Zondag 19/01/2020

  1. Subscribe!

Ah, Utopia. Dat heerlijke land waar de droomoutfits je zomaar toelachen, waar alles je beeldig staat en ook meteen naar je kast verhuist... Helaas, de realiteit is anders. Geen geld, geen smaak of gewoon geen goesting? Deze alternatieve shoptherapieën beloven beterschap.

Overstijgt jouw smaak de inhoud van je portemonnee? Op stock- en sample sales sla jij je slag. Modegoeroe Tiany Kiriloff van Belmodo wijst je de weg. "Een zwarte slip is je beste vriend."

Tiany Kiriloff: "Veel Belgische modelabels doen geregeld hun overstocks van de hand. Probleem is soms dat zo'n verkoop al voorbij is voor je er goed en wel erg in had. Zorg er dus voor dat je op de hoogte blijft. Door Belmodo te volgen bijvoorbeeld, want we bedachten speciaal de Fashion Days om jou veilig en wel door het stockverkopenseizoen te loodsen. Degene die ik zelf nooit laat passeren, zijn de sales van Dries Van Noten en van Anne Kurris. Op die laatste vind ik altijd wel iets moois voor mijn dochtertjes, terwijl je bij Dries Van Noten onwaarschijnlijk mooie jurken kan vinden voor een fractie van de winkelprijs."

2. Bereid je voor

"Voor ik naar zo'n verkoop trek, bestudeer ik altijd heel zorgvuldig de catwalkbeelden, om te zien welke stukken er echt tussenuit springen. Kwestie van meteen op zoek te kunnen gaan naar wat ik echt wil hebben."

3. Deftig gekleed

"Wie voor de eerste keer een sample sale bezoekt, zal misschien wel even schrikken: meestal zijn er helemaal geen individuele pashokjes! Degelijk ondergoed - type zwarte Sloggi - is dus je beste vriend, als je niet met schaamrood op je wangen je kleren wil uittrekken. Zelf draag ik ook altijd een rok met een top. Zo kan je makkelijk boven- en onderstukken passen zonder in je blootje te staan."

4. Pick your moment

"Weet je al welke stukken je per se wil? Dan ga je best in het begin, als er nog de grootste keuze is. Koopjesjagers die vooral een heel grote korting willen versieren, wachten dan weer beter af tot het einde. Vaak wordt er dan nog wat extra van de prijs gedaan."

5. Kiezen is winnen

"Het lijkt onweerstaanbaar: van die prachtige designerkleren die nu eindelijk binnen je budget passen! Pas toch op: als je ook maar een beetje twijfelt, koop je een stuk maar beter niet, de kans is klein dat het ooit uit je kast komt. Wil je echt iets exclusiefs? Zoek dan naar het rek met de samples, daarin vind je vaak modellen die nooit in productie zijn gegaan en waar dus maar één of twee stuks van gemaakt zijn."

De volgende Belmodo Fashion Days vinden plaats van

17 tot 24 oktober.

Meer info: www.belmodo.be/fashiondays.

En ook...

Op zoek naar het ultieme koopje? Tweedehandswinkels en -websites zijn jouw beste vriend.

Schrijf je in op de nieuwsbrief van je favoriete merk. Zo krijg je geregeld interessante kortingen in je mailbox.

Ook outlets lonen vaak de moeite. En dan bedoelen we niet alleen de grote shoppingcentra: ook veel webshops hebben vaak een koopjeshoek waar je je slag kan slaan.

shoppen voor dummies

Er bestaan wel degelijk van die haatsmurfen die weinig plezier kunnen vinden in het afdweilen van winkels. Omdat dat vooral een probleem met een Y-chromosoom is, lanceerde Outfittery een online shopping- en stylingservice voor mannen. "Er goed uitzien was nog nooit zo makkelijk", beloven ze. Onze wederhelft deed de test.

Wantrouwend als we zijn, bekijken we eerst de algemene voorwaarden. Van een verplicht abonnement, verzendkosten of een lastige retourservice is gelukkig geen sprake, en betalen blijkt al even simpel. Je kijkt wat je houdt, en dat bedrag schrijf je over. Oef, niks houdt ons tegen om het fashionavontuur aan te gaan.

Eerst de online vragenlijst. In een paar muisklikken geef je je favoriete stijl (gewoon kiezen uit een paar fotootjes), confectiematen (een snelle kastcheck brengt duidelijkheid), favoriete merken en budget door. Simple comme bonjour. Wat later volgt een telefoontje: styliste Myrjam belt met een paar extra vragen. Hoe ziet ons dagelijks leven eruit? Draagt P. zijn jeans graag smal of wat losser? Zijn er kleuren die hij echt haat? Gelukkig blijft het kort, bondig en zonder al te veel blabla - Outfittery weet wat mannen willen! We spreken af dat ons twee outfits opgestuurd worden, eentje voor het werk en eentje om thuis te relaxen. Amper drie dagen later wordt een gigantische box geleverd. Cadeautjestijd!

We installeren ons in de zetel met een hapje en een drankje, de show kan beginnen. Bovenaan ligt een marineblauwe jas, die P. normaal nooit uit de rekken zou plukken. Als hij hem aantrekt, blijkt het wél een voltreffer te zijn. Perfect van maat, kleur en snit: deze mag blijven. De jeans is dan weer een misser: te lang, te smal. Ook twee T-shirts worden naar de kledinghemel verwezen - vale kleuren zijn niet zijn ding. Volgen nog: twee wollen truitjes (hoera, lang genoeg!) en twee hemden (niet slecht, maar toch ook niet je dat). De schoenen kunnen meteen op bijval rekenen: lekker casual van stijl en toch volledig leer, just as requested.

Cadeautjestijd

Met vier nieuwe items kunnen we dus gerust van een succes spreken, en de factuur wordt dan ook met de glimlach betaald. Wat we niet willen, wordt opgehaald door een koerier, voor rien de knots. Ons gedacht? Een heerlijke no-nonsense manier van shoppen, zo zonder friemelende verkoopsters. En zeker voor herhaling vatbaar. Komaan Outfittery, wanneer denken jullie eens aan de vrouwen? Wij houden ook van cadeautjes!

Ook eens proberen? www.outfittery.be.

Amai, er wordt zoveel moois gemaakt, maar helaas heeft zelfs de grootste dressing room zijn grenzen. De oplossing? Swishing, oftewel: kleren ruilen.

Wie? Karolien De Craecker richtte een paar jaar geleden met twee vriendinnen swishing.be op. "We zijn allemaal nogal eco-minded", vertelt ze, "dus toen we in Londen kennismaakten met swishing, waren we al snel verkocht. Nu organiseren we samen met tientallen vrijwilligers overal te lande evenementen voor bedrijven of gemeenten."

Wat? Swishing is eigenlijk gewoon een hippe term voor kledingruil. Je brengt spullen die je niet meer wilt binnen. Ze worden gekeurd en voorzien van punten. Die punten doen dan weer dienst als geld waarmee je kan gaan shoppen tussen de kleren die anderen hebben binnengebracht.

Wanneer? Hou goed de website www.swishing.be in de gaten, je vindt er alle evenementen!

En ook...

Heel leuk: spullen verkopen op tweedehandssites. Vooral naar relatief nieuwe merkartikelen is veel vraag.

Breng afgedankte, goede kleren naar een tweedehandswinkel. Je krijgt de helft van de prijs.

Populair zijn de weggeefhoeken op Facebook. Bereid je voor op een storm van reacties!

Au, zoveel keuze. En staat die kleur je eigenlijk wel? No worries, personal shopper Marian Denolf ontfermt zich over jou. "De puzzel moet kloppen."

Marian Denolf: "Om te beginnen kijk ik naar wat je al hebt. Dat geeft me een idee van je stijl, de kleuren die je graag ziet. Als je nog nooit een kleurenanalyse gehad hebben, doe ik er een: kwestie van de tinten te vinden die je er frisser doen uitzien. Daarna gaan we verder met moodboards. Welke looks bevallen je, en hoe passen ze binnen je leven? Een kinderverzorgster die vaak in het bos gaat wandelen, zal een andere garderobe hebben dan een advocate die graag naar de opera gaat."

Helemaal mee

"Voor casual kleren trekken we naar de ketens - al probeer ik de heel grote wel te vermijden. De boetiekjes doen we aan om eens iets specialers te zoeken, zo'n stuk dat ertussenuit springt. Natuurlijk hou ik er rekening mee dat alles met elkaar te combineren moet zijn - het is een hele puzzel, die moet kloppen. (lacht) Maar het draait niet om dure of erg speciale kleren: mensen moeten zich er vooral goed in voelen, een geüpdatete versie van zichzelf worden, zeg maar. Al vind ik wel dat je minimaal één trend moet integreren, zo laat je zien dat je mee bent. Heel belangrijk als je iets ouder bent en gaat solliciteren. Wat klanten ook willen? Verrast worden, met een combinatie die ze zelf nooit zouden maken, maar waar ze super mee staan."

"Wie een volledig nieuwe kleerkast wil, moet rekenen op een dag shoppen, wat je zo'n vier- à vijfhonderd euro kost. Lijkt veel, maar dan heb je ineens alles, wat een grote tijdbesparing betekent. Je vermijdt ook miskopen. Check maar eens in je kast wat je nooit draagt: je komt snel aan een paar honderd euro."

De ultieme tip van de pro? "Bezin voor je begint. Zeker in de solden: als je een stuk niet draagt, kan 50% korting zomaar even 100% verlies betekenen."

Op stap met Marian? www.depersonalshopper.be.

En ook...

In veel multimerkenboetieks of shoppingcentra kan je een beroep doen op stylingadvies.

Geen idee wat je staat? Een stijl- of kleurenanalyse brengt raad.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234