Témé Tan

Met Témé Tan op wereldreis in Brussel

Mix van stijlen bezorgde hem het voorprogramma van Milky Chance

Tanguy Haesevoets, de geestesvader van Témé Tan, is een tweetalige Brusselaar met wortels in Kinshasa. Hij speelt twee weken in het voorprogramma van de Duitse popband Milky Chance. In de Botanique in Brussel maakten we kennis met de new kid on the block.

1 Témé Tan. © Bas Bogaerts

“Nu begrijp ik waarom de crew van Milky Chance zo verwonderd kijkt”, lacht Tanguy Haesevoets in de catacomben van de Botanique. “Ik heb me geschoren. Ze herkennen mij gewoon niet.” Témé Tan speelt vanavond zijn derde show in het voorprogramma van de populaire Duitse band. Het is meteen zijn eerste optreden van het jaar in thuishaven Brussel, maar voorlopig blijven de zenuwen op stal. Hij is ontspannen en goedlachs, en terecht: met ‘Ça va pas la tête?’ en ‘Sè zwa zo’ dropte de zanger onlangs twee singles die vooral naar meer smaken.

De muziek van Témé Tan is een smeltkroes van Afrikaanse, Europese, Aziatische en Zuid-Amerikaanse invloeden. Het is het resultaat van Haesevoets’ drang om te reizen. Hij belandde via zijn geboortestad Kinshasa in Brussel, en trok vervolgens naar alle uithoeken van de wereld. “Door rond te trekken ontdekte ik nieuwe culturen, tradities en instrumenten. Vooral Brazilië heeft een diepe indruk nagelaten. Zo herinner ik mij straatfeesten in Rio de Janeiro waar iedereen zich de ziel uit het lijf danste. Daar heb ik het licht gezien. Sindsdien maak ik muziek met één doel: de mensen laten dansen.”

Share

"Sinds mijn reis naar Brazilië maak ik muziek met één doel: de mensen laten dansen"

Témé Tan

Hij droomt ervan om snel terug te keren naar Brazilië, maar het dagdromen ruimt al snel plaats voor de realiteit. Soundcheck. Hij verdwijnt achter het podium en haalt een koffer met instrumenten boven. Haesevoets laat zich omringen door een gitaar, kleine samplers en een laptop. “Dit is een gemakkelijke oplossing om alleen op te treden. Een volwaardige begeleidingsband is nu eenmaal niet goedkoop.”

Bescheiden

Hoe dichter het optreden nadert, hoe meer de zenuwen gespannen geraken. De Brusselse zanger ergert zich aan zijn lenzen en de soundcheck verloopt moeizaam. Hij trekt zich terug in zijn kleedkamer, neemt een slok van zijn thee en begint een tape met stemoefeningen te herhalen.

Wanneer Haesevoets niet veel later op het podium staat, verandert hij in de zelfverzekerde Témé Tan. Het publiek kan zijn cocktail van afrohouse, funk en elektronica duidelijk smaken. Vooral ‘Améthys’, een ode aan zijn overleden moeder, wordt door het publiek als een wereldbekende oorwurm onthaald. “Très cool!”, grijnst hij wanneer het optreden naar een hoogtepunt groeit, maar de Haesevoets die we een kwartier later opwachten, is minder enthousiast.

“Dit was veruit het moeilijkste publiek van deze tournee”, zucht hij luttele seconden na zijn optreden. “Er waren enkele jonge meisjes die me irriteerden met hun uitdagende gedrag. Ze zijn hier duidelijk voor Milky Chance. In Amsterdam en Londen was het publiek avontuurlijk. Daar toonden ze oprechte interesse in mijn muziek.” Met zichtbare teleurstelling schuifelt hij terug naar het podium. De plicht roept: de instrumenten opruimen, ook dat is rock-’n-roll.

Het duurt een kwartier tot de storm in Haesevoets’ hoofd is gaan liggen. “Sorry voor daarnet. Jij was het slachtoffer van de stress. Ik stierf van de zenuwen door die slechte soundcheck, en misschien omdat ik een thuismatch speelde.”

Wanneer we na afloop door de gangen van de Botanique wandelen, klampen bezoekers hem aan. “Ik hoorde iemand zeggen dat ze je het beste voorprogramma ooit vond”, zegt een jonge dertiger. Haesevoets lacht. Brussel maakte zonet kennis met een Belgische belofte die in het najaar zijn debuutplaat zal uitbrengen. Zelf blijft hij er echter bescheiden onder. “Ik ben Milky Chance dankbaar voor deze kans. Dat ik nu kan reizen met mijn muziek is goed meegenomen. Hopelijk blijft dit duren.”

nieuws

cult

zine