Soulwax-nostalgie: even terugblikken op 'Most of the Remixes...' uit 2007

Vrijdag komt hun nieuwe album uit, wij kijken in afwachting in de achteruitkijkspiegel

1 ©Jorne Daems

Voor het eerst in 12 jaar brengt Soulwax nog eens een plaat uit: From DeeWee, opgenomen in hun Gentse Deewee-studio. En daarom blikt De Morgen een hele week lang terug op hun oudere werk. Met in 2007 Most of the Remixes..., de beste remixcompilatie ever!

In 2007 haalde de prille blogosfeer opgelucht adem. De zoektocht naar zeldzame elektronische dansmuziek werd er nagenoeg gestaakt bij de komst van de ultieme remixverzamelaar van de noughties: Most of the Remixes..., een dubbelaar met wellicht de langste albumtitel in de Belgische muziekgeschiedenis.

U wil de integrale titel nog eens op uw bord? Vooruit dan maar, nog één keertje: Most of the remixes we’ve made for other people over the years except for the one for Einstürzende Neubauten because we lost it and a few we didn’t think sounded good enough or just didn’t fit in length-wise, but including some that are hard to find because either people forgot about them or simply because they haven’t been released yet, a few we really love, one we think is just ok, some we did for free, some we did for money, some for ourselves without permission and some for friends as swaps but never on time and always at our studio in Ghent. Pfoei! Die ellenlange zin tooide bovendien de voorzijde van de platenhoes.

Maar klopte de titel wel? Nope. Dat van die Einstürzende Neubauten-remix was een geintje, want die herwerking staat als nulnummer op cd 2 (gewoon even terugspoelen vanaf de eerste track). Wat met de nummers die er uiteindelijk niet op stonden? Tja, de Soulwax-remix van ‘Get Innocuous’ van LCD Soundsystem kwam vermoedelijk nét te laat voor deze compilatie. En nee, ‘Theme from Discothèque’ van hun alter ego Samantha Fu is géén remix. Dus deze dubbelaar was een vrij volledig overzicht van het remixwerk dat Stephen en David Dewaele sinds het begin van de noughties afleverden.

Ziedende bewerking

Share

‘Standing in the Way of Control’, een punkfunknummer van Gossip, krijgt een steroïdebehandeling tot een monsterachtige Hulk van een song overblijft

Most of the Remixes kwam hoe dan ook nét op tijd. Met Nite Versions had Soulwax in 2006 het startschot gegeven voor de dancepunkgekte die Justice, Digitalism en Boys Noize baarde. Hun remixalbum zette te midden van die zogenaamde new rave-hype nog eens de puntjes op de i. Want niemand kwam op de proppen met zo’n woeste, ziedende, alles verpulverende bewerkingen als de Dewaeles. Op die manier vulde Soulwax zijn eigen dance-erfenis op een haast sardonische wijze aan. Alsof de jongens de heersende trend terloops wat kwamen bijsturen met beukende beats die nogmaals onderstreepten wie de true originators zijn.

De uitschieters op Most of the Remixes zijn talrijk. De uppercut die de heren van ‘Phantom, Pt.2’ van Justice maakten, bijvoorbeeld. Of de pompende ravetechno die ‘Lovelight’ van Robbie Williams aan flarden rijt. Elders monteren de boys ‘Can’t Get You Out of My Head’ van Kylie Minogue op stonerrockgitaren en pompen ze de Belgische danceklassieker ‘Dominator’ van Human Resource op tot groteske, ronduit explosieve proporties.

Share

De liveshows die op deze remixcompilatie volgden, kunnen we zonder schroom grensverleggend noemen

Het koninginnenstuk? ‘Standing in the Way of Control’, een punkfunknummer van Gossip, dat een steroïdebehandeling krijgt tot een monsterachtige Hulk van een song overblijft die je definitief knock-out mept.

De liveshows die op deze remixcompilatie volgden, kunnen we zonder schroom grensverleggend noemen. Soulwax tweakte zijn Nite Versions-formule en turnde zijn liveshow om tot een allesomvattend ravespektakel dat schipperde tussen rockconcert en dj-set waarin remixen, covers en eigen werk elkaar bezwangerden. De concerten die Soulwax op die manier overal ter wereld speelde, vormden het bronmateriaal voor de documentaire Part of the Weekend Never Dies.

De Dewaeles schoven het remixen allesbehalve opzij na deze verzamelaar. In de bijna tien jaar die erop volgden, bewerkten ze hits van MGMT, Tame Impala, Joe Goddard, Late Of The Pier, Metronomy, Jungle, GOOSE, Shock Machine en Warpaint. Als daar maar geen tweede compilatie van komt!

Dit schreef de Belgische pers:

“Zinderend!” (De Morgen)

“Pareltjes die tot de beste en meest gedurfde dancemuziek van de laatste tien jaar mogen worden gerekend” (De Standaard)

Dit schreef de buitenlandse pers:

“Afzonderlijk zou bijna elk nummer een hoogtepunt zijn op een namiddagje waar je de blogosfeer afdweilt – niet verwonderlijk is dit materiaal 'en masse' iets minder vlot verteerbaar” (Pitchfork)

“Al bij al is dit album ronduit fantastisch en wellicht de beste compilatie ooit” (BBC online)

Komende vrijdag brengt De Morgen een exclusief interview met de broers Dewaele naar aanleiding van hun nieuwe plaat.

nieuws