Vrijdag 21/02/2020

14 reistrends voor 2014

Laat uw kinderen de échte Lion King zien, ga saffraan plukken in Abruzzo, ontdek het handige stopover-systeem of neem de héle familie mee naar de Himalaya. Dit zijn de nieuwste reistrends en bestemmingen voor 2014.

DE GROTE VIJF MET

DE KLEINSTEN

Afrika zit qua familievakanties in de lift, zeker de malariavrije gebieden in Zuid-Afrika en kindvriendelijke bestemmingen zoals Namibië, Kenia (wegblijven uit Nairobi, de rest is veilig) en Tanzania. Films zoals The Lion King en Madagascar zijn perfecte pr voor deze landen. Veel safarikampen hebben bijzondere programma's voor de kleintjes. Safari-operator &Beyond lanceerde bijvoorbeeld een speciaal WILDchild-programma. Ook de Belgische Afrikaspecialist Thika Travel neemt een stijging waar van boekingen met jonge kinderen en reizen met verschillende generaties.

Logeren in het Gondwana Game Reserve op 30 minuten van Mosselbaai langs de Garden Route. De Indische Oceaan combineren met 11.000 hectares wildernis waar je de Big Five kunt zien. Er zijn speciale Junior Ranger-programma's en en kid-safari's. Vanaf 60 euro per persoon per nacht, jonger dan 4 jaar gratis.

www.gondwanagr.co.za

HUIZENRUIL VOOR

GEVORDERDEN

Websites zoals airbnb.com en homeaway.com zijn populair, maar voor wie niet zomaar het eerste beste appartementje in Berlijn wil huren, zijn er andere opties. Behomm is een initiatief van een bureau uit Barcelona en is een alternatief platform om aan huizenruil te doen. Je moet wel een creatief beroep hebben (art director, fotograaf, schrijver, architect, designer,..) en je huis moet interessant genoeg zijn.

Speciale huurhuizen vind je ook via bij websites zoals urlbaubsarchitektuur.de of welcomebeyond.com, dat enkel maar logies (van B&B tot vakantievilla's) met de juiste looks aanbiedt. Homeaway.com lanceerde onlangs een speciale website enkel voor luxueuze vakantievilla's.

www.behomm.com, www.urlaubsarchitektur.de, www.welcomebeyond.com, www.luxury.homeaway.com

De Spaanse architecte Anna Noguera presenteert een fijn staaltje renovatie met Alemanys 5, twee vakantiehuizen in het hartje van Girona. Het gebouw dateert uit de 16de eeuw en is een symbiose van sober en strakke lijnen en elementen zoals ruimte, licht, steen, vuur en water. Prijzen vanaf 140 per nacht.

www.welcomebeyond.com

IJSKOUDE

HOTSPOTS

Reizen naar de extreme uiteinden van de wereld is ook in 2014 zeer in trek. Antarctica blijft een hotspot, ondanks de nieuwe richtlijnen die het Witte Continent nu enkel met kleinere schepen die op veilige brandstoffen varen bereikbaar maken. Ook Arctische gebieden worden populairder. Van Siberië, Arctisch Canada tot meer betaalbare trips naar Spitsbergen en Groenland.

Het Vlaamse Asteria Expeditions organiseert deze zomer een Nederlandstalige expeditiereis naar Spitsbergen. Op zoek naar ijsberen aan boord van comfortabele expeditieschepen terwijl in de verte de Noordpool loert: vanaf 3.500 euro per persoon voor 10 dagen.

www.asteriaexpeditions.be

DE CREATIEVE REIZIGER

GAAT LOKAAL

In tegenstelling tot de culturele reiziger, is de creatieveling veel meer betrokken bij zijn omgeving in den vreemde. De culturo wil liefst musea of kerken bezoeken, de creatieve reiziger zal eerder een beroep doen op de lokale bevolking om de pareltjes van een stad te ontdekken. De creatieve reiziger wil mensen leren kennen om de bestemming onder de huid te laten kruipen.

SEXY

ZUID-AMERIKA

In 2014 staan alle spotlights gericht op Brazilië. Net zoals voor de World Cup in Zuid-Afrika, werkt Brazilië hard aan een betere reputatie en meer veiligheid. Met het WK in juni en juli dit jaar en de Olympische Spelen in 2016 zitten de vliegtuigen richting Brazilië de komende jaren overvol. Andere hoogtepunten in Zuid-Amerika zijn Panama met zijn mooie zandstranden en er is een vernieuwde interesse in veilig en goed georganiseerd Chili.

In Chili worden enkele toffe hotels geopend: The Singular en Castillo Rojo in Santiago de Chile, Hacienda Hotel Vira Vira in noordelijk Patagonië en Uman Lodge wat verder naar het zuiden.

www.thesingular.com/santiago/

www.hotelviravira.com/room/

OP STAP MET

OPA EN OMA

Quality time met de hele familie: hotels, cruisemaatschappijen en vakantieparken richten zich meer en meer tot kleine gezelschappen van verschillende generaties. Zelfs Club Med gaat mee met de trend en biedt villa's aan met meer ruimte voor het gezin en activiteiten voor elke leeftijd. Vakantievilla's met bijgebouwen waar bijvoorbeeld de grootouders iets meer rust en privacy hebben, zijn enorm in trek. Maria Nikolakaki van Beyond Spaces, dat luxevilla's in Griekenland verhuurt, ziet een stijging tot 30% in de boekingen. De meer onbekende eilandjes zijn bij de multigeneratiefamilies in trek tijdens het seizoen; populaire bestemmingen zoals Mykonos en Santorini worden bezocht in de kalme maanden.

Villa Vuitton op Mykonos, gebouwd in natuursteen met zicht op zee en giga zwembad, is erg populair bij multigeneratiefamilies. De villa heeft vijf slaapkamers en ligt in een gebied waar niet meer gebouwd mag worden. Bij de villa komen extraatjes zoals chefs, nannies, butlers tot zelfs conciërgediensten.

www.beyondspacesvillas.com

TWEE VOOR DE PRIJS VAN EEN

Waarom voor één bestemming kiezen als je voor meerdere kunt gaan? De zogeheten stopoverbestemmingen zitten in de lift. Wie slimme en niet noodzakelijk duurdere vliegtickets boekt, kan vaak gratis stops maken. Vanuit België kun je in de zomer met Icelandair naar Noord-Amerika vliegen via IJsland en daar enkele dagen doorbrengen vooraleer door te vliegen. Hetzelfde kan met bestemmingen in Azië die via het Midden-Oosten bereikbaar zijn. Met Etihad Airways via Abu Dhabi naar Thailand en een paar dagen de woestijn verkennen, om maar iets te noemen.

www.icelandair.be en www.etihad.com

Een andere mooie stopoverroute vanuit Brussel is vliegen met Turkish Airlines. Je combineert de eindbestemming met een citytrip in Istanbul en spaart een vliegticket uit.

www.turkishairlines.com

MEE IN DE

RUGZAK

Een nieuwe trend is exotische bestemmingen opzoeken mét de allerkleinsten. Die worden niet langer meer achtergelaten bij de grootouders. De Dansende Kameel is een Belgische reisorganisatie die verre reizen organiseert voor het hele gezin. Speciale en individuele rondreizen in Azië, avontuurlijke trips in het zuiden van Marokko, India met het hele gezin... Ook de Belgische website www.family-adventure.be is succesvol met speciale buitensportreizen naar Spanje, Ladakh in India, Nepal en Lapland.

Zestien dagen naar Bali met kinderen vanaf 6 jaar en een combinatie van fijne boetiekhotels en kindvriendelijke activiteiten (dolfijnen spotten, vliegers oplaten) vanaf 1.057 euro per persoon, vluchten niet inbegrepen.

www.dedansendekameel.be

HET MAG WATKOSTEN

Kleinschalige, intieme expeditieschepen zijn volgens reisexperts de toekomst. Ze nemen de gasten mee naar uithoeken van de wereld waar je anders amper geraakt. De nieuwe trend is die van expedities met stijl. Overdag varen met zodiacbootjes of op vulkanen hiken en langs koraalriffen zwemmen, waarna 's avonds genoten wordt van sterrendiners of een ontspannende sessie in de fraaie spa.

Het Duitse Hapag Lloyd vaart met schepen zoals de Hanseatic en de Bremen naar verre uithoeken in de wereld zoals de Noordwestelijke Doorvaart en het hoge noorden van Rusland, en combineert dit met fine dining, gala-avonden en extreem comfortabele suites. Van Mauritius naar Cape Town in 19 dagen kost 7.390 euro per persoon.

www.hl-cruises.com

SLIMMER

VLIEGEN

Wie meer comfort in luchthavens en vliegtuigen wil, krijgt daar in de toekomst de mogelijkheden toe. De trend is in de VS al merkbaar - daar kan je nu voor loungebezoek betalen dus heb je die elitaire Gold Card niet meer nodig. Hetzelfde doet SAS: als je economy vliegt, kan je voor 30 euro extra toegang krijgen tot de lounge met gratis internet, drankjes, eten, kranten... Online tools zoals routehappy.com laten je toe om de bestevliegtuigen op te zoeken. Airlines zoals American en zelfs KLM geven hun passagiers de mogelijkheid om te bieden voor upgrades.

www.flysas.com

Dat reizigers meer belang hechten aan comfortabel vliegen voor minder geld, toont de opkomst van websites over hoe je miles kunt sparen en gebruikmaken van lidmaatschapskaarten van airlines en hotelketens. In België organiseert TravelMagic zelfs speciale seminaries over hoe je in first class kunt vliegen voor economyprijzen.

www.travelmagic.be

DE HIMALAYA

ROEPT

De vraag naar reizen richting Himalayagebergte is booming. Jean-Christophe Guerin van het Belgische Continents Insolites ziet een opmerkelijke toename van reizen naar het Indische continent. Rik Van Belle van het Vlaamse Explore The Himalaya kan de aanvragen voor landen zoals Bhutan, Nepal en India bijna niet volgen. Ook hij ziet een stijging in familievakanties, op maat, die richting Himalaya gaan. Groepsreizen zijn totaal niet meer in; de focus ligt op individuele trips volgens leeftijd, smaken en interesses.

www.continents-insolites.com

Op mountainbiketrip in Mustang, op de grens met Tibet, met zicht op de besneeuwde Himalayatoppen zoals de Annapurna, Dhaulagiri en de Nilgiri. Drie weken lang intensieve Himalaya vanaf 1.915 euro.

www.xplorethehimalaya.be

RECOVERY

TRAVEL

Waarom ook niet: reizen naar landen die herstellende zijn van iets negatiefs. Zo is er een stijging qua trips naar landen zoals Bosnië, Albanië en Servië, maar evengoed naar Kenia en Egypte die onlangs in de pers kwamen door politieke problemen, de door natuurrampen geteisterde Filippijnen en zelfs Griekenland dat kampt met economische malaise. Veel reizigers vinden het een motivatie om naar daar af te reizen en zo de inwoners een hart onder de riem te steken.

Gaan skiën in Bosnië met Ski Sarajevo. Bezoek eens een alternatief skiparadijs zoals de regio rond Jahorina. De prijzen zijn scherp, rond 300 euro, voor vijf dagen logies met ontbijt en lunch, transfers van de luchthaven en begeleiding van een tourmanager. Een skipas voor vijf dagen kost zo'n 130 euro en geeft toegang tot feestjes, festivals en wandeltours met gids.

www.ski-sarajevo.com

DAAR KOMEN

DE MILLENNIALS

Millennials, mensen tussen de 18 en 30 jaar, reizen graag. Liever naar steden dan naar het strand, ze willen iets doen en houden vooral van trips met vrienden - georganiseerde groepsreizen interesseren hen niet. Dit is ook een groep reizigers die eerder sociale status wil bereiken door ervaringen te consumeren dan souvenirs te kopen. Vakantiefoto's of -momenten delen via sociale media is een must. Millennials (en wie niet eigenlijk) eisen overal gratis internet: op hotel, in de luchthaven én op het vliegtuig.

Er was al FaceBook, Twitter, Pinterest, en Instagram (het eerste Instagramhotel, de 1888 in Sydney, deed onlangs de deuren open), maar er zijn ook nieuwe platforms zoals medium.com om ervaringen te posten en zelfs hotelgroepen zoals Four Seasons die je laten spelen met Pinterest om het verblijf voor te bereiden via PinPackGo. Via websites als peek.com kan je jouw perfecte dag op reis samenstellen en posten.

www.pinterest.com/fourseasons/pinpackgo, www.peek.com/perfectday

CULIN-AIR

In 2014 zal er meer gereisd worden om ergens lekker te gaan eten. Wie vorig jaar naar Kopenhagen reisde om bij de beste chef van de wereld (Noma) aan tafel te schuiven, zal misschien dit jaar naar het Spaanse San Sebastián gaan waar het wemelt van de sterrenrestaurants, of een trip maken naar Lima, de culinaire hoofdstad van Zuid-Amerika. Maar er wordt ook gereisd om speciale ingrediënten te proeven of te ontdekken. Op truffeljacht in Italië is niks nieuws, maar saffraan plukken in Abruzzo wél.

Vroeger kon je met Roger Van Damme en Thomas Cook op culinaire reis naar Marrakesh, Sergio Herman gaf kookworkshops op de Maldiven en de Belgische sterrenchef Gaëtan Colin grillcursussen aan vakantiegangers in een Corsicaanse vakantieclub. Wie nu met Brussels Airlines vliegt, kan in business van Geert Van Hecke's creaties proeven of bij KLM van Sergio's gerechtjes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234