Vrijdag 17/09/2021

130 per uur op snelweg nog niet voor morgen

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) is ervoor gewonnen de snelheidslimiet op bepaalde stroken snelweg op te trekken naar 130 kilometer per uur en wil dat ook inschrijven in de nieuwe wegcode. De gewestministers zijn tegen.

Als het van minister François Bellot afhangt, mogen we vanaf de eerste helft van volgend jaar op bepaalde stukken autosnelweg 130 kilometer per uur rijden. Hij heeft dat ingeschreven in de nieuwe wegcode. De gewesten mogen van Bellot zelf bepalen waar dat precies mag. In Wallonië komen bijvoorbeeld enkele stukken van de E411 en de E25 in aanmerking.

"Op basis van een studie van het verkeersinstituut Vias is de verhoogde snelheidslimiet verdedigbaar", zegt Jasper Pillen, de woordvoerder van Bellot. "Variabele snelheidslimieten, zoals je die nu al vaak ziet, zijn de toekomst. Waarom zouden we dan niet onder bepaalde omstandigheden die van 130 per uur invoeren?"

Bellot heeft het advies gevraagd van de gewestregeringen, maar die hebben zich radicaal tegen zijn plan gekant. Zowel de Vlaamse, de Brusselse als de Waalse ministers van Mobiliteit spraken zich tegen de verhoging uit, terwijl enkel zij de nieuwe limiet kunnen implementeren.

Strenge voorwaarden

"We wéten dat een verhoging naar 130 kilometer per uur zal leiden tot meer verkeersdoden", aldus Vlaams minister Ben Weyts (N-VA). Bij zijn Waalse collega klinkt het dat een snelheidsverhoging een slecht signaal is. "Onze infrastructuur is er niet op afgesteld", zegt minister Carlo Di Antonio (cdH). "Er zijn te veel op- en afritten en er is ook vastgesteld dat een hogere snelheid ongelukken erger maakt."

Vias gaf in mei al een negatief advies over de verhoogde snelheidslimiet. Als je die invoert, dan moet je volgens de organisatie strenge voorwaarden opleggen. Bijvoorbeeld: enkel op specifieke stukken snelweg, of enkel 's nachts tussen tien en zes uur.

Meer controles moeten er volgens het instituut dan ook over waken dat zeker niet sneller dan 130 gereden wordt. Want het gevaar bestaat dat automobilisten 140 zullen rijden waar 130 toegelaten is. Bovendien is er een negatieve impact op het milieu. Het instituut concludeert dan ook dat de (beperkte) voordelen niet opwegen tegen de nadelen.

"Als je 130 in plaats van 120 rijdt, heb je over 20 kilometer slechts 50 seconden winst", legt woordvoerder Benoit Godart uit. "Terwijl het aantal verkeersslachtoffers sowieso stijgt. In Nederland zijn door de invoering van de limiet van 130 in 2015 ook meer doden gevallen."

Ook minister Weyts verwijst voor zijn beslissing naar Nederland, maar als je de studie van het Nederlandse verkeersinstituut erbij haalt, lees je dat niet. De Nederlanders schrijven dat er "geen sluitend bewijs" is dat de hogere snelheidslimiet meer slachtoffers maakt.

De studie wijst bijvoorbeeld ook op het grotere smartphonegebruik achter het stuur. Bovendien werd de 130-limiet al in 2012 in Nederland ingevoerd.

Symbooldossier

Ook de verkeersorganisatie Touring acht het verband tussen 130 kilometer per uur en meer doden "niet aangetoond". In Denemarken heeft de verhoging van de snelheidslimiet net tot minder doden geleid, zegt woordvoerder Danny Smagghe. "Daar heeft men net nog bewezen dat geloofwaardige snelheidslimieten veiliger zijn. Bij ons zijn er veel automobilisten die weleens 130 rijden. Maar er zou goed uitgezocht moeten worden waar dat echt mogelijk is."

De vraag is waar je de nieuwe limiet in België zou kunnen invoeren, zegt verkeersexpert Chris Tampère (KU Leuven), die de kwestie afdoet als een symbooldossier. "Ik kan me wel voorstellen dat je hier kiezers mee wint", zegt hij. "Maar in ons land zijn er nauwelijks stukken waar je de nieuwe limiet zou kunnen implementeren, terwijl er wel nadelen aan verbonden zijn. Deze maatregel levert veel te weinig op in vergelijking met wat er tegenover staat."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234