Stefaan Temmerman

Onze fotograaf blikt terug op 3 crazy dagen Pukkelpop: "79 km gestapt, 7 uur geslapen"

Stefaan Temmerman over zijn topsport: festivalfotografie

Drie dagen Pukkelpop betekende voor De Morgen-fotograaf Stefaan Temmerman: 79 kilometer op de teller, 39 gefotografeerde optredens én meer dan 500 beelden als resultaat. In tien vragen blikken we terug op zijn crazy driedaagse:

Wat is onmisbaar materiaal voor je tijdens festivals?

Stefaan Temmerman: "Eerst en vooral oordoppen. Als concertfotogaaf sta je helemaal vooraan, tegen de boxen aan. Je staat echt in 'the line of fire'. Dan heb je gewoon oordopjes nodig, want je wil écht geen gehoorschade. Daarom heb ik heel goeie oordopjes. Zonder begin ik er niet aan. Vervolgens goede schoenen: ik heb knieproblemen en op dunne baskets hou ik het geen twee uur uit. Je zal mij altijd in een soort van bergschoenen zien. Die zitten veel beter en steviger. En tenslotte mijn camera; dat spreekt voor zich. Hoewel..."

Welke festivalherinnering vergeet je nooit meer?

"Enkele jaren geleden moest ik Pennywise fotograferen op Groezrock. Voor ik het goed en wel wist had de zanger mijn camera vast en is hij foto's van mij aan het nemen in plaats van omgekeerd. Na de show raakten we aan de praat en kon ik volgende legendarische zin tegen hem zeggen: 'You're okay as an artist, but you suck as a photographer!' Toen hij later met zijn nieuwe band The Black Pacific in de AB stond, herkende hij me zo. Moet ik nog eens een foto van je nemen, gebaarde hij van op het podium. Haha!"



Wat is nodig voor een perfecte festivalfoto?

Share

'Eén sprekend beeld is beter dan veertien dezelfde foto's'

Stefaan Temmerman

"Degelijk licht is essentieel voor een foto. Ik vind het echt balen wanneer een band een slecht lichtplan heeft opgesteld voor hun set. Wanneer de opstelling niet goed is of ze veel te weinig licht on stage wilden. Dat maakt het bijna onmogelijk om mooie beelden te maken."

"Daarnaast probeer ik ook voor enige herkenbaarheid van de groep te zorgen. Als ik bijvoorbeeld Clouseau zou fotograferen moet je op de beelden kunnen zien dat het om Clouseau gaat. Het mag niet evengoed Slayer kunnen zijn. Er moet ook wat gebeuren op het podium. Als een groep daar doodsaai en statisch staat, ben ik na vier beelden weg. Langer blijven staan heeft dan toch geen zin. Eén sprekend beeld is beter dan veertien dezelfde foto's."

Beste optreden dat je zag tijdens Pukkelpop 2016?

4 © Natalie Helsen

"Vrijdag ben ik naar Refused gaan kijken. Ik moest ze sowieso fotograferen, maar het is de enige groep die me zo boeide dat ik ben blijven staan om het grootste stuk van de show te zien. Die mannen hadden zoveel energie in zich dat je'r makkelijk het volledige hoofdpodium mee had kunnen voorzien van energie! En dan vooral hun zanger, die man is een wervelwind. Wat hem ook iets moeilijker maakt om te fotograferen. Gelukkig is dat wel in orde gekomen en was ik uiteindelijk tevreden van de beelden."

Grootste kemel die je deze editie beging?

"Zaterdag liep ik een tent in om sfeerbeelden te maken en de DJ tijdens zijn set te fotograferen. Zodra ik erna in het persdorp aankwam, besefte ik dat ik de verkeerde tent was binnengelopen. Zoiets is me nog niet vaak overkomen. Maar he! Ik kom er openlijk voor uit. Ik heb me serieus geëxcuseerd en tot op heden zit de sfeer nog goed. Toch? (grijnst).

"Het valt wel eens voor dat ik na een show niet meer weet wie de groep was die ik zag, maar dan gaat het ook altijd om groepen waarvan de show ook niet memorabel was."

De leukste eigenschap van festivalfotografie?

"Een collega bij een andere krant noemde de festivalzomer eens een groot reizend circus. En dat is het ook wel. Op den duur begin je iedereen te kennen die daar ook aan het werk is. Dan is het echt fijn om elkaar in de zomer terug te zien. Moesten we hier en daar wat meer tijd hebben om wat met elkaar te babbelen... dan zouden festivals pas écht héél héél leuk worden. Nu sleep je jezelf op het einde gewoon afgepeigerd naar je bed."

4 © Natalie Helsen

Hoeveel slaap je gemiddeld per nacht tijdens zo'n driedaagse?

"Nu zit ik aan een gemiddelde van 3,5 uur per nacht. Tijdens zo'n festivals vind ik dat niet erg. Ik ben er ook al aan gewoon geraakt én ik kan er goed tegen. Zonder drank en drugs, he. Wanneer je veel drinkt, dan haal je het einde van het weekend gewoon niet bij een job als deze."

Welke mensen op het festivalterrein krijgen een extra bloemetje van jou?

"Ik heb heel veel respect voor de securitymensen die vooraan staan bij de podia. Ook zij werken vaak verschillende festivals waardoor je elkaar op den duur leert kennen en ook samen heel wat plezier maakt. Ze zorgen niet alleen voor de veiligheid van het publiek, maar houden ook de fotografen veilig. Wanneer iemand gaat crowdsurfen, dan zorgen ze er ook voor dat wij op tijd én zachtjes wat opzij kunnen zodat er niets gebeurt. Dat is een heel fijne wisselwerking."

Share

'vorig jaar op Tomorrowland stond de teller op 91 kilometer'

Stefaan Temmerman

Wat als je de muziek tijdens een optreden echt afschuwelijk vindt?

"Dat is voor mij geen enkel probleem. Zoiets kan ik helemaal uitschakelen. In de omgekeerde richting geldt trouwens hetzelfde. Ook als ik iets razend goed vind, ga ik niet op een andere manier fotograferen."

Hoeveel kilometer heb je deze editie heen en weer gelopen?

"Op mijn gsm staat een stappenteller. Die klopte na deze editie af op 79 kilometer. Hoe dat komt?! Omdat er 10 podia op dit gigantische terrein zijn! Maar het kan nog steviger: vorig jaar op Tomorrowland stond de teller op 91 kilometer. 

"Tijdens mijn allereerste Pukkelpop in 2009, moest ik één dag komen werken. 37 graden was het, een hittegolf. Toen ik weer thuis kwam, woog ik zes kilogram minder. Ik kan me zelfs niet inbeelden waar al dat zweet heen gegaan is!" 

4 © Natalie Helsen
Dossier Pukkelpop
Dossier Pukkelpop

Lees alle artikels

cult