Maandag 18/10/2021

1 op 8 busabonnementen meebetaald door gemeenten

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Steeds meer gemeenten tasten in de geldbeugel om hun inwoners op het openbaar vervoer te krijgen. Het aantal abonnementen waaraan ze via een derdebetalingsregeling bijdragen verdrievoudigde in vijf jaar tot 53.000. Dat blijkt uit cijfers van De Lijn die De Morgen opvroeg.

Verdrievoudigd
De gemeenten participeren daarmee al in elk achtste abonnement van De Lijn. Vooral jongeren en 60-plussers profiteren van de gemeentelijke steun. In 2003 bedroeg het aantal De Lijnabonnementen waarin gemeenten meebetalen 17.875, een cijfer dat vorig jaar al was verdrievoudigd tot 53.796.

"Een fors aantal, zeker als je weet dat het totale aantal abonnementen bij De Lijn zo'n 400.000 bedraagt", zegt woordvoerder Tom Van De Vreken.

Niet overal wordt even diep in de gemeentekas getast. De meest gangbare formule is die waarbij 25 procent van de abonnementsprijs voor rekening van de gemeente is, goed voor 23.000 abonnementen.
Nog eens 16.000 abonnementen worden voor de helft betaald, terwijl de tussenkomst in 6.000 gevallen zelfs 75 procent bedroeg.

Gesubsidieerd
Een bijdrage via het abonnement is maar een van de manieren waarop gemeenten kunnen tussenkomen in de openbaarvervoerskosten in de gemeente. De Vlaamse gemeenten trokken de voorbije jaren ook flink wat centen uit voor kortingen op individuele ritten of rittenkaarten. In 2008 bedroeg het totale ritten dat op die manier gesubsidieerd werd nog eens 2,6 miljoen.

Samen met het aantal gesubsidieerde gebruikers steeg ook het aantal gemeenten dat een derdebetalerscontract met De Lijn afsloot. "We zitten ondertussen toch al aan 142 gemeenten, dat is bijna de helft van alle Vlaamse gemeenten", weet Van De Vreken. In 2004 bedroeg dat aantal met 106 gemeenten slechts een derde.

Jongeren en 60-plussers
De demarche van de gemeentes komt vooral jongeren en 60-plussers ten goede. De eerste krijgen vaak een forse reductie op hun buzzy pass, terwijl de laatste zo de periode overbrugd zien tot de leeftijd van 65. Vanaf dan betaalt de Vlaamse overheid sowieso de volledige kosten voor trajecten met De Lijn terug. De ritten die zo door die 65-plussers worden gerealiseerd zijn niet opgenomen in de derdebetalerscijfers van De Lijn.

De steile klim van de derdebetalersregeling met gemeenten heeft ook een verklaring. "Lokale overheden zien het vaak als een erg efficiënt middel om de leefbaarheid in de gemeente te verbeteren", zegt Van De Vreken. "Je ziet bijvoorbeeld dat gemeenten naar die maatregel grijpen als ze de verkeersknoop in de buurt van scholen wil aanpakken. Als kinderen met de bus naar school kunnen, betekent dat meteen een pak minder auto's voor de school. Ook voor de verkeersveiligheid in de gemeente is de evolutie dus een uitstekende zaak."

Te populair
Bij de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG) wordt erop gewezen dat De Lijn zijn derdebetalerscontracten ook erg actief promoot.

"De maatschappij heeft mobiliteitsconsulenten die systematisch alle gemeenten aflopen", weet mobiliteitsmedewerker Erwin Debruyne. "Die strategie werpt vruchten af."

Het succes van de derdebetalersregelingen noopt gemeenten overigens soms ook om op hun passen terug te keren. "Neem nu Ronse, vertelt Debruyne. "Het gemeentebestuur is daar begonnen met bussen die volledig gratis waren. Alleen bleken de bussen plots zo in trek dat de factuur te hoog opliep. De gemeente heeft daarop besloten om over te schakelen op een 75-procentregeling." (Kris Hendrickx)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234