Review

TaxiWars op Pukkelpop: "Hier geen laptops, graag respect voor subtiele muziek"

2 © Stefaan Temmerman

Hoe je Tom Barman snel kwaad krijgt? Door luidkeels te beginnen kletsen tijdens zijn TaxiWars. Veel passanten kwamen zaterdagnacht in de Wablief?! schuilen voor de regen en zetten het er op een rumoerig tateren. "Mensen alsjeblief. Hier staan geen laptops op het podium", bromde Barman een kwartier in de set. "Dit is subtiele muziek. Toon een beetje respect."

Die duidelijke boodschap kwam niet meteen bij iedereen achteraan over, maar dat kon de magie op het podium gelukkig nooit breken. De Antwerpse jazz-band heeft met 'Fever' een tweede plaat klaar (die in oktober verschijnt), en TaxiWars wou Pukkelpop graag al een eerste voorsmaakje geven. Kersverse single 'Bridges' belooft veel goeds: subtiel en zacht, met alweer een briljant streepje sax van Robin Verheyen.

2 © Stefaan Temmerman

De wisselwerking tussen beide frontmannen zat helemaal juist in de Wablief?! De twee voeden van elkaar. Barman als een hitsige spring-in-t-veld aan de micro, en naast hem Verheyen die iedereen ging bezweren met zijn instrument. 'Who That' was zo'n typerend voorbeeld. Barman duwde zijn microfoon diep in de saxofoon, waarop Verheyen zich plots losrukte en op de tippen van zijn tenen ging spelen.

In 'Death Ride Through Wet Snow' nam Barman (in een zonnig bloemenhemd gestoken - o ironie), een elektrische piano voor zijn rekening en zorgde de contrabas voor een heerlijk ritme. Het moment voor Robin Verheyen om zich met de ogen gesloten haast een ongeluk te beginnen blazen.

Eindigen deed TaxiWars met het titelnummer van de nieuwe plaat. 'Fever' bleek 'all about that groove' te zijn, met Tommy schuddend en schuifelend aan de maracas. Heel hecht, lekker compact. TaxiWars misstond dus niet als afsluiter in de Belgen-tent op Pukkelpop. Die vodka-red bulls en rode wijn achteraf waren meer dan verdiend. Jazz versus wauwelaars: 1-0.

Dossier Pukkelpop
Dossier Pukkelpop

Lees alle artikels

cult

zine