Donderdag 01/10/2020

Analyse

"100 dagen voor de verkiezingen mag de ernst zijn intrede doen"

De 'echte leider van Vlaanderen' houdt op maandag campagnedag, gisteren nog bij lingeriefabrikant Van de Velde.Beeld PHOTO_NEWS

Deze campagne gaat over Oost-Vlaamse bh's en West-Vlaamse koks. Over gele kabouters met het V-teken (N-VA), rode met een f***vinger (sp.a) en blauwe op de dorpel van Rik Daems (Open Vld). In de fanshops van de politieke partijen zijn er (naast die kabouters) gele sjaals en oranje handschoenen te koop.

Kris Peeters zoekt op Facebook en Twitter naar Chris Peeters of Kris Peters die met hem op campagne wil. Diezelfde 'echte leider van Vlaanderen' houdt op maandag campagnedag, gisteren nog bij lingeriefabrikant Van de Velde. Pas vandaag volgt het serieuze(re) werk. Geert Bourgeois (N-VA) en Didier Reynders (MR) volgen 's mans voorbeeld en toeren het hele Vlaanderenland door. Wie de heren en dames politici niet lijfelijk ontmoet, komt ze wel ongevraagd tegen op een of andere internetpagina. Niemand kan zo naast de filmpjes van N-VA kijken. Sp.a maakte opvallend gelijke clips, maar die veroorzaakten nauwelijks een rimpeling.

Kilometervreters
Halen politici meer stemmen omdat ze kilometers vreten op steenwegen en bedrijven bezoeken met een haarnetje op het hoofd? "Was het maar zo makkelijk", lacht communicatiespecialist Fons Van Dijck. "De impact hiervan op nieuwe kiezers is totaal verwaarloosbaar."
Al die leukigheidjes moeten vooral de eigen achterban oppeppen voor de afmattende campagnemaanden. "Deze externe optredens dienen interne doeleinden", zegt Van Dijck. Vlak voor de sperperiode ingaat, willen de partijen ook nog snel geld uit hun partijkas opsouperen.

Geld waar ze straks niet meer ongebreideld uit kunnen putten, want in de sperperiode gelden er strenge wettelijke beperkingen per partij. Grote affiches, zoals die van Kris Peeters (Welk Vlaanderen wilt u?) of Vlaams Belang (Uw stok achter de deur) zullen daarom pas veertien dagen voor de verkiezingen weer opduiken. Ze nemen zulke happen uit het toegestane campagnebudget dat partijen er pas weer naar grijpen wanneer ze echt een effect kunnen sorteren.

Driemaal Calimero
De schuld voor het kaboutergehalte van de campagne zullen de politici ongetwijfeld naar het journalistieke gild doorschuiven. Media pikken deze politieke faits divers op en vergroten ze uit, zullen ze terugkaatsen. Elke krant wijdt er wel een speciale rubriek aan. Geheel uit de lucht gegrepen is dat verwijt niet. Liesbeth Homans (N-VA) en Steven Vanackere (CD&V) kregen een item op het VTM-nieuws omdat ze een Twitteraccount hadden aangemaakt. De kabouters pronkten op meerdere voorpagina's.

Toch kunnen partijen zich niet volledig verschuilen achter 'dé wetten van dé media'. Het zijn zij die vooralsnog weinig inhoud aanreiken. In interviews en debatten zijn ze meer bezig met ministersposten en coalitiemogelijkheden dan met concrete voorstellen.

Calimero huist in elke partij: N-VA, sp.a en Open Vld jeremiëren alledrie dat ze er niet bij zullen zijn. N-VA voelt zich buitengesloten omdat de traditionele partijen een coalitie tegen hen zullen vormen. Open Vld klaagt dat CD&V en N-VA zich aan elkaar zullen vastklinken ten koste van hen. Sp.a verkondigt voortdurend dat de drie andere een antilinkse coalitie zullen sluiten. Enkel CD&V ligt in het midden van het bed, en maakt daar niet eens een geheim van. Groen wil vooral dolgraag mee besturen, liefst in alle regeringen. Een aanbod waar voorlopig geen enkele andere partij op reageert.

Ware inzet
"Het is totaal onbegrijpelijk dat alle partijen nu al exclusieven stellen en preakkoorden aankondigen", tackelt Van Dijck. "Eén week voor de verkiezingen blijft er een grote groep kiezers over die tactisch stemmen. Dan kun je die aan boord halen met coalitieafspraken. Nu ligt de kiezer totaal niet wakker van dit soort carrièreplanning."

Wat al deze hofmakerij verbergt, is dat geen enkele partij het over de ware inzet van de verkiezingen durft te hebben: de staatsvorm waar België na 25 mei voor zal kiezen en de onafwendbare besparingen. "Niemand durft te communiceren hoe we met onze schaarse middelen de eindjes aan elkaar zullen knopen."

Wilfried Martens (CD&V) en Guy Verhofstadt (Open Vld) durfden in de jaren tachtig wel met die harde boodschap naar de kiezer. "Nu blijft die parler vrai uit. Kiezers belonen politici die geen zand in hun ogen strooien. Die politieke wet lijken ze in de Wetstraat nu vergeten."
Overmorgen zijn het nog honderd dagen tot de verkiezingen. Hopelijk markeert die datum het begin van de echte en ernstige campagnes.

Beeld PHOTO_NEWS
Beeld BELGA
Beeld kos

Lees meer in De Morgen, ook digitaal beschikbaar. Abonnees lezen de krant gratis digitaal.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234