Het pleidooi

John Williams is de Mozart van vandaag

Het pleidooi. Elke week houdt iemand een vurig pleidooi voor een hete affaire

1 De Amerikaanse componist John Williams, begin jaren 80. © Popperfoto/Getty Images

Een kaskraker op groot scherm, begeleid door een ruim honderdkoppig orkest. Filmconcerten zitten wereldwijd in de lift. Wat houdt de klassieke muziekliefhebber nog tegen?

Het was een vijfde middelbaar Muziek in het Lemmensinstituut. Voor het vak Nederlands mocht ik enkele lessen journalistiek geven. Klassikaal zouden we een artikel schrijven voor het scholierenmagazine mijnLeuven en de leerlingen mochten het onderwerp kiezen.

Een consensus was er snel: iets over klassieke muziek. Maar ik voelde me verplicht hun enthousiasme te temperen. Want eerlijk, een stuk onder de titel ‘Klassieke muziek is cool’? Ik zou het zelf niet lezen.

Star Wars = Tsjaikovski

Wat volgde was een boeiende, maar vruchteloze brainstorm naar een goede invalshoek. Toen we het bijna wilden opgeven, kwam de oplossing van een haast emotioneel geworden tiener. Met iets te luide stem vertelde hij over zijn beste vriend. Die had helemaal niks met klassiek, maar luisterde wel elke dag naar de soundtrack van Star Wars. “Die muziek is dus wel gebaseerd op Tsjaikovski, hé!”

Share

Vandaag heeft de klassieke wereld het steeds moeilijker om de zalen gevuld te krijgen. Maar wat de kassa’s nog wel doet rinkelen, zijn filmconcerten

Even later noemde iemand filmcomponist John Williams zelfs de Mozart van onze tijd. En eigenlijk heeft hij gelijk. Filmmuziek wordt al sinds haar ontstaan stiefmoederlijk behandeld, omdat ze is bedoeld voor een populair medium. Maar ooit schreef Mozart de muziek bij opera’s, het populaire entertainment van zijn tijd.

Vandaag heeft de klassieke wereld het steeds moeilijker om de zalen gevuld te krijgen. Maar wat de kassa’s nog wel doet rinkelen, zijn filmconcerten. Groots opgezette evenementen met een kaskraker op groot scherm, begeleid door een symfonisch orkest.

Enkele jaren terug zag ik mijn eerste soundtrack-thema-avond: Pixar in Concert in de Royal Albert Hall in Londen. Magisch, vond ik dat, omdat het ongedwongen de aandacht vestigt op dat honderdkoppig orkest. Een anders onopvallende schakel in het filmisch schouwspel. Maar ook bij ons zijn ze waanzinnig populair. Zondag kunt u naar de klassieker Casablanca in Bozar, en volgende week naar blockbuster Harry Potter and the Philosopher's Stone in het Sportpaleis.

Hoge piefen

Toegegeven, orkesten willen overleven en grijpen deze lucratieve trend ook aan om rendabel te blijven. Maar de Brussels Philharmonic of het Nationaal Orkest van België gaan hun reputatie ook niet zomaar te grabbel gooien. Mochten de hoge piefen daar die filmmuziek maar rommel vinden, hadden ze er nooit hun goede naam aan verbonden.

John Williams is dus de Mozart van vandaag. De nieuwe generatie van het Lemmens weet dat. Film Fest Gent draagt dat jaarlijks uit. Zelfs Klara heeft een programma gewijd aan soundtracks. Wat houdt de klassieke muziekliefhebber nog tegen?

cult