Look hoes talking

Wanneer de frontman zelf de platenhoes maakt: “Kil beeld voor warme songs”

LOOK HOES TALKING: Flying Horseman – ‘Rooms / Ruins’

2 De nieuwe van Flying Horseman: minimalistisch artwork, maar de muziek is barok. © Bert Dockx

In de rubriek Look Hoes Talking gaan we op zoek naar het verhaal achter een Belgische platenhoes. Deze week: Rooms / Ruins, de nieuwe langspeler van Flying Horseman, met artwork van frontman Bert Dockx.

Bert Dockx, de orkestleider van Flying Horseman, is een nomade die zijn tent binnen verschillende genres opstelt. Als je de hoes van Rooms / Ruins ziet, zou je vermoeden dat de Antwerpenaar op zijn vijfde langspeler volop de kaart van het minimalisme trekt.

Dockx veegt dat vermoeden meteen van tafel. “Het artwork is inderdaad minimalistisch, maar de muziek is barok. Ik vind het ook een kil beeld, terwijl de songs net warm zijn. Ik voelde mij eerder aangetrokken door een neutraal beeld – een hoes die je nieuwsgierigheid prikkelt. Je kan er weinig uit afleiden, en dat is een goede eigenschap. Ik wil de muziek puur laten binnenkomen.”

Share

‘Ik mag blij zijn dat ik omringd ben door getalenteerde mensen’

Bert Dockx

Wanneer het brein van Flying Horseman over de hoes van zijn nieuwe plaat praat, lijkt het alsof de zoektocht naar een artwork vlekkeloos verliep. “Maar ik heb nooit eerder zo veel potentiële platenhoezen gehad”, lacht hij. “Het was te absurd voor woorden. Ik heb drie keer mijn akkoord gegeven voor een ontwerp, om niet veel later terug van nul te beginnen. Het was een vage en tegelijk chaotische periode. Ik mag blij zijn dat ik omringd ben door getalenteerde mensen met veel geduld.”

Toevalstreffer

2 Je kan de platenhoes haast letterlijk zien als de deur die naar de muziek leidt. © Unday Records

Dockx kwam samen met zijn creatieve partners Philippe Werkers en Pauline Scharmann tot verschillende concrete pistes, van zwart-wit hoezen tot “een nostalgisch beeld van een vrouw in een jaren zeventig appartement.” Dat Dockx het artwork van de plaat uiteindelijk zelf ontwierp, was puur toeval. Flying Horseman schreef een collectie nieuwe nummers voor een voorstelling in deSingel in Antwerpen, waaruit Rooms / Ruins is ontstaan. “Philippe, die in het verleden bijna alle hoezen heeft ontworpen, had naar aanleiding van dat project enkele voorstellen gedaan. Ik wist het toen niet meer, totaal in de war door de vele opties.”

“Ik herinner mij dat Philippe op een avond bij mij thuis zat, en plots een tekening toonde van een zwart blok dat een deur in een ruimte voorstelde”, gaat de Antwerpse muzikant verder. “Ik heb er met mijn computer dunne lijnen aan toegevoegd, om het gevoel van de ruimte te versterken. Het is dus dankzij hem dat ik op deze hoes ben gekomen.” Bert Dockx was niet meteen overtuigd, bekent hij. “Er zat iets in, dat wist ik, maar ik heb pas veel later beslist dat dit het zou worden.”

Share

‘Het openingsnummer ‘The Key’ gaat letterlijk over het betreden van een kamer. Ik besef nu pas dat die song aansluit bij de hoes’

Bert Dockx

Ook het binnenwerk, van de hand van ontwerper Pauline Scharmann, is net als het coverbeeld sober. Je kan de platenhoes van Rooms / Ruins haast letterlijk zien als de deur die naar de muziek leidt. “Het heeft iets mysterieus, alsof iemand je probeert binnen te lokken. Het openingsnummer ‘The Key’ gaat letterlijk over het betreden van een kamer. Ik besef nu pas dat die song aansluit bij de hoes.”

Dubbelzinnigheden

Bert Dockx creëert (on)bewust contrast tussen de muziek en de visuele begeleiding. “Ook de muziek zit vol dubbelzinnigheden. Zo zijn er nummers die op het eerste gehoor agressief klinken, maar die net een warmte qua tekst hebben. Je zou verder nooit kleurrijke muziek verwachten als je in de platenwinkel staat en Flying Horseman niet kent. En ik vind ‘rooms’ en ‘ruins’ twee interessante, contrasterende woorden.”

Share

‘Ik hoop dat je je inleeft in de rol van een personage dat in die ruimte staat’

Bert Dockx

Hij hoopt verder dat de hoes méér is dan een minimalistische tekening. “Ik vind dit niet zomaar een abstract, nietszeggend beeld. Ik vind het net filmisch en hoop dat ook anderen er iets verhalend in zien. Ik hoop echt dat je je inleeft in de rol van een personage dat in die ruimte staat.”

Misschien kunnen de liefhebbers van de betere platenhoes ook gokken waar de gitarist de mosterd haalde voor het artwork van Rooms / Ruins. “Er staan hier een paar hoezen waar ik al jaren fan van ben, die hebben mij misschien wel hebben geïnspireerd om tot deze hoes te komen: R.I.P. van Actress en The Redeemer van Dean Blunt – prachtige zwart-wit beelden. Nu alleen nog hopen dat mijn vinylplaten even mooi zijn afgewerkt (lacht).”

Rooms / Ruins van Flying Horseman verschijnt op 26/1 via Unday Records. flyinghorseman.be

Dossier Look Hoes Talking
Dossier Look Hoes Talking

In de rubriek Look Hoes Talking gaan we op zoek naar het verhaal achter een Belgische platenhoes.

Lees alle artikels

nieuws

cult

zine