Albumrecensie

'Negro Swan' van Blood Orange: Zoete zalf voor gapende wonden

New Yorkse elektropopmuzikant legt vinger op Amerika's lelijkste wonden

3 Devonté Hynes aka Blood Orange. © Nick Harwood

Cultheld Devonté Hynes maakt een vuist voor queers en black people op Negro Swan, de nieuwste worp van zijn Blood Orange-project. Het werd een emotioneel, zeer krachtig statement.

3 'Negro Swan' van Blood Orange © rv

Niemand wil het buitenbeentje zijn, zingt Devonté Hynes in ‘Charcoal Baby’. Niemand wil de zwarte zwaan zijn. Het is een sleutelnummer op Negro Swan, de vierde plaat die de in New York residerende Brit uitbrengt onder de naam Blood Orange. Het is een geladen album: een Belangrijk Werk dat de vinger legt op de sociaal-maatschappelijke besognes van Amerika en de Westerse wereld tout court. De titel wijst naar de pulserende, etterende zweer die discriminatie heet, en belicht de impact die racisme en seksisme achterlaten op Afro-Amerikanen en bij uitbreiding iedereen die er het slachtoffer van is. Zodoende profileert dit album zich als een geestesgenoot van Solanges A Seat at the Table, dat even fijnzinnig en poëtisch de rotte plekken van de mens onder de loep nam. Niet toevallig werkte Hynes in het verleden al vaak samen met Solange.

De biecht van Puff Daddy

Share

'Negro Swan' gaat over verzet, en over hoe je als gemarginaliseerd individu jouw wonden moet helen en als overwinnaar uit de strijd kunt komen

De zoektocht naar aanvaarding en verlossing staat centraal op Negro Swan. Hynes weeft een rode draad door de plaat via transgenderboegbeeld Janet Mock, die vecht voor de rechten van de LGTBQ-gemeenschap en in de media wordt opgevoerd als “de eerste gekleurde transvrouw die een televisieserie schreef en regisseerde”. De dramareeks Pose op de Amerikaanse tv-zender FX, om precies te zijn. Haar pakkende, assertieve getuigenissen vormen de boeien in de onstuimige watertjes die Negro Swan kleuren. “Mijn favoriete idee is dat van iemand die een ruimte betreedt waar hij/zij eigenlijk niet is gewenst”, vertelt ze in de intro van ‘Jewelry’. “Iemand die er onder geen beding zou worden uitgenodigd. Maar kijk, je loopt toch gewoon binnen en je deinst nergens voor terug.” Jazeker, Negro Swan gaat over verzet, en over hoe je als gemarginaliseerd individu jouw wonden moet helen en als overwinnaar uit de strijd kunt komen.

Maar je krijgt ook uiterst persoonlijke ontboezemingen op je bord. In het autobiografische ‘Orlando’, vol schijnbaar fleurige, zonovergoten synthsoul, zingt Hynes over hoe hij als kind dagelijks in elkaar werd geslagen op de schoolbus door onverbiddelijke pestkoppen. Helemaal onwaarschijnlijk is de ontwapenende biecht van hiphopentrepreneur Puff Daddy, die zeer kwetsbaar uit de hoek komt en zijn onzekerheden blootlegt: “What’s it going to take for me not to be afraid to be loved, the way I really want to be loved? I know how I really want to be loved but I’m like scared to really feel that.” Kanye is er niets tegen.

Heilige vuur

3 Devonté Hynes aka Blood Orange. © Nick Harwood

Wie bij al die doorwrochte, bij momenten wurgende confessies loodzware, aardedonkere muziek verwacht, zal verbaasd opkijken. Hynes zweert bij de soulvolle elektro-r&b en hypnotiserende funk die hij op Blood Oranges tweede plaat Cupid Deluxe perfectioneerde. Dat betekent dat u nu vleugjes old skool-Janet Jackson zal horen - die feeërieke synths! die hobbelende drumcomputers! - en dan weer echo’s uit het allerbeste van Aaliyah of TLC. Maar dan met een hoek af. Hynes schommelt een plaat lang van eerbetoon naar karikatuur en weer terug, waardoor hij een hybride aflevert die te verwarrend is voor een mainstreampubliek.

Of hij geeft op meesterlijke wijze een draai aan de psychedelische synthpop van Toro Y Moi en Tame Impala, in ‘Out of Your League’ (met Steve Lacy van The Internet). Of hij laat de New Yorkse bard Ian Isiah zijn hese, Prince-achtige falset tegen scheve gitaarakkoorden aanschuren. In de met luchtalarmtoeters dooraderde triphop van ‘Chewing Gum’ steekt A$AP Rocky de kop op, in de funky gospelblues van ‘Runnin’ jaagt zangeres Georgia Anne Muldrow het Heilige Vuur tot aan onze kinnebak.
“You’re gonna be alright”, zingt ze, “just hold on to your mighty way of being”. Doen we.

Negro Swan is geen gemakkelijke plaat. Wel een zalvende. Wie gapende wonden te over heeft, kiepert de placebo’s stante pede in de vuilnisemmer en klikt NU een streamingsdienst naar keuze open.

Negro Swan is nu uit bij Domino.

nieuws

zine