Maandag 29/11/2021

'10 Days Off' warmt Vooruit op

Sinds enkele jaren wordt de naam '10 Days Off' in een adem genoemd met de Gentse Feesten. Wat in 1995 onder de noemer 'Ten Days Of Techno' begon als het eerste nogal kleinschalige house- en technofestival in België, groeide door de jaren heen uit tot het belangrijkste evenement voor elektronische dansmuziek. Afgelopen weekend warmde het festival zijn nieuwe locatie, het kunstencentrum Vooruit, op.

Gent / Van onze medewerkster

Sally De Kunst

In het officiële programma van de Gentse Feesten staat er tussen de reportages over theater, muziek, tentoonstellingen en saucissen een kleine aankondiging over '10 Days Off', "een vaste waarde tijdens de Gentse Feesten". Ooit was het anders. Toen de Antwerpse vzw 5 voor 12 in 1995 een voormalig gebouw van de Gentse burgerlijke stand voor de duur van de feesten omdoopte tot 'Red Tape Building' waren de autoriteiten er niet gerust op. Tien dagen techno bleken echter niet louter synoniem voor tien dagen drugs en geluidsoverlast. Ondertussen werden de 'Ten Days of Techno' zonder meer '10 Days Off', waardoor subgenres als drum-'n-bass, breakbeats, hiphop of 2-step of moeilijker definieerbare geluidskunstenaars niet meer in hetzelfde vakje werden ondergebracht.

'10 Days Off' zat vorig jaar nog in een ex-ondergoedfabriek aan de Wiedauwkaai, meteen goed voor een samenwerking met de feestjesbouwers van Eskimo en een commercieel schot in de roos: om en bij de 20.000 bezoekers. Dat record willen de organisatoren dit jaar breken door hun nieuwe locatie, het kunstencentrum Vooruit, gedurende tien dagen om te toveren tot een club die een honderdtal dj's en liveacts onderdak biedt.

De openingsavond afgelopen zaterdag was volgens de organisatoren alvast goed voor een 'full house': 2.400 personen verspreid over de Concertzaal, het Kafee en de Balzaal, voor de gelegenheid respectievelijk 'Love', 'Peace' en 'Harmony Room'. Origineel kun je die namen noch de inrichting van de betreffende ruimtes bezwaarlijk noemen. In het Kafee hebben de tafels en stoelen plaats gemaakt voor een rij kleurrijke lichtpanelen en wat rode bankjes, 'discreet' gesponsord door Coca-Cola. Met veel goede wil kun je dit inderdaad een 'lounge' noemen, zoals een van de organisatoren mij met een zweem van serieux op de vingers tikte.

De muziek in de Peace Room is nochtans alles behalve 'loungy'. Rond één uur weet Mushroom, alias Andrew Vowles, tot vorig jaar lid van de harde kern van Massive Attack, de danslustigen op te zwepen met een aanstekelijke mix van R&B, soul en hiphop. De Man zelf staat echter verveeld te staren naar het volkje in het weinig sfeervol verlichte Kafee, dat niet de beste akoestiek heeft. Hoewel er gedanst wordt en het volkje zich als mieren door de gangen kronkelt, blijft de sfeer lauw.

De ambiance in Vooruit stijgt evenredig met de temperatuur, zo blijkt. In de Balzaal, alias de Harmony Room, bouwt het Duitse Compost-label een heterogeen feestje. Eigenaar en duizendpoot Michael Reinboth, door een enthousiaste vriend bestempeld als "de creatiefste man ter wereld", heeft zijn familie meegebracht: Les Gammas (live), het Berlijnse dj-combo Jazzanova en de mannen van Fauna Flash, voor eeuwig in mijn geheugen gegrift als Sauna Flash, gezien de loodzware hitte. Hoe meer volk er toestroomt, hoe meer de Vooruit zich in een waas van zweet en waterdamp hult. De trap naar de Concertzaal lijkt wel het voorgeborgte van de hel: plakkerig warm en met rode lampen verlicht.

Hoewel de Concertzaal of Love Room zelf een absolute sauna is, huisvest ze wel het grootste en het meest vitale deel van het publiek, dat zich gewillig overgeeft aan de tunes van "the king of high-end house", Joaquin 'Joe' Claussell. Latin meets house meets Jimmy Sommerville. In het Kafee neemt Galacticamendum het roer over van Mushroom met een indrukwekkende intro en een radicale stijlbreuk. Het Belgische collectief werd in allerijl opgetrommeld om favoriet Squarepusher te vervangen. Die stuurde voor de tweede maal in de geschiedenis van '10 Days Off' zijn kat en doet zijn reputatie daarmee alle eer aan.

Ondertussen neemt mijn aanvankelijke enthousiasme voor het schitterend gerestaureerde Vooruit als ideale locatie voor '10 Days Off' steeds meer af. De tijdelijke nachtclub lijdt nog aan een paar kinderziektes. Er is slechts één ingang, vooraan. De vestiaire is achteraan in het gebouw en biedt maar plaats aan 600 stuks. Na meer dan een half uur aanschuiven wordt het luik voor onze neus dichtgesnokt. De vochtige hittegolf in de trappenhal naar de Concertzaal steekt tegen, de akoestiek in het Kafee is niet optimaal en de inrichting van de 'Rooms' had ludieker gekund.

Day 2, zondag, is opmerkelijk rustiger dan de 'populaire' opener van de '10 Days'. In de Concertzaal is er een speciale avond gewijd aan de club/het label Food. De set van Dj Luke Solomon brengt de 'boompty boom' terug naar de dansvloer en kan op enthousiaste kreetjes rekenen. Van een heel ander kaliber is de Duitse grootmeester van de mathematische precisie Thomas Brinkmann, die in het Kafee met zijn ritmeverschuivingen en lineaire beats een ingetogener publiek de dansvloer op krijgt. De Brit Jamie Lidell bedankt de Duitser uitgebreid voor hij aan zijn eigen postmoderne liveset begint: elektronische noisegeluiden met een streepje gezongen P-funk, zo lijkt het. Het levert een opmerkelijke mengeling op, die aan de zijlijn gevolgd wordt door wapenbroeder en big shot Cristian Vogel, met wie Lidell Super_Collider vormt. Plots is het dansende publiek een luisterend publiek, en wordt het Kafee toch nog een klein beetje de lounge die het moet zijn.

'10 Days Off' loopt nog tot en met 23 juli in Vooruit, Sint-Pietersnieuwstraat 23, Gent. Info en kaartjes: 09/267.28.29 of www.tendaysoff.be

Gentse Feesten

De Vooruit is dan toch niet de geknipte locatie voor dit evenement

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234