Zondag 20/06/2021

Cult-tips

10 niet te missen cult-tips voor de komende week

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

U krijgt de komende week geen kans om zich te vervelen, dankzij deze tien tips van de cultuurredactie.

Ode aan de Congolese elegantie

Al sinds jaar en dag zet de KVS in Kinshasa samenwerkingsverbanden op tussen Belgische en lokale kunstenaars. 'Coup Fatal' van Alain Platel, in coproductie met Les Ballets C. de la B., is het jongste resultaat daarvan.

De productie belooft vuurwerk. Platel haalde Fabrizio Cassol in huis om zijn geliefde barokmuziek te vertalen naar het instrumentarium van een Congolees ensemble onder leiding van gitarist Rodriguez Vangama. Contratenor Serge Kakudji selecteerde de aria's. Die 'brassage' levert een uitbundig en organisch geheel van barokfrasen, traditionele Congolese muziek, rock, jazz en Congolese populaire muziek op. Een kolfje naar Cassols hand. Dat bewees hij al met zijn bewerking van Verdi's Macbeth voor het Congolees ensemble van Brett Bailey.

Het decor van 'Coup Fatal' ontstond in samenwerking met kunstenaar Freddy Tsimba (1967), bekend van zijn bijdrages aan de Dakar Biënnale. Tsimba creëerde een decor van aan elkaar gelaste, gebruikte patroonhulzen. Ze dienen hier als gebruiksvoorwerpen, zoals lepels en vorken. Het werk protesteert daarmee tegen het oorlogsgeweld en de menselijke tragedies die eruit voortvloeiden.

'Coup Fatal' getuigt echter vooral van de veerkracht van de Congolezen. Platel voert naast de muzikanten een groep sapeurs ten tonele: dandies op zijn kinois. In uitzinnig kleurrijke kostuums brengen ze hun exuberante dans. Met veel overdrijving, maar zonder ironie. Tegen de achtergrond van kogelhulzen moeten gebaren protserig en groots zijn, het grauw uitdagend. 'Coup Fatal' is zo vooral een ode aan de onverbiddelijke elegantie van de Congolezen.

'Coup Fatal', 5-15/11 in KVS

null Beeld Chris Van der Burght
Beeld Chris Van der Burght

Nolan op astronomisch hoog niveau

Tot de verbeelding sprekende premisse? Check. Onwaarschijnlijke topcast? Check. Torenhoge verwachtingen? Dubbel check! We hebben er - toch naar ons aanvoelen - lang op moeten wachten, maar daar is hij nu eindelijk: 'Interstellar', de nieuwe blockbuster van Christopher Nolan. Het concept: astronaut Matthew McConaughey moet op zoek naar een nieuwe planeet voor de mens, omdat we er tegen dan (we spreken 'nabije toekomst') met z'n allen in geslaagd zijn om onze oude thuishaven definitief naar de verdoemenis te helpen. En daar begint het pas.

Evenzeer als over spannende plotwendingen en pompende actie - wat treffen McConaughey en de zijnen aan op het verste punt van het heelal? - moet Interstellar gaan over vragen als het grote Hoe en Waarom, en zo de brug dichten tussen de intellectuele sci-fi van Stanley Kubrick en de emotioneel relevante ruimte-uitstapjes van Steven Spielberg. Vooral dat laatste was voor Nolan tot nog toe een heikel punt - zijn films komen eerder vanuit het brein dan vanuit het hart - dus dat belooft al. 'Interstellar' is bovendien evenveel science als fiction, met een naar verluidt behoorlijk gefundeerde wetenschappelijke basis en werkelijk adembenemende ruimtebeelden.

'Interstellar' is - met zijn bijna drie uur lange speelduur - nóg ambitieuzer dan Nolans 'Inception', en dat was al een film waarin meerdere realiteitslagen binnen het menselijke bewustzijn over elkaar werden gedrapeerd. Maar als Nolan slaagt in zijn opzet - let wel: áls - dan levert hij de beste film van zijn carrière af. De Amerikaanse recensenten zijn alvast voorzichtig positief tot ronduit euforisch. Eén van hen had het over 'het beste van '2001: A Space Odyssey', 'Close Encounters of the Third Kind' en 'Gravity' sámen'. Waar mogen we tekenen?

Regie: Christopher Nolan
Met: Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Michael Caine

'Interstellar', vanaf 5/11 in de zalen

null Beeld rv
Beeld rv

Een hart voor échte techno

Vorig jaar leek I Love Techno dringend aan een infuus toe. Op een paar trouwe toppers na maakte het dancefestival zelfs een levenloze indruk. Maar nachtraven hoeven toch niet meteen naar andere oorden uit te zwermen. In Flanders Expo gaat I Love Techno dit jaar resoluut terug naar de roots. Op zaterdag 8 november wordt vertrouwde nestwarmte verzekerd door de komst van legendarische zwaargewichten uit de techno, zoals Underworld, Jeff Mills en Dave Clarke. Zij delen de troon met Gesaffelstein, die al eens tot 'de nieuwe prins van de techno' werd gekroond. In liefst drie zalen deelt techno in al zijn verschijningsvormen de lakens uit.

De akelige loods die de Orange Room was, blijkt bovendien verdwenen. Of toch op zijn minst opgeslorpt door een Black Room, die ingepalmd wordt door trendy namen. Uit de Berlijnse underground stijgt bijvoorbeeld Rødhåd op, die de decks in de hippe club Berghain inruilt voor een plaatsje in de Zwarte Kamer. Tegen het ochtendgloren wordt ook veel van Paula Temple's set verwacht. Het feestje duurt tot kwart voor zeven 's ochtends. U kunt dus best uitgeslapen aan de start verschijnen, al stelt lijsttrekker Underworld al om tien uur 's avonds zijn doorbraakplaat 'Dubnobasswithmyheadman' voor in de Blue Room: die mijlpaal uit de Britse elektronica bestaat dit jaar immers twintig jaar.

I Love Techno, zaterdag 8/11, Flanders Expo, Gent

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Tête-à-tête met een topspecialist

Een herwaardering van parate kennis en de mondelinge overdracht, zo kun je de 'Kennis is Macht'-avond in de Monty best beschrijven. Drie jaar na de eerste editie organiseert de Monty het ondertussen legendarisch geworden concept opnieuw. Het publiek krijgt toegang tot alle kennis van de wereld, en dat uit eerste hand. Met het internet dat ons al die kennis binnen handbereik stelt, wanen we ons weleens oppermachtig, maar wat als het wereldwijde web plat ligt?

Het concept is simpel: u betaalt vijf euro om de Monty binnen te mogen. Daar bevinden zich dan zestig specialisten en ervaringsdeskundigen uit alle mogelijke domeinen: van wetenschappen over politiek tot kunst en sport. U kiest bij wie u aan tafel wilt schuiven en betaalt per gesprek twee euro.

In een ontmoeting op scène krijgt u de kans om een specialist te vragen wat u altijd al had willen weten en vervolgens meteen een gespecialiseerd antwoord terug te krijgen.

Onder de deelnemende 'savanten' bevindt zich psychiater Dirk De Wachter, journalist Joris Luyendijk, expert socio-politiek activisme Dyab Abou Jahjah en Bruno De Wever, 'broer van' en expert van de Vlaamse beweging. Aan u de keuze waar u tijdens uw tête-à-tête het liefst over keuvelt. Let wel op: de kans bestaat dat uw gesprek beluisterd wordt door de toeschouwers.

Kennis is Macht 2, donderdag 6/11 in de Monty, 5 euro

November? Tijd voor RECUP

Theater Zuidpool gaat met 'RECUP': het Antwerpse theatergezelschap vult de sombere maand november met een festival waarin niet alleen het eigen werk in de kijker staat, maar ook theater, muziek, poëzie, documentaire en debat van zo'n dertig artistieke vrienden - vaak gaat het om jong, fragiel of spannend werk dat tussen de plooien van de publieke aandacht dreigt weg te glijden. Het Zuidpool-huis wordt voor de gelegenheid gastvrij opengegooid, van kelderbar tot repetitieruimte.

Op 1 november gaat Zuidpool open met Scale, een van de founding fathers van de Belgische beatboxscene. U dacht dat Sofie Decleir, Jorgen Cassier, Koen van Kaam en co. alleen exquis konden acteren? Dan had u ze nog niet zien dansen. Al zal Van Kaam zijn krachten moeten sparen, want hij speelt tijdens het festival nog een lange reeks van 'Al te luide eenzaamheid', de bejubelde voorstelling van regisseur Koen De Sutter rond een eenzame papierpletter die de mooiste boeken uit zijn te vernielen papierberg vist, en zich op eigen kracht verheft tot filosoof en literator.

Maar er is ook ruimte voor debat, met name over het verdwijnen en transformeren van bibliotheken. Over de vernietiging van boeken en de teloorgang van bibliotheken zond de VPRO onlangs nog de spraakmakende Tegenlicht-documentaire 'Digitaal geheugenverlies' uit, die de vraag opriep naar de betrouwbaarheid van het internet als drager en bewaarder van informatie. Hierover gaat het publieke debat op 22 november, na de vertoning van de documentaire.

Tussenin stuurt Zuidpool je nog de straat op om kennis te maken met de Stadsnomaden. Twee parcoursen leiden je langs performances van alle slag. Op drie novemberavonden is er ook Soirée Teevee, waarin gastcuratoren een avond samenstellen met daarna feest in de kelder.

'RECUP', muziek, beeld, theater, dans en debat van 1 tot en met 22/11 in Theater Zuidpool

Een van de Stadsnomaden is Philippe Werkers. Beeld rv
Een van de Stadsnomaden is Philippe Werkers.Beeld rv

Vrede bezingen in het ISS

Duizend stemmen bezingen de vrede. Honderd jaar na de Grote Oorlog nodigt het Festival van Vlaanderen Brussel 39 nationale en internationale koren uit om deel te nemen aan een unieke herdenking. En om samen te zingen, als universeel bindmiddel tussen mensen.

'1000 Voices for Peace' geeft zeventien dubbelconcerten in evenveel Belgische gemeenten, met telkens een lokaal en internationaal koor. Brugge ontmoet Australië. Antwerpen ontmoet Canada. Ieper ontmoet Polen. En op 9 november verenigen alle zangers en zangeressen zich met het Brussels Philharmonic voor een monumentaal slotconcert in de Basiliek van Koekelberg. Samen brengen ze de wereldpremière van 'Dies Illa', een compositie van Krzysztof Penderecki. Een bevlogen pleidooi voor de hoop, met een liveverbinding met het Internationaal Ruimtestation ISS.

1000 voices for peace, 5, 6, 7 en 9/11

null Beeld rv
Beeld rv

Over Kant en Koning Kuurjeus

Dringend nood aan een rustig weekend zonder kindergekwetter? Het jaarlijkse BRONKSfestival in Brussel brengt verlossing. Stuur je kroost met de grootouders gewoon naar deze driedaagse marathon van jeugdtheatervoorstellingen. Voor alle leeftijden, met of zonder woorden. Plezierig poppenspel, sprookjes over zwarte schapen en vertellingen over Slavische heksen, maar evengoed voorstellingen over gijzelingen en het verglijden van de tijd.

Kleutervoorstelling 'Leeghoofd' van Tuning People gaat over 'de banaliteit van het bestaan' en Pascale Platel brengt een lezing over haar favoriete filosofen. Met wat geluk leert je kind dus nog iets bij over Kant of Descartes. En voor wie zijn kroost echt wil afmatten is er een belevingsparcours onder leiding van Koning Kuurjeus.

Extra excuus: het is het laatste festival dat Oda Van Neygen, sinds jaar en dag grande dame bij BRONKS, heeft geprogrammeerd voor ze op pensioen trok. En met de besparingen in het achterhoofd is het mogelijk dat Brussel het volgend jaar misschien eens zonder BRONKSfestival moet stellen.

BRONKS, van 7 tem 9/11

null Beeld Phile Deprez
Beeld Phile Deprez

De bevreemding van de nacht

De nacht en de schemer laten Hans Op de Beeck niet los, en u ook niet na 'The Drawing Room'.

Kunstenaar Hans Op de Beeck (°1969) houdt van het halfduister, net zoals hij van dubbelzinnigheid houdt. Zijn installaties, sculpturen, tekeningen en schilderijen zijn figuratief, mooi en gedetailleerd uitgewerkt. Tegelijk roept zijn werk stekelige vragen op, zijn er dubbele bodems en zitten er onverhoeds scherpe haakjes aan.

Hans Op de Beeck houdt van de nacht "omdat alles dan anders is". "De dingen staan er werkloos bij en worden sculpturaler. Alle spelers zijn weg en het decor komt heel erg te voorschijn."

De nacht of de schemering speelt dan ook een belangrijke rol in de installaties en tekeningen van de kunstenaar: hij toont vaak de verontrustende schaduwzijde van een op zich banale werkelijkheid. Zo maakte hij voor de Biënnale van Venetië 2011 een verlaten appartement en een al even bizarre, lege tuin, beide op ware grootte. Maar alles was muisgrijs geschilderd op enkele kleurige gloeilampjes na. Het leven was stilgevallen en gestold. Had er zich een kernramp voorgedaan of was het de stilte na een feest?

De animatiefilm en aquarellen die hij vanaf volgende week in 'The Drawing Room' in de Brusselse Botanique toont, kwamen 's nachts tot stand en dat is overal voelbaar. Met een kleurenpalet dat beperkt is tot zwart onthult de kunstenaar een nachtelijke wereld, gedomineerd door stilte en rust: stedelijke decors, nevelige horizonten en geïsoleerde interieurs waaruit tijd en beweging zijn weggevloeid. Ze zijn tegelijk bevreemdend en vertrouwd.

Hans Op de Beeck heeft de tentoonstellingsruimte van de Botanique omgebouwd tot een intiem prentenkabinet. Hij legde er vasttapijt en schilderde de wanden grijs, waardoor het wit - het 'licht' - in zijn aquarellen wordt geaccentueerd.

Voor zijn nieuwe animatiefilm 'Night Time', die tot nu toe enkel in Peking te zien is geweest, baseerde de kunstenaar zich op de talloze aquarellen van de afgelopen jaren. De film neemt de toeschouwer mee op een stille, raadselachtige reis door fictieve, nachtelijke oorden, bevolkt door anonieme figuren. De nacht laat Hans Op de Beeck niet los.

The Drawing Room, 6/11- 4/1 in de Botanique in Brussel

null Beeld Hans Op de Beeck
Beeld Hans Op de Beeck

Een allerlaatste cocktail

Late Night. Zoals na een etentje toch nog even doorzakken. Met vrienden, in de zetel. Met een allerlaatste cocktail. Dat is het idee achter de compilatiereeks 'Late Night Tales'. De perfecte soundtrack bij dat moment van de dag.

Bekende artiesten als Franz Ferdinand, AIR en Arctic Monkeys hebben al zo'n ultieme nachtelijke mixtape samengesteld. Deze keer is het opnieuw de beurt aan huis-dj Tom Findlay. Met zijn band Groove Armada maakt hij al twee cd's. In 2012 kwam er dan onze persoonlijke favoriet, 'Late Night Tales: Music For Pleasure' bij. Een plaatje dat naar eigen zeggen was geïnspireerd op het Californië van de jaren tachtig. Daar breit hij nu een vervolg aan met 'Automatic Soul'. Opnieuw een prachtig laatavondverhaal buiten categorie.

Findlay neemt je weer mee naar de eighties. Met drummachines, synths en heerlijke vocals. "Het is een sound waarvan ik vind dat hij vaak over het hoofd wordt gezien", zegt hij zelf. Denk Change's 'Change Of Heart', Alexander O'Neals 'What's Missing' en Timex Social Clubs 'Rumors'. "Misschien is dit niet de meest modieuze selectie. Maar voor mij is het het perfecte huwelijk van technologie en ziel, vandaar de titel van dit album."

Als extraatje - zoals op elke 'Late Night Tales' - staat ook op 'Automatic Soul' een exclusieve cover. Dat werd 'Don't Look Any Further', een nummer van Temptations-zanger Dennis Edwards in een machtige versie van Findlay's andere band, Sugardaddy. Zoek niet verder. Met deze muziek wil je deze zaterdagavond de nacht ingaan.

Verschenen bij Night Time Stories. Te bestellen op www.latenighttales.co.uk

null Beeld rv
Beeld rv

Alles of niets voor Activision

De nachtelijke wachtrijen bij gamewinkels ebden weg, de wereldwijde verkoop taande, en 'Ghosts', de aflevering van vorig jaar, was een absoluut dieptepunt. Maar videogamehuis Activision heeft nog steeds grote plannen met zijn 'Call of Duty'-reeks. 'Call of Duty: Advanced Warfare', de episode van dit jaar die dinsdag in de winkelrekken landt, heeft nog méér futuristische wapens, een langere verhaallijn en een toename in het al absurde aantal decorelementen die aan gruis worden geschoten, maar de game heeft ook Kevin Spacey als slechterik.

De Amerikaanse acteur wilde eens proeven van de videogame-industrie en de performance capture-technieken die ze gebruikt, waarbij de volledige beeltenis, mimiek en acteerprestatie van een acteur worden opgeslagen in diens 3D-personage, en ging dan maar voor de ronkendste titel. Hij kwam net op tijd, want 'Advanced Warfare' wordt de titel van de waarheid voor de 'Call of Duty'-reeks: als deze game niet de resonantie bij het grote publiek vindt die voorgangers 'Modern Warfare' en 'Black Ops' vonden, is het potentieel game over voor de serie.

'Call of Duty: Advancecd Warfare', in de winkel vanaf 4/11

null Beeld rv
Beeld rv
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234