Vrijdag 21/02/2020

Onderwijs

1 op de 3 leerlingen kso zegt kunstwereld vaarwel na secundair

Cathoo Mathieu volgt de richting muziek aan het Lemmensinstituut in Leuven, maar wil daarna journalistiek gaan studeren.Beeld Tim Dirven

Een op de drie leerlingen uit het secundair kunstonderwijs kiest voor een niet-artistieke richting in het hoger onderwijs. Dat blijkt uit een bevraging die kso deed bij haar laatstejaars. “Mijn pianospel is gewoon niet sterk genoeg. Maar ik hou wel heel erg van schrijven.”

De Kunstgroep, die alle scholen binnen het kunst secundair onderwijs (kso) vertegenwoordigt, organiseert vandaag zijn jaarlijkse actiedag ‘kso uit de kast’. De scholengroep vraagt er om meer aandacht voor de kleinste onderwijsvorm en probeert er ook enkele hardnekkige clichés over kso de wereld uit te helpen. Een van die clichés is dat het kso geen goede algemene opleiding zou bieden. Vaker wel dan niet kiezen ouders er daarom voor om zoon- of dochterlief toch maar naar het ASO of TSO te laten gaan. “Ja, wij merken vaak dat dat een gevecht is bij inschrijvingen”, zegt Kris Bauwens, voorzitter van de Kunstgroep, het overkoepelend orgaan voor alle kunstscholen.

Het kso probeert dan ook al enkele jaren om dat idee uit de wereld te helpen. “Het is echt een misvatting. Kijk maar naar het aantal algemene uren dat wij geven. Wij geven er 28, in het ASO zijn dat er 32. Zoveel verschil zit daar toch niet op?”, zegt Bauwens. “Te weinig ouders weten dat en laten hun kind daarom vaak niet eens starten in het kso.” Bovendien wijst de Kunstgroep erop dat het welbevinden bij leerlingen nergens zo hoog ligt als in het kunstonderwijs. En ook de creatieve blik en de aandacht voor zelfstandig werken kunnen leerlingen helpen in het hoger onderwijs, meent Bauwens. 

Dat laatste beaamt Cathoo Mathieu volmondig. De 17-jarige studeert piano en gitaar aan het Lemmensinstituut in Leuven. “De theorie voor een les wiskunde kun je nog snel de dag op voorhand bekijken, maar zo leer je geen instrument spelen. Dat is een werk van lange adem, met systematisch oefenen. Dus ja, ik heb hier hard leren werken.”

Toch kiest Mathieu er aan het einde van het jaar niet voor om naar het conservatorium te trekken maar wel naar de hogeschool, om er journalistiek te studeren. “Ik vind van mezelf dat mijn pianospel niet sterk genoeg ontwikkeld is. Maar ik hou wel heel erg van schrijven.”

Bevraging

Ze staat niet alleen. Zowat een op de drie leerlingen uit het kso kiest voor zo’n niet-artistieke opleiding in het hoger onderwijs. Dat blijkt uit een bevraging die de Kunstgroep deed bij 350 laatstejaarsleerlingen. Bij de bevraging werden alle opleidingen aan de zogenaamde school of arts – denk aan alles tussen muziek, mode en architectuur – als artistieke opleidingen gerekend.

Een groot deel van de leerlingen kiest er dus voor om het artistieke achter zich te laten. “We vermoedden al langer dat een aanzienlijk deel van onze leerlingen ook voor niet-artistieke opleidingen koos”, zegt Bauwens. “Maar het is nu de eerste keer dat we zo’n algemene bevraging doen. Tot nu toe waren het enkel individuele scholen die dat deden.”

Ook Lieven Boeve, topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, vindt het belangrijk dat het kso die boodschap in de verf zet. “Natuurlijk is het belangrijk dat iedereen een goede algemene vorming krijgt, dat blijft nog altijd een van de basisdoelen van het secundair onderwijs.”

Vooral in het de richtingen woord en drama (62 procent) en beeldende kunst (68 procent) kiezen leerlingen overwegend voor niet-artistieke richtingen in het hoger onderwijs. Een meerderheid van de de leerlingen muziek (86 procent) kiest voor een artistieke opleiding. “Voorlopig ben ik de enige die zeker is dat het geen conservatorium wordt, ja.”

Toch heeft Mathieu niet het gevoel dat haar opleiding haar onvoldoende heeft voorbereid op zo’n keuze. “Natuurlijk zal het niveau van wiskunde hier misschien iets lager liggen dan in het ASO. Maar toen ik vorige week naar de openlesdag aan de hogeschool Thomas More ging, kon ik bijvoorbeeld perfect volgen. Wel had ik op voorhand een beetje stress over zo’n les in een grote aula. Maar misschien heb ik zelfs beter leren omgaan met die stress, doordat wij bijvoorbeeld moesten optreden voor publiek bij examens.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234