Dinsdag 19/10/2021

1.340 Vlaamse scholen wachten op nieuwe gebouwen

Dat scholen die een nieuw gebouw nodig hebben op een lange wachtlijst terechtkomen, is een oud zeer. En ondanks wat extra financiële injecties de laatste jaren blijft volgens het nieuwe jaarrapport van de Dienst voor Infrastructuurwerken van het Gesubsidieerd Onderwijs (Digo) de toestand verslechteren.

Brussel

Eigen berichtgeving

Eind 2003 lagen er bij de Digo, dat binnenkort omgevormd wordt tot Agion, het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs, 1.250 dossiers te wachten tot ze goedgekeurd werden. Daarop moesten gemiddeld zo'n zes jaar worden gewacht en in totaal vroegen werd 887 miljoen euro aan subsidies aangevraagd. Maar het gaat snel: amper enkele maanden later, medio 2004 dus, liggen er al 1.340 dossiers in de lade. De wachttijd is nog altijd even lang maar het geldgebrek is ondertussen al gestegen tot 932 miljoen euro. De bouw- en renovatiedossiers van het hoger onderwijs zijn niet mee opgenomen in die cijfers en ter vergelijking: in datzelfde 2003 werden 784 dossiers goedgekeurd. Digo kon daar in totaal zo'n 116 miljoen euro aan besteden.

Sinds 1999 zijn de middelen van Digo jaarlijks gestegen maar een besparing in 2004 zorgde weer voor een terugval. De extra middelen brachten sowieso weinig soelaas: het aantal niet-behandelde dossiers bleef toenemen. In internationale context doet Vlaanderen het allesbehalve goed: met een investering van 3,5 procent van het onderwijsbudget in infrastructuur bengelen we onderaan het lijstje van Oeso-landen. Enkel Portugal doet het even slecht. Ierland is met 9 procent de beste leerling van de klas.

Nochtans zijn infrastructuurwerken aan de Vlaamse schoolgebouwen meer dan broodnodig. Uit een studie van een paar jaar geleden bleek dat 13 procent van de scholen een gebouw heeft dat ergens voor 1920 gebouwd werd. Bijna de helft heeft onderdak in een pand dat dateert van voor 1960 en amper een op de vijf heeft gebouwen waarvan de eerste steenlegging na 1980 plaatsvond. Een op de vijf scholen behelpt zich ondertussen al met containerklassen of heeft andere oplossingen gezocht om het overschot aan leerlingen een plaats te geven. Bovendien beperken scholen die bepaalde werken echt niet meer kunnen uitstellen zich vaak tot een opknapbeurt. Van echte nieuwbouw is nog amper sprake.

Dat heeft, volgens Digo, niet alleen te maken met het gebrek aan middelen maar ook met de vele eisen die vanuit andere domeinen aan scholen gesteld worden. Daarbij wordt gedacht aan brandveiligheid, bepaalde milieuvoorschriften of de toegankelijkheid voor mindervaliden, wat gebouwen vaak een stuk duurder maakt. Digo heeft de afgelopen tijd al enkele maatregelen genomen die de toestand enigszins zouden moeten verbeteren. Scholen worden aangemoedigd om privé-partners te vinden die mee bereid zijn om in schoolgebouwen te investeren. Grote infrastructuurwerken moeten in fases uitgevoerd worden en Digo is al enkele jaren gestopt met het subsidiëren van zwaar didactisch materiaal zoals allerlei machines die gebruikt worden in het tso. (KH)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234