Zondag 24/01/2021

11 juli bekeken op een andere manier

literatuur

eersteling van meulenhoff/manteau boven de doopvont

Antwerpen

Van onze medewerkster

Jelle Van Riet

Oorlog en collaboratie zijn het paar dat vrijdag de openingsdans kreeg op het (kerkelijke) huwelijk van Meulenhoff en Manteau in de Antwerpse Sint-Joriskerk. Over hen handelt immers de eerste publicatie van het nieuwe literair fonds, wat een heruitgave van Louis Paul Boons Hij was een zwarte geworden is. Dat de literaire plechtigheid net op 11 juli plaatsvond, was uiteraard geen toeval.

Grensoverschrijdend publiceren met oog voor de raakvlakken tussen Vlaanderen en Nederland, dat is de bestaansreden van het deelfonds Meulenhoff/Manteau dat begin dit jaar werd opgericht. De twee uitgeverijen zetten daartoe redacteur Harold Polis aan het roer, die eerder bij Van Nijgh en Ditmar werkte. Onder zijn leiding moet het fonds stilaan een eigen gezicht krijgen met een aparte catalogus en zich waardevol zien te mengen in het literaire, culturele en maatschappelijke debat. Althans, dat is de ambitie die Meulenhoff/Manteau ook tijdens het eerste baren blootlegt. Met Hij was een zwarte wil het fonds immers "een aanzet geven tot een grondige en systematische studie van het idealisme dat Vlaanderens omgang met het verleden en bijgevolg met het heden zo sterk lijkt te bepalen".

Het boek, dat naast een door Kris Humbeeck becommentarieerde editie van Boons controversiële tekst een begeleidende reportage van Dimitri Verhulst (Boeken 9/7), een historische duiding van Chris Van der Heijden en een nawoord van Norbert de Batselier meekreeg, is dit meteen het eerste deel van de publicatiereeks De Trust der Vaderlandsliefde.

De leden van deze naar Paul van Ostaijens grotesk verhaal genoemde eindredactie willen naar eigen zeggen "originele boeken, congressen en publieksmomenten rond de contemporaine Vlaamse geschiedenis" werpen.

En dus voerde het een schare schrijvers op die samen het verhaal brachten van het zogenaamd belangeloze idealisme dat de kleine man tijdens de oorlog kreeg aangesmeerd en waarvoor hij tijdens de repressie zwaar bestraft zou worden. Vertellers van dienst waren onder andere Gwendoline Bastiaensen, Luc Devoldere, Pat Donnez, Tom Lanoye, Bart van Nuffelen, Jeroen Olyslaegers, Marcel Vanthilt, en Mark Verstraete. Zij schudden anderhalf uur lang fragmenten uit onder meer Het verdriet van België van Hugo Claus, Tuin tussen hond en wolf van Ivo Michiels, Dagboek van Gaston Burssens en, vanzelfsprekend, Het lied der Vlaamsche zonen van Albrecht Rodenbach als kaarten door elkaar. Langer dan een doorsneemisviering, maar wie zere billen kreeg op de harde kerkstoel moest zich troosten met de gedachte dat het hier ging om het aanbrengen van grijs in "een discussie die nog te vaak zwart-wit wordt gevoerd".

Het nieuwe fonds brengt als eerste publicatie een heruitgave van Louis Paul Boons 'Hij was een zwarte'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234