11.000 mensen laten auto aan de kant staan voor Kyotocampagne
BRUSSEL l Zowat 11.000 mensen hebben dit jaar deelgenomen aan de 'ik kyoto'-campagne van Bond Beter Leefmilieu (BBL). Dat is 20 procent meer dan vorig jaar. Met de campagne wilde de BBL bedrijven en overheden aanzetten om hun werknemers naar het werk te laten komen met de fiets, te voet, met het openbaar vervoer of al carpoolend.
Aan de campagne, die dit jaar liep tot 30 mei, namen 370 bedrijven deel, goed voor 11.191 actieve deelnemers. In totaal legden de deelnemers 4,5 miljoen kilometer af te voet, met de fiets, met het openbaar vervoer of al carpoolend. Ongeveer 2.000 werknemers, die voordien enkel met de auto naar het werk kwamen, schakelden voor de campagne over op een minder vervuilend vervoermiddel. Voor 50 van de 370 deelnemende bedrijven was de deelname aan de campagne een aanzet om te investeren in maatregelen om het woon-werkverkeer milieuvriendelijker te maken. Een aantal plaatste fietsenstallingen, anderen besloten het openbaar vervoer volledig terug te betalen en nog andere bedrijven voerden een fietsvergoeding in. Volgens de BBL bewijst de campagne dat doorgedreven sensibilisering vruchten afwerpt. "Maar sensibilisering alleen is onvoldoende om structurele veranderingen te verwezenlijken", zegt Bram Dousselaere van de BBL. "Het beleid moet fundamenteel anders."