Albumrecensie

'Sweetener' van Ariana Grande: een teveel aan buitenaardse perfectie

Troonpretendente van de r&b grossiert in hightechpop

2 Sweetener Ariana Grande © rv

Met Sweetener maakt Ariana Grande zich langzaamaan klaar om de r&b-troon te beklimmen. Maar voorlopig moet ze nog onderdoen voor vorstinnen als Beyoncé en Rihanna.

“Bare feet, runnin' late, her car started / Even though the only thing that she driving, a hard bargain / More important is I'm kinda sorta out the door but / She put me back together when I'm out of order.” Aldus de Amerikaanse rapper Mac Miller over zijn relatiebreuk met Ariana Grande op zijn zopas verschenen, sterke plaat Swimming. Grande verliet hem vanwege zijn roekeloze levensstijl vol drank en drugs. Vandaag is ze verloofd met de Saturday Night Live-acteur Pete Davidson.

 “Know better than to bark up my tree / Just for me to fall and leave", zingt ze hoofdschuddend op Sweetener, haar vierde plaat. “Nah, I'd rather just watch you smoke and drink, yeah.” 

Share

Ariana Grande schrikt er in haar naadloze popproducties niet voor terug de barsten in de façade te belichten

Niet dat Grandes nieuwe album een break-upplaat is. Er staat ook een liedje op dat ‘Pete Davidson’ heet, waarin ze euforisch zingt dat ze haar zielsgenoot heeft gevonden. Verderop, in het bedrieglijk luchtige ‘Get Well Soon’, belicht ze haar angstaanvallen en de mentale breakdown die haar vorig jaar even vloerde. Ze schreef de tekst na de terroristische aanslag na haar concert in de Manchester Arena in mei 2017.

Platte r&b?

Schijnbaar onbezorgde, bloedmooie, schatrijke r&b-supersterren zijn kennelijk niet immuun voor burn-outs. Ariana Grande mag dan een geestes- en stijlgenote lijken van verwende popdiva’s als Mariah Carey, ze schrikt er in haar naadloze popproducties niet voor terug de barsten in de façade te belichten. Het is op zijn minst desoriënterend, omdat de glossy, peperdure klank van Sweetener de ultieme perfectie suggereert.

Vandaag is die esthetiek na bijna dertig jaar pop-r&b – van Whitney en Bobby over En Vogue en TLC tot bij Destiny’s Child, Usher en Rihanna – een allesoverheersend dialect binnen de zwarte soulmuziek geworden. Veel meer nog dan gemakkelijk geldgewin is bovengenoemde productiestijl bovenal een identiteitsversterkend vormelement. 

2 Ariana Grande in maart op de March for Our Lives in Washington. © EPA

Wie anno 2018 nog steeds zijn neus ophaalt voor zogenaamde 'platte r&b' verzet zich tragikomisch genoeg dus niet langer tegen een commerciële koers, maar tegen een volwaardig, tot volle wasdom gekomen muziekgenre.

Aalglad 

Zeker, de glasheldere elektropop van ‘No Tears Left To Cry’ heeft in die mate alle oneffenheden uit zijn textuur en zangpartijen gestreken dat het eindresultaat bij momenten akelig aalglad aandoet. Niet zelden benaderen Grandes subliem geconstrueerde zangharmonieën buitenaardse perfectie. 

Sweetener dankt zijn hoogvliegers aan Pharrell Williams, die de puike funk van 'Blazed', 'The Light Is Coming' (met Nicki Minaj) en 'Borderline' (met Missy Elliott) vol hyperactieve drummachines, ravey synths en gonzende bassen stopt. Op die manier laat hij broodnodige zuurstof toe in Ariana's hightechbubbel. 

Sweetener out zich als een overgangsplaat naar gedurfder spul. Wedden dat haar volgende worp een doorwrochte, donkere popplaat wordt à la Rihanna's Rated R?

nieuws

zine