Look Hoes Talking

Zo kwam Faces On TV tot de platenhoes van zijn debuutalbum

Faces On TV werkte voor artwork van ‘Night Funeral’ met streetartist Sam Scarpulla en fotograaf Alexander Popelier

Jasper Maekelberg van Faces On TV is in verwachting van zijn langverwachte debuutplaat. Met zijn eersteling, Night Funeral, wil de Gentse topproducer en muzikant op alle vlakken scoren. Ook met zijn platenhoes. Hij nodigde ons uit om kijken hoe dat artwork tot stand kwam.

4 De uiteindelijke platenhoes van 'Night Funeral'. © Alexander Popelier

Wanneer we het appartement waar we verwacht worden betreden, ligt Jasper Maekelberg in bed met een naakte vrouw aan zijn zijde. Een grote muurschildering van streetartist Sam Scarpulla vult de witte muur achter het bed. Aan de andere zijde van het vreemde tafereel tuurt fotograaf Alexander Popelier naar de eerste geschoten beelden op zijn computer. “Ik heb een t-shirt met een kat meegebracht. Misschien moet ik het daarmee proberen?”, grapt Maekelberg. En zo geschiedde. Met een lap textiel die zijn navel met moeite bedekt stapt de producer en multi-instrumentalist terug in bed.

Het is aanvankelijk gissen naar het concept van de platenhoes, al wordt dat snel duidelijk na een suggestie van de bezieler van Faces On TV. “Is het een idee dat ik uit het bed stap? Dan zie je mij vertrekken.” Op Night Funeral sluit hij naar eigen zeggen een hoofdstuk af. Hij neemt het woord break-upplaat niet in de mond, maar het artwork suggereert wel dat hij als een dief in de nacht vertrekt. “De vrouw die naast mij ligt is geen onenightstand. Het is inderdaad uit met mijn lief”, knikt Jasper Maekelberg. “De albumtitel, Night Funeral, klinkt zeer donker, maar het is eerder een verwijzing naar hoe je je ’s nachts anders gedraagt, alsof je in een andere wereld leeft.”

Neo-expressionisme

Faces On TV wil met de muziek, platenhoes, singlehoezen en video’s een coherent verhaal vertellen. De rode draad die bovenstaande middelen met elkaar verbindt, zijn de tekeningen van de Gentse artiest Sam Scarpulla. Hij maakte voor elke song op het album een tekening. Een combinatie van enkele van die iconen vormt het artwork van Night Funeral. “Ik had een schilderij gezien van de Italiaanse kunstenaar Fortunato Depero en wilde graag werken rond een hedendaagse variant van zijn stijl. Toen ik op Sam zijn werk botste was ik meteen verkocht. Ik zag bovendien veel raakvlakken met het Italiaanse neo-expressionisme van Depero.”

4 Jasper Maekelberg van Faces On TV (midden) met streetartist Sam Scarpulla (links) en fotograaf Alexander Popelier (rechts). © Wouter Van Vooren
Share

"Het is logisch dat ik zelf op de hoes sta."

Jasper Maekelberg van Faces On TV

Maekelberg wilde Scarpulla aanvankelijk vragen om een van zijn werken als artwork te gebruiken, maar wijzigde licht van idee nadat hij zijn eigen debuutplaat had beluisterd. “Ik kwam tot het inzicht dat dit album heel persoonlijk is. Dat geldt zowel de teksten als de muziek – ik heb nagenoeg alles zelf ingespeeld. Het leek mij daarom logisch dat ik zelf op de hoes zou staan.”

4 © Wouter Van Vooren

In de ruimte naast ons werkt ontwerper Dries Deriemaeker onder het toeziend oog van Sam Scarpulla aan de lay-out van het album. “Ik ben een verhalenverteller die geen woorden maar beelden gebruikt”, zegt die laatste over de iconen die hij voor elk nummer tekende. “Ik vond het belangrijk om de dualiteit die ik in de muziek hoor te vertalen naar tekeningen.”

Faces On TV brengt bij de release van
Night Funeral een exclusieve vinylversie uit waarbij u een print krijgt van Sam Scarpulla, die vooral bekend staat voor zijn muurschilderingen. Jasper Maekelberg ziet in zo’n fysiek album echter meer dan een leuk hebbeding. “Ik vind het belangrijk dat als je naar de hoes kijkt, je meteen weet waar je je aan kan verwachten.”

Night Funeral van Faces On TV verschijnt op 20/4 via Unday Records. facesontv.be 

Dossier Look Hoes Talking
Dossier Look Hoes Talking

In de rubriek Look Hoes Talking gaan we op zoek naar het verhaal achter een Belgische platenhoes.

Lees alle artikels

cult

zine