Zaterdag 04/07/2020

Tour de France

11 uitschieters die deze Tour extra speciaal maken

Beeld PHOTO_NEWS

Elke Tour is natuurlijk speciaal, maar deze editie is wel extra speciaal. Vriend en vijand zijn het erover eens dat ASO dit jaar voor een erg gevarieerd parcours heeft gezorgd dat in vele opzichten afwijkt van traditionele recepten: slechts 14 km individueel tegen de tijd, een pak aankomsten op een heuvel of col en heel wat klassieke elementen. Wij kozen elf uitschieters uit die van deze Tour een memorabel spektakelstuk moeten maken.

Een blik op de Tourprofielen leert dat dit echt wel een Tour voor klimmers is. Niet enkel voor rasklimmers, maar ook voor punchers. In totaal zijn er liefst 12 aankomsten 'boven'. Dan tellen we ook de aankomsten op een heuvel mee.

Zelfs ploegentijdrit
Het begint al op maandag 6 juli met de rit naar de Muur van Hoei. Een kluif voor types als Valverde die er in april nog de Waalse Pijl won. Twee dagen later wacht er ook in Le Havre een lastige aankomst, echt iets voor machtsklimmers. De Mûr de Bretagne in rit 8 is vergelijkbaar met die van Hoei, maar dan zonder de steile bochten. Een dag later komt zelfs de ploegentijdrit aan op een klim, de Cadoual boven Plumelec waar de betreurde Frank Vandenbroucke ooit bijna de ritzege pakte.

Zes op zeven
En dan moeten de echte cols nog komen. Van de zeven echte bergritten komen er zes op een col aan: La Pierre-Saint-Martin, Cauterets en Plateau de Beille in de Pyreneeën; Pra Loup, La Toussuire en 'Alpe d'Huez in de Alpen. Tussendoor eindigen ook twee ritten door het Centraal Massief op een helling: die in Rodez is net als in Le Havre voor machtsspurters als Matthews; die in Mende een dag later op de ultrasteile Montée Jalabert voor klimmers.

Cols genoeg in deze Tour.Beeld TDW

Na heel wat jaren afwezigheid zijn de bonificatieseconden terug. Vooral de spurters zijn daar niet rouwig om, want mits een sterke prestatie in de openingstijdrit is geel haalbaar. Belangrijke nuance: de bonificatieseconden gelden enkel vanaf rit 2 tot rit 8. Met 10 seconden voor de eerste, 6 voor de tweede en 4 voor de derde kunnen die boni wel degelijk een verschil maken. Ook voor de klassementsrenners, bijvoorbeeld op de Muur van Hoei en op de Mûr de Bretagne. Dit extra voordeel kan het spektakel enkel maar ten goede komen.

Ritwinst in de eerste week zou Cavendish 10 seconden bonificatie opleveren.Beeld EPA

Nederland heeft dit jaar de eer voor de Grand Départ. Na de openingstijdrit in Utrecht volgt een tocht naar Zeeland met de aankomst op een kunstmatig eiland: Neeltje Jans, 285 hectare groot aan de Oosterscheldekering. Als er zondag aan de ingang van de Noordzee wind staat, valt de groep gegarandeerd in waaiers en zijn valpartijen in het gewriemel onvermijdelijk. Sowieso zal de aankomst imposante beelden opleveren.

Neeltje Jans, het unieke decor van de aankomst zondag.Beeld AFP

Imposante beelden zal de doortocht op de Lacets de Montvernier ongetwijfeld ook bieden: een col van tweede categorie in de Alpen met liefst 18 haarspeldbochten verspreid over amper 3,4 kilometer. Ongeveer een steile bocht om de 200 meter dus. Ronduit duizelingwekkend (zie onderstaande video). Ter vergelijking: de 21 mythische haarspeldbochten van Alpe d'Huez liggen verspreid over goed 12 kilometer. Bovendien ligt de finish in Saint-Jean-de-Maurienne kort na de technische afdaling van de Montvernier. Het kan meesterdaler Nibali inspireren tot een dolle duikvlucht richting dal.

Net als vorig jaar zijn de kasseien van de Hel van het Noorden ook weer van de partij. Toen won Lars Boom, viel Froome letterlijk weg en verloren onder meer Contador en Valverde veel tijd op de latere winnaar Nibali. Op weg naar Cambrai liggen niet de meest bekende kasseistroken. Ze stammen dan ook uit het eerste deel van Parijs-Roubaix, maar veroorzaakten daar jaarlijks een hoop ellende ver voor de wielerbaan in Roubaix. De eerste van zeven kassseistroken is een opwarmertje, zowaar op Belgisch grondgebied in de buurt van Charleroi en nog op 120 km van de streep. De twee laatste stroken zijn respectievelijk 3,7 en 2,3 km lang en liggen diep in de finale. Een ideale kans voor onze Flandriens Van Avermaet en Vanmarcke om te schitteren op de ruim 13 kilometer kinderkopjes. Zelfs bij droog weer zullen er hier zeker verschillen vallen tussen de grote tenoren. De Tour winnen op de kasseien is lastig, maar de Tour verliezen kan hier zeker.

Vorig jaar schitterde Nibali op de (natte) kasseien.Beeld AFP

Ook dit jaar trekt de Tour door ons land met vooral op maandag 6 juli de rit van Antwerpen naar Hoei. Het defilé na de officieuze start door de Antwerpse binnenstad zal zeker de fraaiste startbeelden opleveren. Om 11.10 uur vertrekt de publiciteitskaravaan aan de Gedempte Zuiderdokken en een uur later worden de renners voorgesteld op de Grote Markt. Via de Kaaien trekt het peloton aan een slakkengangetje richting officiële start die pas in Borsbeek wordt gegeven. Onder meer langs de Jordaenskaai, de Brouwersvliet en de Paardenmarkt slingert de langgerekte groep richting Italiëlei en De Keyserlei. Via het Centraal Station en de Pelikaanstraat verlaat het peloton dan de binnenstad. Al wie de renners eens van dichtbij wil zien, moet hier zeker op de afspraak zijn.

Beeld Kos

Normaal gezien zou de jaarlijkse Trophée Henri Desgrange op de Gailbier (2.640m) gelegen hebben, maar door een instorting in een tunnel in volle afdaling moest de Galibier geschrapt worden. Het alternatieve parcours loopt via de Croix de Fer en die is maar 2.067 m hoog. Daardoor ligt het dak van de Tour nu plots op de Col d'Allos met zijn 2.260m bijna 400m lager, maar wel bekend uit de Tour van 1975. Veertig jaar geleden viel Eddy Merckx aan in de levensgevaarlijke afdaling, maar beleefde op de aankomstcol naar Pra Loup zijn calvarietocht (zie video hieronder). Ook nu zit dit tweeluik in het parcours. Uitkijken naar woensdag 22 juli dus.

De Col d'Allos vervangt de geschrapte Galibier als dak van de Tour.Beeld TDW

Chris Froome deed er nukkig over bij de Tourvoorstelling: het lage aantal individuele tijdritkilometers. Slechts 13,8 km in de openingstijdrit in Utrecht morgen. En dan drie weken niks meer, maar wel op zondag 12 juli nog een lastige ploegentijdrit over Bertoense wegen (28 km). Zelden gezien in de Tour. Vorig jaar was er bijvoorbeeld nog een lange tijdrit op de voorlaatste dag. Boze tongen beweren dat de Tourorganisatie zo de Franse klimmers Péraud, Bardet en Pinot wilde bevoordelen. Anderen zeggen dan weer dat de lagere kijkcijfers bij tijdritten een rol speelden.

Froome had liever wat meer tijdritkilometers gezien.Beeld AP

Ook in de Tour gaat het niet enkel om de eer, maar ook om de knikkers. Voor de gele trui in Parijs ligt liefst 450.000 euro aan prijzengeld te wachten. Ook de tweede plaats (200.000 euro) en derde stek (100.000 euro) leveren nog een flinke duit op. De groene trui is goed voor 25.000 euro, net als de bolletjestrui. De witte trui levert 20.000 euro op, het team dat het ploegenklassement in de wacht sleept, is 50.000 euro rijker. Verder zijn er ook nog heel wat kleinere premies te winnen zoals dagelijks 2.000 euro voor de strijdlustigste renner.

Beeld AP

Wat deze Tour ook zo speciaal maakt, is dat er liefst vier topfavorieten zijn. Titelverdediger Vincenzo Nibali moet in de eerste plaats afrekenen met Chris Froome (winnaar in 2013), tweevoudig ex-winnaar Alberto Contador én Nairo Quintana. De Colombiaan van Movistar leefde helemaal naar deze Tour toe, vindt met al die cols een parcours op zijn maat én hij kan geschiedenis schrijven. Quintana wordt bij eindwinst de alleerste Colombiaan op de erelijst.

Nairo Quintana kan geschiedenis schrijven.Beeld EPA

In 1984 werd Lucho Herrera op Alpe d'Huez de eerste Colombiaanse ritwinnaar in de Tour, 31 jaar later kan zijn landgenoot Quintana er de basis liggen voor een eerste Colombiaanse eindwinst. Vaak was de Alpe scherprechter in de Tour, maar nooit lag de mythische col aan de vooravond van de aankomst in Parijs. Hier kunnen de titanen in een laatste clash hun ultieme troeven op tafel gooien. Of triomfeert er 26 jaar na Gert-Jan Theunisse nog eens een Nederlander op de Oranje Berg?

Beeld ANP
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234