Zondag 15/12/2019

15% niet in orde met Car-Pass

Drie op de vier gecontroleerde auto-ondernemingen zijn niet in orde met hun verplichtingen voor Car-Pass. Ze geven de kilometerstand niet, te laat of foutief door.

Al sinds 2006 moet Car-Pass de koper van een tweedehandsauto de garantie geven dat er niet gesjoemeld werd met de kilometerstand. Elke garagist, bandencentrale of koetswerkhersteller is wettelijk verplicht om bij elk onderhoud of herstelling het aantal kilometers door te geven aan Car-Pass. Dat levert een handig en transparant overzicht op op het moment van verkoop.

Hoewel het systeem al meer dan tien jaar bestaat, zijn er nog altijd ondernemingen die weigeren in de pas te lopen. Uit een onderzoek van de Economische Inspectie in de eerste vier maanden van dit jaar, blijkt dat 75 procent van de gecontroleerde bedrijven niet in orde is. Vorig jaar was dat nog 65 procent. Bij inbreuken volgt meestal een officiële waarschuwing. Als daar niet wordt op ingegaan, krijgt het bedrijf een proces-verbaal aan de broek. Dat gebeurde in een op de drie gevallen.

Het loopt vaak mis omdat de bedrijven de kilometerstanden te laat of gewoon helemaal niet doorsturen. In een op de vijf gevallen werd ook vastgesteld dat er verkeerde gegevens werden doorgegeven. Veelal zijn het kleine ondernemingen die in de fout gaan, stelt het onderzoek. Fraude bij grote franchisegarages komt zelden voor.

Strengere controle

Het hoge percentage van zondaars is in de eerste plaats te verklaren door scherpere controles. Voor het eerst keken de enquêteurs naar de cijfers zelf, niet enkel naar het feit of ze werden doorgestuurd of niet.

Tegelijk werd er erg gericht gecontroleerd. Er werden 133 bedrijven specifiek geselecteerd, op aangeven van Car-Pass. Door de gegevens digitaal te vergelijken, stoot de organisatie snel zelf op onregelmatigheden. Het bespaart een heleboel werk. In totaal zijn er meer dan 11.000 ondernemingen die kilometerstanden moeten doorgeven.

"Ons systeem is vrij waterdicht", zegt Michel Peelman, gedelegeerd bestuurder van Car-Pass. "Het gebeurt dat kleinere ondernemingen vergeten om hun gegevens door te sturen. Ook de zelfstandige in bijberoep valt onder die plicht. En soms ligt een informaticaprobleem bij de automatische versturing aan de basis." Na een eerste waarschuwing brengen ze vaak hun zaken al op orde.

Toch blijven er bedrijven die hun gegevens erg slordig doorgeven - al dan niet moedwillig. "Bij sommige vermoeden we dat 5 à 10 procent van de ingegeven kilometerstanden niet correct zijn. Soms zien we dat het ene jaar een auto 40.000 kilometer heeft en het volgende jaar 40.001. Dan weet je dat de cijfers foutief zijn."

"De meeste garagisten zijn in orde", geeft minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) aan. "De cijfers tonen in eerste plaats aan dat de Economische Inspectie erin slaagt om efficiënter te werk te gaan. Maar we moeten dit van dichtbij opvolgen." Momenteel loopt er een gelijkaardig onderzoek, later dit jaar volgt nog een derde.

Traxio, de sectorfederatie van de garagehouders, wijst erop dat de Car-Pass zijn nut wel degelijk al heeft bewezen. "Voor de invoering ervan waren er tot 60.000 gevallen van kilometerfraude, nu zijn het minder dan 2.000", zegt woordvoerder Pieter Van Bastelaere. "Het is zoals de witte kassa in de horeca. Via data-onderzoek leveren controles veel meer resultaat op."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234