Pukkelpop

Ryan Adams op Pukkelpop: pluchen tijger, rockende krijger

Ryan Adams in klaarlichte dag op de Main Stage van Pukkelpop. Werkte dat? Reken maar van yes. Zijn songs bleven ook op dat immense podium resoluut overeind. Uiteraard hadden we de rockende bard liever in een halfduistere tent gezien, maar Adams had zich een duidelijke missie vooropgesteld: de massa veroveren, en een stempel drukken op Kiewit.

3 © Stefaan Temmerman

Timide oogde Adams allerminst. "Hello Belgium, let's party!", waren zijn vurige openingswoorden. Prikkelgevoelig? Vergeet het. Met een flying V-gitaar om de nek zette hij 'Do You Still Love Me?' in als een echte rockheld. Adams eiste en kreeg de handen omhoog. Zijn jeansjasje ging al snel uit - het werd tijdens 'Gimme Something Good' netjes over een kapstok gedrapeerd - en met het aan het publiek opgedragen 'Stay With Me' vroeg hij iedereen mee te klappen. Ook Timothy Showalter, de frontman van Strand of Oaks die naast ons stond, gehoorzaamde gewillig.

Adams' groep stond erg compact opgesteld voor een toren van versterkers en oude tv-monitors, die halfnaakte vrouwen en gruis braakten. Er waren vijf pluchen tijgers op het podium gezet, met daartussen vijf rockende krijgers. De drums klonken lekker pompend, en ook het orgel mocht regelmatig van de leiband. De Amerikaanse stars and stripes-vlag met vredesteken die over de toetsen gedrapeerd hing, oogde meer dan symbolisch na de rellen in Charlottesville.

3 © Stefaan Temmerman

Er zat veel dynamiek in de set, die een klein uur duurde. De zanger werkte zich uit de naad. Na een half uur stond hij al met doorweekte haren te spelen. Adams stopte lekker veel distortion in het snedige 'Outbound Train', en bij 'New York, New York' drukte hij even op het rempedaal, met een innig stukje mondharmonica. Om in 'Am I Safe' constant tussen zacht en hard te gaan balanceren.

Tijdens 'Cold Roses' verdwenen zanger en band plots in de mist, met een rookmachine die in overdrive ging. De zanger die nadien terug tevoorschijn kwam, bleek terug in zijn schulp gekropen te zijn. Adams zocht alsmaar vaker de achterkant van het podium op, als wou hij in zijn versterkers kruipen. Deren deed dat niet echt: op de rockende riff van 'Fix It' kon je een wolkenkrabber bouwen, zo stevig stond die gebeiteld.

3 © Stefaan Temmerman

Aan het eind kwam Adams terug uit zijn veilige cocon gekropen. Om 'Shakedown on 9th Street' te introduceren. Die slotsong werd ingezet met roffelende drums, kreeg een vurig stukje hammond mee en eindigde vol razernij. Toen een roadie Adams' microstatief weer overeind probeerde te zetten, ramde hij die schuimbekkend omver. De frontman ging aan de rand van het podium soleren, stak zijn gitaar triomfantelijk omhoog, en smeet die neer op het drumstel. Opdracht volbracht.

Dossier Festivalitis
Dossier Festivalitis

De hele zomer lang lokken we u uit uw festivaltent met reportages, interviews en recensies.

Lees alle artikels

nieuws

cult

zine