Record Store Day

Record Store Day: herinner jij je eerste elpee nog?

- Sven De Potter - Bron: Selectief
9 © REUTERS

Welke plaat uit je jeugd is je altijd bijgebleven en draai je nu nog? Geen betere vraag om te stellen in aanloop naar Record Store Day, de absolute hoogdag van het zwarte goud, komende zaterdag.

Jente Pironet (Portland): ‘Bob Dylan’s Greatest Hits’

9 © RV

“Bob Dylan!” Jente Pironet (26) – die met zijn band Portland laureaat werd bij De Nieuwe Lichting van Studio Brussel – is duidelijk. “Ik heb altijd al een voorliefde gehad voor singer-songwriters. Dat ik bij Dylan beland ben, heb ik te danken aan de platenkast van mijn ouders. De eerste plaat die ik van hem hoorde, was de verzamelaar Bob Dylan’s Greatest Hits, goed voor een uur genuine Bob Dylan. Het was 2004 en ik was 13. Ik was meteen weg van ‘Like a Rolling Stone’. Ik ervaarde dat als een kopstoot, want ik was andere muziek gewend: de Ultratop uit die periode. Dylan heeft me wakker gemaakt.

“Wat me opviel was Dylans frasering. Hij heeft niet de beste stem, maar de manier waarop hij ze gebruikt, vond ik toen – en nog steeds– apart en aantrekkelijk. Hij klonk kwaad en geïrriteerd. Het duurde niet lang of ik was wég van die plaat. Alle classics staan erop: ‘Mr. Tambourine Man’, ‘Blowin’ in the Wind’, ‘It Ain’t Me Babe’, die verzamelaar heeft de deur opengezet naar het hele repertoire.”

“Het is dankzij Dylan dat ik zelf muziek ben beginnen te spelen. Zijn songs bestaan meestal maar uit drie, vier akkoorden. Makkelijk aan te leren voor een zestienjarige. Makkelijker dan de technische capriolen van pakweg Iron Maiden, waar ik ook nog even mee gedweept heb. Ik zou zelfs durven te stellen dat er zonder Dylan geen Portland was geweest. Voor mij is hij toch wel een mentor.”

Portland speelt op Record Store Day in Coffee & Vinyl, Antwerpen en CHEZ PIAS, Brussel.

9 Jente Pironet van Portland. © RV - Guy Kokken

Reena Riot: ‘Pearl’ van Janis Joplin

9 © RV

Reena Riot, nom de plume van Naomi Sijmons (30), staat in de winkel, wanneer we polsen naar de jeugdplaat die ze nu nog koestert. Even een rustiger gangpad opzoeken. “Pearl van Janis Joplin”, zegt ze. “Als er één plaat is die ik meteen associeer met mijn jeugd, dan is het die. Ik moet dertien of veertien geweest zijn toen ik Pearl heb leren kennen”, vertelt ze. “Ik was op zoek naar wie ik was. Het was ook de periode dat ik muziek begon te maken en op zoek ging naar inspiratie. Mijn moeder had geen platenspeler, maar mijn pa wel. Als ik bij hem was, bleef hij vaak lang in bed liggen, zeker als hij de avond voordien moest optreden. Ik was vaak vroeger wakker en draaide plaatjes. Ik zie me nog steeds op mijn knieën voor de platenspeler zitten. Toen ik Pearl oplegde, kwam dat binnen. Ik was weg van haar stem, haar kracht en de manier waarop ze zong. Een en al ziel.

“De drumintro van ‘Move over’ vind ik een van de beste ooit. Eenvoudig, maar meteen raak. Pearl werd mijn plaat. Ik heb ze grijsgedraaid, en leg ze nog steeds op. Ik beschouw ze als mijn houvast, als mijn ‘overlevingsplaat’. Mijn vader en moeder hebben me achteraf verteld over het leven van Janis Joplin, over wie ze was en waar ze vandaan kwam. Ik zag gelijkenissen tussen haar levensloop als jong meisje en die van mij.

“Met Reena Riot gaat het goed. We hebben net een plaat opgenomen, die verschijnt in het najaar. Voor de opnames zijn we als band erg diep gegaan. Laten we zeggen dat het opnameproces louterend was. Ik kijk er erg naar uit om opnieuw live te spelen."

9 Reena Riot. © RV - Geert Braekers

Jasper Maekelberg (Faces On TV): ‘Scary Monsters’ van David Bowie

9 © RV

Voor Jasper Maekelberg (27) wordt het een spannende Record Store Day: het debuut van zijn Faces On TV verschijnt. Gelukkig konden we al genieten van twee vooruitgeschoven singles, ‘The Image of Boy Wonder’ en ‘Dancing After All’. Dat treft, want die laatste maakt een mooi bruggetje met het album dat Maekelberg als uk ontdekte en hem enthousiast aan het dansen kreeg. 

“Ik moet een jaar of vier geweest zijn toen ik helemaal wild was van ‘Fashion’ van David Bowie”, vertelt hij. “Ik herinner me levendig dat ik op die song met mij pa stond te dansen in de woonkamer. ‘Fashion’ was mijn kennismaking met Bowie, en later ook met Scary Monsters, voor mij een van de meest complete albums die er zijn. Ze heeft een heel grote invloed gehad op de manier waarop ik met muziek bezig ben.”

“‘Fashion’, ‘Ashes to Ashes’,... pure parels. Maar het is meer dan dat: Robert Fripp speelt op ‘Fashion’ een weergaloze gitaarsolo: niemand kan een gitaar laten klinken als een vreemde houtzaag. Ik heb het al onderzocht, maar weet nog steeds niet waar hij die sound haalde. Trouwens, heel de productie van Tony Visconti is gedurfd, zeker voor die tijd. Scary Monsters werd gereleased in 1980, en was toch wel vooruit op zijn tijd. Voor mij is het een referentieplaat, zeker op momenten dat ik aan het producen sla. Ik grijp er steeds naar terug, omdat de manier waarop Scary Monsters geproducet is me telkens weer verrast en me erop wijst dat ik nog niet genoeg over de schreef ben gegaan. Ik hou ook van de dromerigheid die Scary Monsters ademt.”

Faces On Tv speelt op 20/4 in de AB, Brussel. Op 26/4 is er ook een DM Sessie in Antwerpen. Zin om er bij te zijn? demorgen.be/sessies

9 Jasper Maekelberg van Faces On TV. © Stefaan Temmerman

Flip Kowlier, ’t Hof van Commerce: 'Greatest Hits' van Louis Prima

9 © RV

Lang hoeft Flip Kowlier (42) niet na te denken: “Greatest Hits van Louis Prima, de man die de classics ‘I Ain't Got Nobody’, ‘Just a Gigolo’, ‘Buena Sera’ onsterfelijk maakte. Ik weet nog dat mijn ouders op vrijdagavond de TV uitzetten en plaatjes oplegden. Louis Prima was daar een van. Ik kijk daar met een fijn gevoel naar terug, en ik draai Prima nog steeds. Ik denk dat ik 8 of 9 was toen ik hem ontdekte.”

“Prima is voor mij een van de beste muzikanten ooit, luister eens naar zijn timbre, de manier waarop hij zijn woorden plaatst, zijn timing. Ik vind dat vandaag nog steeds fenomenaal. ‘Oh mama’, ‘Zooma Zooma’ zijn echte pareltjes. En live was hij evengoed fantastisch. Hij liet zich steeds vergezellen door een zangeres die niet zelden zijn vrouw werd, tot er een nieuwe zangeres op het toneel verscheen. Prima is ook de stem achter King Louie in
Jungle Book. Hij is degene die ‘I Wanna Be Like You’ zingt. Ik vind Louis Prima nog steeds relevant: eenvoudige songs met een vleugje exotiek, en altijd creatief geproducet.”

9 Flip Kowlier (r.) van 't Hof van Commerce. © RV - Piet Stellamans

Record Store Day vindt plaats op 21/4. recordstoreday.be

nieuws

cult

zine