Look Hoes Talking

Het verhaal achter de platenhoes van Whispering Sons

3 © rv

In de rubriek Look Hoes Talking gaan we op zoek naar het verhaal achter een Belgische platenhoes. Deze week nemen we het artwork van Image, het langverwachte debuutalbum van Whispering Sons, onder de loep.

Whispering Sons vertoeft op Image in een vakantieoord waar de zon nooit opkomt, de bomen eeuwig kaal zijn en de bevolking uitsluitend zwart draagt – een plek waar ook Joy Division, The Soft Moon en Sisters Of Mercy naartoe zouden vliegen. Als dat vakantieoord een postkaart op de markt zou brengen, zou die er vermoedelijk uitzien als de platenhoes van Image.

Het artwork van de Gentse kunstenaar Flor Maesen is de perfecte ambassadeur voor de postpunk van de Limburgse band, vertelt frontvrouw en zangeres Fenne Kuppens. “We zijn een band van de oude stempel. We luisteren nog integraal naar albums en vonden het dan ook belangrijk dat onze eerste plaat, Image, van a tot z klopt – ook de visuele begeleiding. Dit beeld strookt met sfeer van de muziek.”

3 Whispering Sons deze zomer op Pukkelpop. © Koen Keppens
Share

'We wilden een hoes die opvalt in het grote aanbod'

Fenne Kuppens Whispering Sons

Fenne Kuppens kwam de foto’s van Flor Maesen op het spoor via de platenhoes van een andere Belgische band. “Schaduwland heeft voor een van zijn hoezen een heel intrigerend beeld van Flor gebruikt dat nogal donker en vleselijk was. Je kon er niet goed uit afleiden wat er net was afgebeeld, maar dat wekte mijn interesse.” Ze contacteerde de kunstenaar, en bezorgde hem vervolgens de debuutplaat van Whispering Sons.

“Nadat hij de muziek had beluisterd, heeft hij ons een selectie bezorgd van beelden die volgens hem aansloten bij de plaat. Deze foto sprong meteen in het oog, omdat het verschillend was van het werk dat Flor typeert. Het is een kleurrijke en duidelijke foto, maar toch hangt er een gordijn van mysterie over. We wisten meteen dat dit een match was.”

Wisselwerking

3 Artwork van Whispering Sons' debuutplaat 'Image' © Flor Maesen

Op Image trekken scherpe postpunkgitaren en subtiele elektronica naar het front. Een zwart-witte platenhoes had de logica zelve geweest, maar dat was voor de lui van Whispering Sons geen optie. “Zwart-wit an sich interesseert ons niet zo”, licht frontvrouw Fenne Kuppens toe. “Zulke hoezen trekken mij ook niet aan. We wilden een artwork dat er uitspringt, je moet opvallen in het grote aanbod. Daar zijn we wel in geslaagd, denk ik.”

Maar de albumhoes weerspiegelt veel meer dan de sfeer van Whispering Sons’ eersteling. “Hoe meer ik ernaar kijk, hoe meer betekenis het beeld krijgt. Ik herken er ook een thema in dat op de plaat terugkeert.
Image gaat onder meer over vervreemding – het gevoel hebben dat je alles vanop een afstand beleeft zonder deel uit te maken van het schouwspel. Dat zit letterlijk in de hoes: je kijkt naar een vreemd toneel – het is eigenlijk een stilleven – waar je het fijne niet van weet.”

Het is haast toeval dat de hoezenmaker, Flor Maesen, de band een beeld bezorgde dat ook inhoudelijk een droompaar vormt met het debuut van Whispering Sons. “We wisten op voorhand dat we een bestaand beeld wilden gebruiken als artwork, in plaats van iets te laten maken. Het is een zaligheid om andere kunstenaars bij je werk te betrekken. Zo zie je hoe anderen je muziek interpreteren. Die wisselwerking tussen verschillende kunstenaars maakt het interessant. Nu kunnen we alleen maar hopen dat de hoes ook de interesse van de luisteraar wekt.”

Image van Whispering Sons verschijnt op 19/10 via PIAS. De band speelt op 20/10 in de AB, Brussel en 24/10 in De Kreun, Kortrijk. 

Dossier Look Hoes Talking
Dossier Look Hoes Talking

In de rubriek Look Hoes Talking gaan we op zoek naar het verhaal achter een Belgische platenhoes.

Lees alle artikels

nieuws

zine