verhaal krijgen jullie amper verteld.

Ambitieuze marketingmanager

Mag ik jullie een advies geven? Neem een ambitieuze, boekverslindende marketingmanager (m/v/x) in dienst. Iemand die ook graag gamet, op stap gaat en kijkt naar zowel Canvas als PewDiePie op YouTube. Hij zal meteen ook de naam veranderen, in navolging van Amsterdam Dance Event naar iets als Antwerp Book Event. Dan kunnen jullie meteen ook de sleur van die wat depressief ogende expo doorbreken en de volledige stad begeesteren door het boek.

Hoe mooi zou dat niet zijn? 't Stad viraal begeesteren met een conversatie-event. Kijk anders even hoe de 'publishing houses' Red Bull en Studio Brussel dat aanpakken, en meesterlijk dat conversatie-event bespelen met gouden content. Dan hoeven jullie in het vervolg ook niet meer dom aan VTM te vertellen dat er pas op 1 november echt veel volk is komen opdagen omdat de mensen niet wisten dat de Boekenbeurs al drie dagen open was.

Peter Decuypere is oprichter van I Love Techno en auteur van We Love Events en Holy Trinity Events. Hij signeert op de Boekenbeurs op 10/11.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234