Hiphop

Vrouwelijk en grofgebekt: ‘Ephorize’ van CupcakKe is hiphop anno nu

1 CupcakKe houdt zich voor niets of niemand in. © Shaun Andru

Ze is net zo grofgebekt als grappig. En de cartooneske leeuwenmoed die ze tentoonspreidt op Ephorize doet vermoeden dat Elizabeth Harris, alias CupcakKe, de seksuele barricades beschouwt als springplank naar een hoge vlucht in 2018.

Share

Met de bollen en billen bloot onderneemt Elizabeth Harris een kruistocht voor meer seksuele vrijheid
in conservatief Amerika

Zullen we het maar meteen bekennen? We hebben een zwak voor vuilgebekte vrouwen. Van Amy Winehouse over Peaches tot Salt-n-Pepa en Shirley Manson van Garbage. Alleen al de gedachte dat hun lik-me-vestje-én-vajayjay-houding allerhande macho’s, puriteintjes en slappe lulletjes in de lendenstreek doet verschrompelen, bezorgt deze dolle Mina's een wit voetje.

Met een vagijn vol venijn en een vuilspuiend muiltje ploegt ook de zelfverklaarde Queen Elizabitch zich doorheen
Ephorize, waarop een pleidooi voor gendergelijkheid even luid weergalmt als onverdunde smeerpijperij. Met de bollen en billen bloot onderneemt Harris een kruistocht voor meer seksuele vrijheid in conservatief Amerika, waar de zedenpreek het voorlopig blijft winnen van gezond verstand.

In 2015 bestormde ze de scene met songs die ‘Deepthroat’, ‘Vagina’ en ‘Juicy Coochie’ heetten. Haar eerste mixtape noemde ze dan weer Cum Cake, wat zoveel betekent als “zaadtaart”. Subtiel! “Ik dacht dat ik klaarkwam, maar ik pieste op een piemel”, komt CupcakKe ook – welja – gortdroog binnen in het zweterige nummertje ‘Duck Duck Goose’: een song die bewust geschreven lijkt om te provoceren. Romantisch klinkt haar visie op de vleselijke liefde nooit, maar de strakke en minimalistische beats maken Ephorize toch nog prikkelend.

Losbandig lustoord

In de holebi-hymne ‘Crayons’ breekt ze dan weer een lans voor meer seksuele verdraagzaamheid: “Boy on boy, girl on girl”, spuwt de hiphopprinses uit Chicago over een plastiekerige trompet die van Stromae gejat kon zijn. “Like who the fuck you like / Fuck the world.”

De buitenwereld oogt als één losbandig lustoord op Ephorize. Daarin wordt de luisteraar (m/v/x) aangespoord om het op een ongebreideld zuigen en spuiten te zetten, terwijl de bible belt zijn tanden stuk mag knarsen op deze keiharde Cake. Een kleine bloemlezing? “This pussy is a vending machine”, klinkt het ergens. Maar ook: “My cakes got fatter by using cum as the batter” en “Coochie guaranteed to put you to sleep so damn soon/Riding on that dick I’m reading Goodnight Moon.” De liefde voor haar nedergelegen lippen hoeft niet onder te doen voor de gore trefzinnen die over haar bovenste lippen rollen.

Share

De liefde voor haar nedergelegen lippen hoeft niet onder te doen voor de gore trefzinnen die over haar bovenste lippen rollen

De seksuele anekdotes, double-entendres en referenties klinken opvallend cartoonesk. Dat ontkent zij trouwens niet. In het toepasselijk getitelde ‘Cartoons’ rapt CupcakKe zelfs: “If I see carats like Bugs Bunny/I’m Batman, robbin’ for the money… I’m a snack so I attract Scooby Doos/Give ’em Smurf dick, that’s balls blue”.

De vrije associatie in haar lyrics is evenwel lang niet de grootste troef op Ephorize. Zo speelt de plaat met de muzikale erfenis van New Orleans, schuwt ze evenmin tropical house (‘Total’) of reggaeton (‘Crayons’) en durft de hiphopster ook voorbij te gaan aan haar gebruikelijke shock-and-awe-offensief. “Back then we had lipgloss and some overalls, that’s the usual/ Nowadays I gotta show skin and wear sew-ins to feel beautiful” rapt ze in ‘Self Interview’, waarmee ze de typische verwachtingen van zowel opgroeiende vrouwen als aanstormende sterren op de korrel neemt.

Move over, male bitches! De toekomst van de hiphop oogt vrouwelijk en rooskleurig. CupcakKe levert alvast het eerste bewijs van 2018.

Ephorize is nu uit.

Dossier Muziek, maestro!
Dossier Muziek, maestro!

Honger naar muziek? Die kan u hier stillen met de recensies en andere artikels van onze muziekredactie.

Lees alle artikels

nieuws

cult